Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lotos kończy budowę instalacji wydzielania ksylenów

2012-04-02

W gdańskiej rafinerii Grupy Lotos kończy się budowa instalacji wydzielania ksylenów – służących m.in. do produkcji poliestrów, z których powstają wyroby tworzywowe i tekstylia. Ksyleny są poszukiwanym produktem, między innymi ze względu na rosnącą dynamicznie produkcję opakowań tworzywowych na świecie. Sprzedaż ksylenów jest bardziej opłacalna niż surowca do ich produkcji – tzw. reformatu benzynowego.

Nowa instalacja oznacza początek ekspansji Grupy Lotos w obszarze petrochemii. Produkcja ksylenów, mających wyższe marże handlowe niż reformat benzynowy to reakcja Grupy Lotos na nadprodukcję benzyny w Europie. To również wejście, jako dostawca surowca na dynamicznie rozwijający się rynek producentów poliestrów.
- Ksyleny to nasza odpowiedź na nowe potrzeby naszego otoczenia rynkowego. Atrakcyjne marże handlowe na ich sprzedaży, oznaczają także wyższe dochody spółki – mówi Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos. I podkreśla – Możliwość elastycznych zmian w profilu produkcji, to nasz atut rynkowy i kolejna korzyść z przeprowadzonych w spółce inwestycji. Teraz, gdy obserwujemy mniejszy popyt na benzynę, ograniczamy produkcję frakcji benzynowej, czyli reformatu, który przerabiać będziemy na ksyleny. A co ważne, na nasze ksyleny czeka już odbiorca.
Odbiorcą ksylenów z Gdańska będzie japońsko-niemiecka spółka Mitsubishi International GmbH. Grupa Lotos podpisała umowę o wartości ponad 800 mln zł na sprzedaż ksylenów przez 3,5 roku. Już w końcu kwietnia rozpocznie się rozruch technologiczny instalacji ksylenów, a następnie próby funkcjonalne. Zgodnie z przewidywaniami, pod koniec czerwca zostanie wyprodukowana pierwsza partia ksylenów dla Mitsubishi.
Instalacja wydzielania ksylenów wyprodukuje ponad 120 tys. ton ksylenów rocznie. Przerabiać będzie 65 ton reformatu benzynowego na godzinę.
Grupa Lotos systematycznie dostosowuje swoją produkcję do wymagań w zakresie ochrony środowiska stawianych przez regulacje unijne. Wytwarzanie ksylenów zmniejszy w sposób istotny udział węglowodorów aromatycznych, w puli komponentów benzyn motorowych. To realizacja wymogu Unii Europejskiej, który mówi o stopniowej konieczności ograniczania zawartość związków aromatycznych w benzynach.
Ksyleny to surowiec do produkcji poliestrów, z których powstają wyroby tworzywowe, w tym popularne opakowania typu PET i tekstylia. Ksyleny wykorzystuje się także do produkcji rozpuszczalników stosowanych w przemyśle farb i lakierów. Na świecie rośnie produkcja opakowań typu PET. W 2011 roku wynosiła ona 21,3 mln ton, a w ciągu dwóch lat ma wzrosnąć do 24 mln ton. Tylko w samej Europie Wschodniej w 2011 r. produkcja PET wzrosła aż o 8 %. W Polsce zużycie ksylenów rośnie średnio 10% rocznie.


tworzywa sztucznePETLotosksylenyMitsubishi International

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie