Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Logistyka skrojona pod chemiczny biznes

2021-06-13  / Autor: BNP Paribas Real Estate   /   Artykuł sponsorowany

Przemysł chemiczny jest dziś jedną z ważniejszych gałęzi krajowej gospodarki. I trudno sobie wyobrazić jego dalszy, dynamiczny rozwój bez odpowiedniego wsparcia nie tylko ze strony transportu, ale też logistyki czy specjalistycznych usług magazynowania. Szczególnie, że w cieniu koronawirusa spora część utartych schematów i rozwiązań, które dotychczas uznawane były za optymalne i opłacalne, przestała działać. A jeszcze inna jest w trakcie odrabiania swojej lekcji z pandemii.

Na efekty tego, czy wdrożone innowacje i modyfikacje będą trwałe i wpłyną na organizację łańcuchów dostaw przyjdzie jeszcze poczekać. Ale niezależenie od tego, w przemyśle chemicznym od dłuższego czasu zachodzą zmiany napędzane przede wszystkim postępem technologicznym oraz cyfryzacją. I tak jak w efekcie domina, wywierają one ogromny wpływ zarówno na transport, jak i na logistykę magazynową. Eksperci podkreślają, że dla prawidłowego rozwoju całego sektora i branż, które mu towarzyszą, kluczowe będą nie tylko inwestycje w technologie i infrastrukturę, ale także to, żeby odpowiednim przemianom ulegał sposób w jaki patrzy się na wyposażenie pracowników w praktyczną wiedzę i odpowiednie kompetencje.

Dziś firmy szukają doświadczonych i zaufanych partnerów. Takich, którzy będą w stanie sprostać ich wyzwaniom i będą umiały na wysokim poziomie obsłużyć przemyślane, całościowe łańcuchy dostaw. Znajomość przepisów dotyczących transportu oraz obsługi logistycznej towarów niebezpiecznych, praktyczne umiejętności ich stosowania, a ponadto szczególna dbałość na każdym etapie o bezpieczeństwo i środowisko to fundamenty, na których można budować przewagi biznesowe – podkreśla Sylwia Maliszewska, doradca ADR ds. bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.

Dobre praktyki i pułapka wiedzy

Zagrożenia stwarzane  przez towary niebezpieczne sprawiają, że ich przewóz wymaga szczególnej uwagi. Podobnie jest z magazynami i centrami logistycznymi, a dokładniej z ich infrastrukturą, pozwalającą na bezpieczny rozładunek oraz załadunek takich towarów, i w ogóle na wszystkie operacje, którym będą one poddawane. Zanim jednak transport i logistyka, najpierw wymagane są dokumenty i oznaczenia, określenie zasad transportu i logistyki, a także środków ochrony zgodnych z prawodawstwem krajowym i międzynarodowymi konwencjami. Sylwia Maliszewska podkreśla, że częstym problemem, z którym spotyka się w swojej pracy jest pułapka niewiedzy. Wpadają w nią nadawcy, którzy nie wiedzą czego mogą wymagać od magazynu i nie mają dostatecznego rozeznania w kwestii standardu i wyposażenia obiektu. Ale nie omijają jej też osoby, które będą zajmowały się towarami po stronie magazynów. Powinny one wiedzieć - jak zgodnie nie tylko z przepisami, ale i kodeksem dobrych praktyk - należy postępować z różnymi towarami ADR. Tę pułapkę można ominąć na różne sposoby. Pomagają dodatkowe szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników. Cenne jest inwestowanie w lepsze zarządzanie procesami i komunikację z „chemicznymi” klientami. Część firm musi zdecydować się także na zatrudnienie lub stałą współpracę z fachowcami. Doradcy ADR są istotnym elementem systemu bezpieczeństwa w przemyśle chemicznym, a ich głównym zadaniem jest śledzenie i dostosowanie wszelkich procedur do regulacji krajowych i międzynarodowych. – W naszej codziennej pracy dbamy o to, żeby wszystkie strony zaangażowane w obsługę transportu ADR i logistyki magazynowej towarów niebezpiecznych były na bieżąco z dotyczącymi ich aspektami prawnymi. Kluczowe jest, żeby każdy uczestnik procesu dokładnie wiedział, co należy do jego obowiązków i z jakimi zagrożeniami i konsekwencjami musi się liczyć jeśli nie będzie przestrzegać zasad. Dotyczy to zarówno nadawcy, jak i osób odpowiedzialnych za transport czy obsługę w magazynie – mówi Sylwia Maliszewska.

Posiadanie odpowiedniej  wiedzy pozwala zadbać nie tylko o ciągłość i jakość łańcucha dostaw, ale także o bezpieczeństwo pracowników i o ochronę środowiska. A te coraz częściej wyciągane są na górę strategii biznesowych i CSR'owych firm prosperujących w branży chemicznej, a także operatorów logistycznych, deweloperów budujących magazyny czy agencji nieruchomości, którzy doradzają przy ich wynajmie albo nimi zarządzają.

Współpraca z doradcą ADR to współpraca, która się opłaca

Firmy z branży chemicznej należą do tej grupy firm, których sukces biznesowy w dużej mierze zależy od sprawnego transportu, logistyki i magazynowania. Dobra komunikacja pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu i dobrze sformatowana współpraca z profesjonalnymi doradcami ADR pozwalają w zgodzie z prawem wykonywać obowiązki nadawcy komuś innemu. Zdarzają się sytuacje, w których pomijany jest fakt, że uczestnikiem przewozu ADR jest nie tylko przewoźnik, ale także osoby pracujące w magazynie i zajmujące się pakowaniem, napełnianiem, załadunkiem i rozładunkiem. Od strony prawnej, będąc uczestnikiem przewozu należy wyznaczyć doradcę ADR. Za niespełnienie tego obowiązku ustawowego grozi karą w wysokości 5 tys. złotych. Doradczyni ds. bezpiecznego przewozu towarów niebezpiecznych zaznacza, że nieprzestrzeganie prawa i działania niezgodne z kodeksem dobrych praktyk mogą mieć wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale grozi też karami finansowymi. Dotychczas to właśnie kary finansowe i ich wysokość były głównym problemem przewoźników. Zmiany w ustawie o transporcie drogowym z 2017 roku i  ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2019 roku zaostrzyły reguły gry poprzez nadanie wagi niektórym naruszeniom. Poziom popełnionych przewinień (najpoważniejsze, bardzo poważne i poważne) i częstotliwość ich występowania determinują tzw. dobrą reputację.  Już nie same kary finansowe, ale też utrata dobrej reputacji czekają na firmy nieprzestrzegające prawa i dobrych praktyk. Warto zaznaczyć, że dobra reputacja i wiarygodność to warunek prowadzenia firmy transportowej, a jej utrata może równać się konieczności zaprzestania świadczenia usług.

Magazynowanie - towary niebezpieczne

Jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki, która czerpie korzyści z coraz lepszej infrastruktury drogowej w Polsce, dobrze skomunikowanej z Europą jest branża budowlana i deweloperska. Koniunkturę wykorzystują w szczególności deweloperzy stawiający nowoczesne magazyny i centra logistyczne przystosowane do magazynowania towarów lub działalności produkcyjnej.

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej produktów lub surowców klasyfikowanych jako niebezpieczne. W przypadku typowych operacji dedykowanych w całości obsłudze takich towarów, zdecydowanie najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest szyta na miarę powierzchnia magazynowo – produkcyjna czyli zaprojektowana dokładnie pod specyficzne potrzeby. W nieruchomościach przemysłowych nazywamy takie projekty BTS ( „build to suit” z opcją długoterminowego wynajmu od inwestora) lub BTO („build to own” czyli wybudowana nieruchomość przez dewelopera z opcją odkupu).

Niezależnie czy jest to firma produkcyjna czy operator logistyczny niezwykle ważne jest  dokładne zrozumienie specyficznych wymagań firm poszukujących magazynów do składowania towarów niebezpiecznych. Kluczowa jest rzetelna wiedza o składowanym towarze i jego specyficznych parametrach, która przekazywana jest przez dostawców w kartach charakterystyki. Poza tym niezbędne są precyzyjne informacje takie jak: łączna ilość towarów, ich waga, jednostka składowania czy rodzaj opakowania.

Wiedza uzyskana w ten sposób pozwala nam wyselekcjonować, zweryfikować i zaproponować odpowiednie rozwiązania spełniające nie tylko kryteria związane z planowanymi operacjami, ale przede wszystkim kryteria zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i obiektu. Dobra komunikacja, współpraca z Klientem, połączona z konsultacjami z praktykami czyli deweloperami przemysłowymi to klucz do wypracowania najlepszych rozwiązań.

Poza parametrami technicznymi i dostosowaniami tj.: podwyższona odporność ogniowa, klapy oddymiające, systemy tryskaczowe na każdym poziomie regałów stosuje się inne specyficzne rozwiązania odpowiednio zabezpieczające środowisko przed przeniknięciem towarów niebezpiecznych. Widziałem zrealizowane obiekty wyposażone w specjalne wanny zlokalizowane w części gdzie składowano towary niebezpieczne czy specjalnie izolowane studzienki ściekowe. W wypadku niekontrolowanego wycieku, substancje chemiczne czy zanieczyszczania będą mogły spływać do nich swobodnie czy być odprowadzane – komentuje Robert Pawłowski, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Magazynowych i Logistycznych z agencji nieruchomości BNP Paribas Real Estate Poland.

Wniosek jest jeden, w przypadku towarów ADR zawsze jest istotne zaplanowanie bezpiecznego transportu, zapewnienie odpowiedniej nieruchomości i kompetentne prowadzenie operacji takich, jak na przykład kompletacja. Ekspert z BNP Paribas Real Estate dodaje, że część operatorów logistycznych i nie tylko, decyduje się na współpracę z doradcami w poszczególnych elementach procesu właśnie po to by zabezpieczyć odpowiednio interesy swoje i swoich Klientów..

Sprawdzana jest nie tylko infrastruktura, ale także systemy zarządzania, praktyki i procedury, które wykorzystuje się w obrocie materiałami niebezpiecznymi i chemicznymi. To o tyle ważne, że pozwala na budowanie i rozwijanie biznesu poprzez wspólne działania w zakresie bezpieczeństwa i podnoszenia jakości procesów. Współpraca z ekspertami takimi jak Sylwia Maliszewska, które na co dzień profesjonalnie doradzają w obszarze towarów ADR, w przypadku tak wymagających projektów jest nieoceniona – mówi Robert Pawłowski.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O BNP Paribas Real Estate

BNP Paribas Real Estate jest jedną z wiodących międzynarodowych firm doradczych w zakresie nieruchomości. Oferuje swoim klientom kompleksowy zakres usług obejmujący cały cykl życia nieruchomości: inwestycje budowlane, transakcje, doradztwo, wyceny, zarządzanie nieruchomościami oraz zarządzanie inwestycjami. Zatrudniająca 5400 pracowników, BNP Paribas Real Estate wspiera inwestorów instytucjonalnych, najemców/wynajmujących, deweloperów, sektor publiczny oraz inwestorów prywatnych dzięki doskonałej znajomości lokalnych rynków w 32 krajach (poprzez swoje oddziały i firmy partnerskie) w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji. BNP Paribas Real Estate, jako część grupy BNP Paribas, wygenerowało w 2019 roku przychody na poziomie 1,01 bln euro.

Więcej informacji:   www.realestate.bnpparibas.pl

Osoba do kontaktu:

Sylwia Maliszewska

Trans-ADR

tel.: 503 195 577

sylwia@trans-adr.com

www.linkedin.com/in/sylwia-maliszewska


Słowniczek: ADR to w dużym uproszczeniu system prawny, który mając na celu dbałość o bezpieczeństwo ludzi, środowiska i mienia opisuje zasady transportu towarów niebezpiecznych.


BNP Paribas Real Estateprzemysł chemicznytransportlogistykanieruchomościdoradztwowycenyzarządzanie inwestycjamiADRtowary niebezpieczne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie