2015-11-18
Ciężka pozostałość, a właściwie jej postać produktu gotowego, czyli ciężki olej opałowy, to dla każdej rafinerii poważny problem. W przypadku gdańskiej rafinerii Lotosu nie jest inaczej. Sprzedaż nie jest opłacalna, ale produkcja musi być prowadzona, bo wynika z kompleksowej przeróbki ropy naftowej. Teraz jednak Lotos chce istniejące problemy przezwyciężyć.
Ciężki olej opałowy ma ujemną marżę, co oznacza cenę niższą od ceny ropy, z której powstaje. Ujemną marżę mają również inne produkty gotowy pochodzące z ciężkiej pozostałości, a mianowicie asfalty przemysłowe i drogowe. W normalnych warunkach rynkowych cena asfaltu jest jednak atrakcyjniejsza niż oleju opałowego, do którego trzeba dodawać również inne lżejsze i bardziej wartościowe komponenty.
Z tego powodu, iż ciężki olej opałowy jest zasiarczony i zawiera związki metali ciężkich, wykorzystanie tego produktu jest coraz bardziej ograniczane ze względów środowiskowych. Jako paliwo bunkrowe nie może być używany na wybranych akwenach zamkniętych, np. Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, a dopuszczalna zawartość siarki w oleju bunkrowym używanym na otwartych oceanach jest systematycznie ograniczana. W większości krajów świata wykorzystanie ciężkiego oleju opałowego, jako paliwa elektrociepłowni, dopuszczalne jest tylko w obiektach posiadających rozbudowane instalacje oczyszczania spalin.
W przypadku Lotosu ropa trafia w gdańskiej rafinerii na jedną z dwóch instalacji destylacji atmosferycznej i rozdzielana jest w procesie destylacji atmosferycznej na kilka frakcji. Pozostałość atmosferyczna odbierana z dołu kolumny trafia do instalacji destylacji próżniowej, gdzie kontynuowany jest proces rozdziału. W wyniku tego uzyskuje się próżniowy olej napędowy, próżniowe frakcje olejowe o różnej lepkości oraz ciężką pozostałość próżniową. Pozostałość ta w rafinerii gdańskiej przerabiana jest w rozmaity sposób. Może stanowić:
Koksowanie
Powstająca w Gdańsku w ramach realizowanego przez Lotos projektu inwestycyjnego projektu EFRA (efektywna rafinacja) instalacja opóźnionego koksowania DCU przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton wsadu: pozostałości próżniowej, asfaltu SDA (z instalacji ROSE), asfaltu PDA, a także ekstrakty furfurolowe i frakcje slopowe. Rocznie będzie to razem ok. 1,4 mln ton.
DCU powstanie na placu przed hydrokrakingiem MHC. Surowiec dla tej instalacji składający się z wymienionych komponentów, po jego podgrzaniu w ciągu wymienników ciepła, podawany będzie najpierw do kolumny destylacyjnej, skąd pompą wsadową poprzez piec do wielkiego, pionowego zbiornika – reaktora (coke drum). W zbiorniku tym przebiega proces głębokiego krakingu termicznego z wydzieleniem koksu.
Proces koksowania będzie odbywał się naprzemiennie w dwóch takich zbiornikach. W jednym zbiorniku będzie przebiegał proces koksowania, a w drugim chłodzenie, wycinanie i usuwanie koksu. Wewnątrz zbiornika, w temperaturze ok. 500 st. C, w wyniku procesu krakowania, czyli zrywania wiązań w długich łańcuchach węglowodorów, powstają nowe cząsteczki o mniejszym ciężarze molowym, czyli charakterystyczne dla paliw. Najcięższe węglowodory zmienią się w koks.
Destylacja oraz przerób LCGO i HCGO na paliwa
Produkty procesu krakowania w formie parowej odprowadzane są górą zbiornika do kolumny destylacyjnej, gdzie następuje ich rozdział na różne frakcje ciekłe i gazowe: gazy suche, LPG, benzynę, lekki olej (LCGO) o zakresie destylacyjnym zbliżonym do oleju napędowego i ciężki olej (HCGO) o zakresie destylacyjnym zbliżonym do oleju próżniowego.
HCGO trafi do hydrokrakingu MHC, gdzie zostanie przerobiony głównie na komponent oleju napędowego. Powstaną też mniejsze ilości benzyny i LPG oraz półprodukt. Nieprzereagowana, ale oczyszczona ze związków azotu i siarki pozostałość - hydrowaks stanowić będzie surowiec do dalszego przerobu lub będzie sprzedawana na zewnątrz. LCGO przerabiany będzie na komponent oleju napędowego na instalacji HDS. W ciągu godziny na instalacji DCU powstanie ponad 80 ton wsadu dla instalacji konwersyjnych MHC i HDS oraz ok. 50 ton koksu. Dalsza przeróbka HCGO i LCGO możliwa będzie dzięki wykorzystaniu wolnych mocy przerobowych instalacji MHC i HDS zbudowanych w ramach Programu 10+.
Szacunkowo przewiduje się, że rocznie w Projekcie EFRA powstanie 370 tys. ton oleju napędowego, ok. 390 tys. ton koksu, 286 tys. ton hydrowaksu, 170 tys. ton benzyny surowej, 43 tys. ton LPG i 2 tys. ton wodoru. Oprócz tego powstanie 62 tys. ton gazu opałowego oraz znaczne ilości ciepła w postaci pary 256 tys. ton wodnej, która zostanie zużyta na potrzeby rafinerii.
Benzyna surowa
Zanieczyszczona siarką, azotem i olefinami frakcja benzynowa transportowana jest z kolumny destylacyjnej DCU na położoną obok instalację CNHT, gdzie podlega hydrorafinacji z użyciem wodoru. Następnie, jako benzyna surowa trafia do zbiorników, skąd transportowana jest rurociągiem do portu i trafia na sprzedaż.
LPG
Gaz płynny po odsiarczeniu w sekcji usuwania merkaptanu (mycia LPG) jest produktem gotowym, przeznaczonym do sprzedaży, transportowanym do zbiorników magazynowych GLSA i sprzedawanym klientom końcowym.
Koks
Koks jest produktem ubocznym procesu opóźnionego koksowania, sprzedawanym jego odbiorcom. Produkt nie wymaga dalszego przetwarzania na terenie rafinerii. Będzie sprzedawany w całości jednemu odbiorcy, z którym Lotos zawarł umowę wieloletnią. Będzie wywożony ciężarówkami, które będą załadowywane w instalacji okresowego magazynowania i załadunku koksu.
Wodór
Wodór będzie produkowany z gazu ziemnego jako surowca w zbudowanej w ramach Projektu EFRA instalacji produkcji wodoru – HGU, trzeciej już takiej instalacji w gdańskiej rafinerii. 85% produkcji wodoru przeznaczone będzie do przerobu produktów koksowania, a 15% na inne potrzeby.
Destylacja hydrowaksu
Uzupełnieniem projektu EFRA będzie instalacja HVDU (Hydrowax Vacuum Distillation Unit), czyli rozdziału powstałego na instalacji MHC hydrowaksu. Będzie to destylacja próżniowa tej nieprzereagowanej pozostałości z instalacji hydrokrakingu MHC. Produkty instalacji będą mogły być kierowane do produkcji baz olejowych lepszych niż dotychczas wytwarzane na Bloku Olejowym.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...