Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Laude Smart Intermodal wozi coraz więcej nawozów sztucznych na Ukrainę

2025-10-06

Dla Laude Smart Intermodal, w ciągu ośmiu miesięcy 2025 roku, wolumen ładunków przewiezionych w kontenerach w Ukrainie wyniósł 151 897 TEU. 60% przewozów związanych było z eksportem ukraińskich produktów, 28% z importem różnych materiałów do walczącego kraju, a 12% stanowiły przewozy wewnątrz Ukrainy. 

Chociaż liderem w przewozach kontenerowych pozostają zboża, odpowiadając za 26% wolumenu, to jednak ich udział w transporcie spadł o 13%. W tym samym czasie o 5% wzrosły przewozy stali, o 3% makuchów i śruty oraz o 1% żywic syntetycznych.

– Rynek zmienia się i dostosowuje do bieżących wymagań oraz oczekiwań partnerów handlowych Ukrainy. Kluczem do utrzymania dobrej pozycji przewozowej jest elastyczność. Eksportujemy dziś przede wszystkim stal, z kolei wewnątrz Ukrainy sporą część naszych transportów stanowi śruta dla rolnictwa – twierdzi Pavel Kalasko, wiceprezes ds. rynków wschodnich w Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki w Ukrainie.

Przewozy eksportowe ładunków w kontenerach w ciągu ośmiu miesięcy 2025 r. były realizowane poprzez porty morskie (41 545 TEU, czyli 45%) oraz lądowe przejścia graniczne (50 512 TEU, czyli 55%).

– Porty czarnomorskie pozostają jednym z naszych kluczowych kierunków przewozowych. Równolegle bardzo istotnym obszarem działalności jest Unia Europejska, zarówno w eksporcie, jak i w imporcie towarów. Z krajów Unii Europejskiej do Ukrainy najczęściej przewozimy nawozy. W kierunku odwrotnym, z Ukrainy do UE, dominującym towarem jest stal – zapewnia Pavel Kalasko i dodaje.

Konsekwencją coraz częstszych ataków na infrastrukturę kolejową jest spadek wolumenów przewozowych. Uszkodzone linie kolejowe nadal są błyskawicznie odbudowywane, ale sytuacja na froncie sprawia, że inne ładunki otrzymują priorytet w przewozach. Takie wahania to jednak nic nowego. Spółka pracuje nad nowymi połączeniami – nie tylko już zapowiadanymi, z Turcją, ale także nad częstszym wykorzystaniem polskich portów bałtyckich w transporcie towarów zarówno do Ukrainy, jak i z Ukrainy.

– Dzięki elastycznemu modelowi intermodalnemu oraz obecności na wielu rynkach utrzymujemy stabilny poziom przewozów oraz rozwijamy nowe możliwości dla naszych klientów – mówi Pavel Kalasko.

Spółka rozpoczęła także wdrażanie, zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie, nowego rozwiązania – Time for Revolution: jeden klient – jeden kontener. To sposób na ułatwienie transportu między innymi nawozów, ale też każdego innego towaru. Załadunek i wyładunek nie wymagają od nadawcy i odbiorcy dostępu do infrastruktury kolejowej. Tak zwana pierwsza i ostatnia mila może być realizowana transportem kołowym. Lata 2025–2026 mają być okresem przejściowym, w 2027 r. Laude chce już zaoferować tę usługę wszystkim klientom i prowadzić tak zestawiane pociągi do praktycznie całej Europy. Zamierza połączyć Polskę i Ukrainę z Europą Zachodnią, proponując rozwiązania konkurencyjne dla transportu samochodowego.


transportLaude Smart Intermodal

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie