Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Logistyka ropy naftowej w Polsce

2017-06-01

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego dokonała charakterystyki krajowych aktywów związanych z logistyką ropy naftowej oraz produktów naftowych. Za ich sprawą odbywa się m.in. zaopatrzenie rafinerii w Płocku i Gdańsku.

Podstawą polskiego systemu rurociągów surowcowych są instalacje spółki PERN. System, którym PERN dysponuje składa się z trzech odcinków: Wschodniego, Zachodniego i Pomorskiego.

Odcinek Wschodni rurociągu „Przyjaźń”, za pomocą trzech nitek rurociągów, łączy Bazę w Adamowie przy granicy z Białorusią z Bazą Surowcową w Miszewku Strzałkowskim koło Płocka. Transportowana jest nim ropa naftowa trafiająca do PKN Orlen oraz pośrednio do Grupy Lotos, a także rafinerii niemieckich oraz dla traderów tranzytujących rosyjską ropę przez Gdańsk. Długość trasy wynosi 233 km; przepustowość maksymalna Odcinka po zakończeniu budowy trzeciej nitki rurociągu na tej trasie sięga 56 mln ton ropy naftowej rocznie.

Odcinek Zachodni, za pomocą dwóch nitek, łączy z kolei Bazę w Miszewku Strzałkowskim z rafineriami niemieckimi TRM i PCK. Długość trasy to 416 km; przepustowość nominalna wynosi 27 mln ton ropy naftowej rocznie.

Na odcinku Baza w Miszewku Strzałkowskim – Żółwieniec pierwsza nitka rurociągu pracuje w trybie rewersyjnym, umożliwiając tłoczenie ropy naftowej w dwóch kierunkach, czyli do Niemiec i do Płocka. Odcinek łączący Żółwieniec z należącym do Inowrocławskich Kopalni Soli (IKS Solino) Podziemnym Magazynem Ropy i Paliw w Górze należy do PKN Orlen.

Odcinek Zachodni łączy także system rurociągów PERN z bazami magazynowymi PGNiG zlokalizowanymi w miejscowościach Wierzbno oraz Dębno. Spółka transportuje polski surowiec wydobywany w pobliżu tych miejscowości.

Trzecia z części rurociągu, czyli Odcinek Pomorski łączy Bazę w Miszewku Strzałkowskim z Bazą w Gdańsku. Tą drogą przesyłana jest rosyjska ropa naftowa przeznaczona dla gdańskiej rafinerii Grupy Lotos. Odcinek Pomorski pracuje w trybie rewersyjnym, co umożliwia tłoczenia w obydwu kierunkach (kierunek rewersyjny wykorzystywany jest do tłoczenia ropy naftowej innej niż rosyjska do PKN Orlen i w razie potrzeby – do rafinerii niemieckich). Ponadto w połączeniu z infrastrukturą gdańskiego Naftoportu konstrukcja taka umożliwia eksport ropy naftowej transportowanej przez rurociąg „Przyjaźń”, jak również import surowca drogą morską i jego dalsze tłoczenie systemem rurociągów należących do PERN. Długość Odcinka Pomorskiego to 235 km; przepustowość nominalna wynosi 27 mln ton lub 30 mln ton ropy naftowej rocznie (odpowiednio w kierunku północnym i południowym).

PERN dysponuje także siecią rurociągów produktowych służących do transportu produktów naftowych (benzyn, oleju napędowego oraz opałowego) w trzech kierunkach.

Kierunek pierwszy to Płock – Nowa Wieś Wielka – Rejowiec. Długość trasy wynosi ok. 208 km; przepustowość nominalna - 2,1 mln ton i 1,4 mln ton paliw rocznie (odpowiednio Płock – Nowa Wielka Wieś i Nowa Wielka Wieś – Rejowiec).

Kierunek drugi to Płock – Mościska – Emilianów. Długość trasy wynosi ok. 163 km; przepustowość nominalna - 1,15 mln ton paliw rocznie.

Kierunek trzeci to Płock – Koluszki – Boronów. Długość trasy wynosi ok. 265 km; przepustowość nominalna - 3,8 mln ton i 1 mln ton paliw rocznie (odpowiednio Płock – Koluszki i Koluszki – Boronów).

Jak przypomina POPiHN, integralną częścią systemu rurociągów należących do PERN są również zbiorniki magazynowe ropy naftowej. Spółka posiada, wliczając Terminal Naftowy w Gdańsku, cztery bazy magazynowe zbiorników ropy naftowej: Baza Adamowo (15 zbiorników magazynowych o łącznej pojemności ok.770 tys. m3); Baza Miszewko Strzałkowskie (29 zbiorników magazynowych o łącznej pojemności ok. 1,464 mln m3); Baza Gdańsk (18 zbiorników magazynowych o łącznej pojemności magazynowej ok. 900 tys. m3); Terminal Naftowy w Gdańsku (sześć zbiorników magazynowych o łącznej pojemności magazynowej ok. 375 tys. m³).

W 2016 r. w Porcie Gdańskim PERN oddał do użytku Terminal Naftowy przeznaczony do przeładunku i magazynowania ropy naftowej. Terminal Naftowy, w ocenie POPiHN, odgrywa dużą rolę w zakresie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wyróżnia się bardzo dobrym położeniem, czyli sąsiedztwem Naftoportu, ale także możliwością zbudowania dodatkowego pirsu przeładunkowego, bliskością infrastruktury przesyłowej, kolejowej oraz drogowej. Oddane do użytku w 2016 r. zbiorniki na ropę naftową to dopiero pierwszy etap inwestycji. W 2017 r. PERN zaplanował prace nad drugim etapem Terminala, zwiększającym możliwości magazynowe i obrotowe bazy.


PERNlogistykaropa naftowaPolska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie