2012-11-09
Spółka Lanxess potwierdza swoje prognozy na rok 2012 pomimo trudnych warunków biznesowych. Producent specjalistycznych środków chemicznych oczekuje, że całoroczny zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych będzie bliższy niższemu progowi spośród przewidywanych wartości wynoszącemu 5-10%.
W trzecim kwartale spółka Lanxess skorzystała na silnym popycie na produkty agrochemiczne. Nie zrekompensowało to jednak całkowicie słabnącego popytu ze strony przemysłu oponiarskiego i motoryzacyjnego. Sprzedaż grupy spadła o 8% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 2,2 mld euro, z powodu zmniejszenia wielkości sprzedaży oraz spadków cen powiązanych ze spadkiem cen surowców. Pozytywny wpływ efektów walutowych i portfelowych był w stanie zrekompensować ten spadek jedynie w pewnym stopniu.
W trzecim kwartale zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych spadł o 18% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 255 mln euro, ze względu na spadek wielkości sprzedaży oraz koszty planowych remontów w zakładach i wynikające stad koszty związane z okresami bezczynności.
Marża EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych spadła do 11,8% w trzecim kwartale z poziomu 13,3%, który odnotowano rok wcześniej. Zysk neto spadł natomiast o 39% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 94 mln euro, głównie z powodu niższych poziomów sprzedaży i słabszych wyników finansowych.
- Wyniki za trzeci kwartał są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Należy również pamiętać o tym, że porównujemy je z bardzo dobrymi wynikami z tego samego kwartału w poprzednim roku – powiedział Axel C. Heitmann, prezes zarządu spółki Lanxess AG. – Staramy się stawić czoła trudnym warunkom poprzez wdrożenie naszych sprawdzonych środków zaradczych, takich jak elastyczne zarządzanie aktywami i ścisła dyscyplina kosztowa.
Dług finansowy netto na koniec trzeciego kwartału wyniósł około 1,6 mld euro, czyli o 8% mniej niż w drugim kwartale 2012 roku – dzięki zmniejszeniu kapitału obrotowego. Operacyjne przepływy pieniężne wzrosły ponad dwukrotnie w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 344 mln euro – również ze względu na zmniejszenie kapitału obrotowego.
Region EMEA (Europa bez Niemiec, Bliski Wschód i Afryka) pozostaje największym rynkiem zbytu w trzecim kwartale, odpowiadając za 28% całkowitej sprzedaży Grupy. Sprzedaż w tym regionie spadła jednak o 9% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 596 mln euro. Sprzedaż w Niemczech spadła o 4% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 392 mln euro w trzecim kwartale, i stanowiła 18% sprzedaży Grupy. Sprzedaż w Ameryce Północnej spadła o 2% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 391 mln euro. Stanowiła 18% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale. Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku spadła o 5% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 493 mln euro. Odpowiadała za 23% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale. Zmiany te były spowodowane głównie spadkiem aktywności gospodarczej w regionie „Greater China”, obejmującym Chiny kontynentalne, Hongkong oraz Tajwan. Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej spadła o 19% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 287 mln euro, i stanowiła 13% sprzedaży Grupy. Sprzedaż w krajach BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA) spadła o 18% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 485 mln euro. Rynki te reprezentują 23% całkowitej sprzedaży Grupy.
Lanxess oczekuje, że warunki rynkowe w IV kwartale nie ulegną pogorszeniu. W związku z tym przewiduje, że całoroczny zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych będzie bliższy niższemu progowi spośród przewidywanych 5–10%. W 2011 roku spółka osiągnęła zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych w wysokości 1,146 miliona euro.
Spółka oczekuje, że w IV kwartale europejski sektor motoryzacyjny pozostanie osłabiony, zaś wzrost w Ameryce Północnej oraz Chinach utrzyma się (choć na nieco niższym poziomie). Zapotrzebowanie ze strony przemysłu oponiarskiego nadal będzie niskie, zaś rynek produktów agrochemicznych wykaże się większą stabilnością. W przemyśle budowlanym również nie należy oczekiwać poprawy w Europie, natomiast drobne ożywienie powinno nastąpić w tym sektorze w Ameryce Północnej.
Lanxess nadal będzie realizować swoją sprawdzoną strategię, w ramach której akcent pada na ceny, nie zaś na ilość. Ceny surowców i energii powinny utrzymać się na obecnym poziomie w czwartym kwartale. - Pomimo obecnej sytuacji makroekonomicznej, długoterminowe czynniki wzrostu istotne dla naszej działalności się nie zmieniły. Dzięki naszym produktom opartym na technologii nadal będziemy korzystać z rozwoju megatrendów i skupiać się na wzroście regionów – podkreślił Axel C. Heitmann.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...