Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Logistyka i transport dla branży kosmetyczno-detergentowej

2022-06-15  / Autor: Rafał Szkolnicki, PCC Intermodal SA

Kwestia czystości zbiorników przeznaczonych do transportu tych produktów jest bardzo istotna, zwłaszcza jeżeli mówimy o branży kosmetycznej. Każdy taki transport przed jego rozładunkiem obarczony jest szeregiem testów jakościowych, z których jednym z najistotniejszych jest test bakteriologiczny. Ma on na celu wykluczyć zawartość jakichkolwiek drobnoustrojów, które mogłyby rozwinąć się w produkcie w trakcie przewozu. Mówiąc o najwyższej jakości produktów oraz ich wyjątkowej czystości, nie sposób pominąć faktu, że jeden z najlepszych na świecie jakościowo kwas MCA produkowany jest obecnie właśnie w Polsce na bardzo nowoczesnej instalacji zlokalizowanej na Dolnym Śląsku. Produkt ten zaopatruje linie wytwórcze producentów kosmetyków, farmaceutyków, żywności i chemii użytkowej na całym świecie.

Wymóg kontrolowanej temperatury przewozu jest podyktowany właściwościami fizyko-chemicznymi ww. substancji, czyli w większości przypadków ich wysoką temperaturą krzepnięcia, osiągającą zwykle punkt 25°C. Poniżej tej temperatury produkt zmienia swój stan skupienia z płynnej w stały i jest niemożliwy do rozładunku. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, do przewozu tego typu produktów używa się zbiorników wyposażonych we własną instalację grzewczą, bądź instalację pozwalającą na podpięcie zewnętrznego źródła ciepła (para wodna, gorąca woda, prąd) w celu podgrzania produktu do odpowiedniej temperatury bezpośrednio przed rozładunkiem.

Podstawowym dążeniem i wyzwaniem zarazem jest zatem czasowe skrócenie procesu transportu oraz optymalne przygotowanie sprzętu pod konkretny produkt, aby zmiany stanu skupienia przewożonych materiałów ograniczyć do minimum. Do tego większość przewożonych materiałów, jak już wcześniej opisano, jest klasyfikowana jako produkty niebezpieczne, a zatem wymagają organizacji transportu z uwzględnieniem elementów wynikających z prawnych ograniczeń, a także dodatkowych wymogów nakładanych na ten typ transportu przez stosowne międzynarodowe konwencje. Dominującymi klasami zagrożenia wg ADR/RID w tym segmencie rynku są 3, 8 oraz 9. Czasami zdarza się również klasa 6.1. Produkty zaliczane do tych grup muszą być przewożone w jednostkach posiadających stosowne oznaczenia informujące o grupie produktowej, rodzaju zagrożenia oraz numerze identyfikacyjnym konkretnego produktu wg wykazu umieszczonego w umowie ADR/RID czy IMDG.

Mnogość formalnych uwarunkowań tego typu transportów w zestawieniu z kwestiami transgranicznymi sprawia, że wielu operatorów logistycznych oferuje dla swoich klientów w pełni kompleksowe wsparcie przy organizacji procesu logistycznego i sporządzaniu niezbędnej dokumentacji dla obsługi transgranicznej, zarówno w imporcie, jak i eksporcie.

Wybierając przewoźnika substancji chemicznych, warto sprawdzić, czy jest on certyfikowany w zakresie SQAS. Certyfikat ten w przejrzysty sposób pozwala zweryfikować przewoźnika pod względem jakości i bezpieczeństwa jego procesów transportowych, ochrony środowiska i działań CSR. O ile supply chain, bazując na modelu bulk, posiada swoją niełatwą i rozbudowaną specyfikę, to dystrybucja produktu finalnego wcale nie jest prostsza. Produkty finalne często posiadają podobne cechy jakościowe i wymogi transportowe, jak wyżej opisane, a do tego dochodzi ich dystrybucja do poszczególnych punktów sprzedaży detalicznej: różnej wielkości sklepów, magazynów czy do pośrednich punktów dystrybucji krajowej i międzynarodowej. Po tej stronie logistyki produkt finalny w przeważającej większości jest spakowany i spaletyzowany, zatem wymaga transportu konwencjonalnego („suchego”). Proces produkcji sprawił, że produkty, które dojechały do fabryki „luzem”, w modelu transportowym „bulk”, opuszczają magazyn wytwórni w postaci konfekcyjnej, w formie umożliwiającej ich sprzedaż na sztuki, jednocześnie zmieniając model transportowy na konwencjonalny: skrzyniowy, plandekowy, kontenerowy.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


transportlogistykamagazynowanieprzemysł kosmetycznykosmetykidetergentychemia gospodarcza

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie