Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Logistyka kolejowa kluczowa dla handlu paliwami

2023-07-31

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego przekonuje, iż rola logistyki i transportu dla prawidłowego funkcjonowania sektora paliwowego jest tym większa, im większe kryzysy ogarniają rynek.

W ocenie POPiHN, znaczenie transportu i logistyki dla rynku widać wówczas, gdy pojawiają się zaburzenia płynności popytu lub podaży. W ostatnich kwartałach wielu kierowców w obawie przed skokowym wzrostem cen lub niedoborem paliw, kupowało paliwo na zapas, często tankując do zbiorników niespełniających podstawowych wymogów technicznych magazynowania paliw płynnych.

Panika zakupowa sprawiała, że zerwane zostały łańcuchy dostaw. Chociaż paliw było pod dostatkiem w rafineriach i w bazach, to nie było fizycznej możliwości, by przewieźć całość brakujących wolumenów do punktów sprzedaży detalicznej. Dopiero nadzwyczajne środki, takie jak okresowe wydłużenie czasu pracy kierowców, optymalizacja i intensyfikacja dostaw paliw, w tym sprowadzenie dodatkowych kierowców oraz ciężarówek-cystern z zagranicy i wsparcie logistyczne ze strony wojska, pozwoliły kilkukrotnie opanować sytuację. Równocześnie zwiększono produkcję paliw w rafineriach, a na niektórych stacjach wprowadzono limity sprzedaży. Mimo, że sprzedaż detaliczna była rekordowo wysoka, to dostępność benzyn i oleju napędowego na stacjach paliw została utrzymana.

To, w ocenie POPiHN, wyraźnie dowodzi, iż krajowy rynek paliw kilkakrotnie odczuwał znaczenie logistyki, głównie kolejowej, która dla stabilności rynku paliwowego jest kluczowa.

Logistyka kolejowa obsługuje bowiem import paliw z państw ościennych oraz większość dostaw z rafinerii i terminali paliwowych do baz magazynowych, a nawet dostawy do niektórych stacji paliw. Jednym ze skutków wojny za naszą wschodnią granicą było niestety zaburzenie funkcjonowania przewozów kolejowych w Polsce. Część pomocy humanitarnej dla Ukrainy oraz dostaw różnego rodzaju sprzętu i materiałów, w tym paliw, była realizowana właśnie pociągami. Ponadto wysyłka ukraińskiego zboża do polskich portów oraz transporty węgla z importu były również realizowane przez kolej z bardzo wysokim priorytetem.

– Miało to negatywny wpływ na zdolności operacyjne firm, które obsługiwały rynek paliw. W połowie roku znaczna część oleju napędowego dostarczanego na rynek ukraiński pochodziła z Polski. To wsparcie odbywało się kosztem dużych opóźnień w transportach kolejowych w Polsce, gdzie brakowało nie tylko cystern gazowych w związku z sankcjami na Novatek, ale także cystern do transportu paliw i biopaliw. Warto podkreślić, że w tym samym czasie sprzedaż detaliczna paliw w Polsce była rekordowo wysoka. Na szczęście cały wzmożony popyt udało się obsłużyć. Pod koniec sierpnia ubiegłego roku sytuacja uległa poprawie, m.in dzięki temu, że inne państwa członkowskie UE zwiększyły swoje wsparcie dla Ukrainy. Najtrudniejsza sytuacja była jednak na początku października. Wówczas z remontami ważnych linii kolejowych, będącymi trasami dojazdowymi do baz paliw, zbiegło się kilka nieszczęśliwych okoliczności. Tankowce z olejem napędowym musiały czekać na redzie, a cysterny kolejowe na bocznicy. Poziom paliw w niektórych bazach niepokojąco spadł, ale udało się dostarczyć paliwo z innych źródeł i kierowcy nie mieli powodów do obaw. Zeszłoroczne doświadczenia pokazują, jak ważne dla sektora jest sprawne zarządzanie logistyką kolejową, zwłaszcza że wyzwań w tym obszarze jest wciąż sporo – brzmi stanowisko Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.


Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowegopaliwatransportlogistykalogistyka paliwowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie