2023-02-21 / Autor: Grażyna Skupińska
Wybór środków czyszczących jest istotnym elementem procesu czyszczenia w gospodarstwie domowym i w czyszczeniu profesjonalnym. Jak się okazuje, duże znaczenie ma w tym zakresie pH preparatu – nie każde bowiem rozwiązanie będzie odpowiednie dla danego zabrudzenia i powierzchni na jakiej ono występuje.
Historia rozwoju produktów czyszczących
Pierwszy środek myjący został stworzony przez człowieka cztery tysiące lat temu. Było to mydło w postaci pasty, powstałe ze zmieszania popiołu z olejem roślinnym. W kolejnych okresach wytwarzanie i postać mydła jako pierwszego środka myjącego i czyszczącego ewoluowała. Dbanie o czystość i higienę było jednym z istotnych elementów rozwoju społeczeństwa w kolejnych epokach. Znajomość technologii produkcji mydła przyczyniła się także do wzrostu zamożności jego wytwórców. W Anglii do połowy XIX w. mydło obłożone było podatkiem od luksusu, gdyż używali go wyłącznie zamożni Brytyjczycy. William Lever założył w 1886 r. firmę mydlarską, która po połączeniu w 1929 r. z duńskimi zakładami Margarine Unie dała początek koncernowi Unilever.
Kwasowe środki myjące mają znacznie krótszą historię. W 1888 r. powstał jeden z pierwszych kwasowych środków czyszczących. Aptekarz August Roth przygotował sprasowaną mieszankę zawierającą m.in. ziemię okrzemkową, proszek kwarcowy oraz kwas siarkowy. Po rozkruszeniu sprasowanej kostki na czyszczonej powierzchni należało ją wyszorować mokrą ścierką. Tak powstała pasta marki Vitrolin. Wielki sukces sprzedaży skłonił Rotha do założenia w 1895 r. firmy August Roth - Chemische Fabrik.
Według danych Statista, europejski rynek środków czyszczących jest rynkiem konkurencyjnym, którego wartość w 2021 r. była szacowana na prawie 8,8 mld euro (w tym rynek 27 krajów należących do Unii Europejskiej na prawie 6 mld euro - bez Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii). W dwóch europejskich krajach wartość rynku środków czyszczących dla gospodarstw domowych przekroczyła w 2021 r. poziom 1,0 mld euro. Są to Niemcy i Wielka Brytania. Kolejne miejsca zajmują Francja, Włochy, Hiszpania oraz Polska.
Statista prognozuje, że europejski rynek środków czystości będzie rósł rokrocznie o ok. 12,3%. Przewidywany jest także dwucyfrowy wzrost dla wszystkich sześciu największych rynków środków czyszczących w stosunku do 2021 r.
W najbliższych pięciu latach unijny rynek środków czyszczących będzie się rozwijał w tempie 2,73%/rok (dane Statista). Polski rynek produktów będzie rósł w tym samym czasie prawie dwukrotnie szybciej: 4,07%/rok. Poprzednia prognoza rozwoju tego rynku chemii gospodarczej dla gospodarstw domowych dla naszego kraju opublikowana w ubiegłym roku na lata 2021-2025 sugerowała tempo wzrostu na poziomie znacznie mniejszym - 1,77%/rok.

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...