Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Kosmetyki są uważane za niezbędne

2022-11-15

Higiena, pielęgnacja, zdrowie, dobre samopoczucie – te wszystkie potrzeby zaspokajane są przez użycie kosmetyków. W europejskim badaniu percepcji konsumentów aż 72% Europejczyków i 78,5% Polaków postrzega kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała jako ważne lub bardzo ważne w codziennym życiu. Wyniki badania przedstawił Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Jak przypominają Kosmetyczni.PL; kosmetykiem jest krem, żel pod prysznic, szampon, ale też w ten sam sposób klasyfikuje się pasty do zębów, nawilżany papier toaletowy, farby do włosów. Definicję kosmetyku określa w sposób jednoznaczny artykuł 2 tzw. rozporządzenia kosmetycznego (pełna nazwa to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009). Objaśnia on, że produkt kosmetyczny to każda substancja lub mieszanina przeznaczona do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (tj. z naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, której wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.

Co ciekawego o kosmetykach i ich codziennym stosowaniu myślą Polacy, a co Europejczycy? Tu z pomocą przychodzą wyniki badania percepcji konsumenckiej w Europie, przeprowadzonego przez instytut Ifop na zlecenie Cosmetics Europe.

Dla Polaków najłatwiejsze do zidentyfikowania jako kosmetyki były grupy produktów do pielęgnacji ciała (żele pod prysznic, mydła, antyperspiranty i balsamy) – 90,4% i skóry (kremy, pianki do golenia itd.) – 87,3%. Najrzadziej wskazywali zaś produkty do makijażu (62%) i ochrony przeciwsłonecznej (63,9%). Jednak aż 85-93% polskich konsumentów uważa produkty przeznaczone do pielęgnacji jamy ustnej, ciała, włosów i skóry za ważne lub bardzo ważne. Wśród Europejczyków przedział ten otwiera 80%, a zamyka 90%.

Analiza zwyczajów konsumentów wskazuje, że Polacy korzystają z ośmiu różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. Biorąc pod lupę tylko grupę kobiet, jest to nawet więcej – średnio prawie 11 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 16 tygodniowo. Z kolei osoby w wieku 18-24 lat korzystają z 14 różnych kosmetyków tygodniowo. Polacy nie różnią się w tych zwyczajach od przeciętnych Europejczyków, którzy korzystają z siedmiu różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. W grupie kobiet te liczby to odpowiednio prawie dziewięć różnych produktów kosmetycznych dziennie i 15 tygodniowo, a wśród młodych użytkowników (18-24 lata) – dokładnie tyle samo, czyli 16 różnych kosmetyków tygodniowo.

Ciekawe są również motywy stosowania produktów kosmetycznych. Wśród najważniejszych powodów ich używania Polacy wskazują czystość i higienę osobistą (32,6%), poprawę wyglądu (26,7%) oraz przyzwyczajenie lub część codziennej rutyny (24,2%). Europejczycy najczęściej wskazują z kolei zapewnienie właściwego poziomu higieny osobistej, możliwość poczucia się dobrze we własnej skórze i ochronę skóry lub włosów. Co ciekawe, w Polsce tylko 14,2% respondentów w wieku 18-24 lata odpowiedziało, że stosuje makijaż w celu zwiększenia pewności siebie. To mniej, niż średnia z badania dla wszystkich krajów, która wyniosła 27%.

Ciekawe są również spostrzeżenia na temat roli kosmetyków w codziennym życiu. 86% Polaków i 71% europejskich konsumentów uważa, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji odgrywają ważną lub bardzo ważną rolę w podnoszeniu jakości ich życia. 83,9% Polaków i 70% konsumentów w Europie przyznało, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji odgrywają ważną lub bardzo ważną rolę w podnoszeniu ich samooceny. 80,3% polskich konsumentów sądzi, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała mają wpływ lub duży wpływ na to, jak postrzegają ich inni ludzie, a 74,8% – że wpływają na ich relacje z nimi. Podobnie uważa średnio mniej, bo 62% europejskich konsumentów.

Zwyczaje konsumenckie mimo wszystko są zmienne w czasie i zależne od wielu zjawisk. Wśród kluczowych w ostatnich latach jest oczywiście pandemia COVID-19. Prawie co czwarty respondent i częściej niż co piąty przyznał, że zmieniła ona sposób, w jaki obecnie korzystają z produktów do pielęgnacji ciała (24,5%) i skóry (22,6%). 45% Polaków kupuje też więcej produktów do pielęgnacji ciała i kosmetyków przez Internet, odkąd zaczęła się pandemia.

- To oczywiste, że nie ma higieny i pielęgnacji bez kosmetyków. Badanie Cosmetics Europe potwierdziło, że produkty kosmetyczne są w tych podstawowych rolach niezastąpione i doceniane przez konsumentów. Rolą przemysłu – polskiego i europejskiego – jest mówić częściej i głośniej o tym, że czasami kosmetyki mają też szersze zastosowania i jeszcze ważniejsze funkcje. Niektórzy używają ich po to, by czuć się ze sobą dobrze, ale te produkty są też niezastąpione w dbaniu o zdrowie całego ciała, np. zdrowe zęby to zdrowe serce, ochrona przeciwsłoneczna to zdrowa skóra i niższe ryzyko zachorowania na czerniaka itd. Coraz ważniejsze jest też dbanie o zdrowie psychiczne i ogólnie tzw. well-being, poprawianie jakości życia, czasami nawet przywracanie godności. Jak często – pokazują to sytuacje graniczne, takie jak wojna, którą znowu obserwujemy w Europie z bardzo bliska. Graniczne są też doświadczenia osób przechodzących terapie onkologiczne. Z doświadczeń Fundacji Piękniejsze Życie wiemy, jak bardzo makijaż potrafi dodać kobietom chorym na raka odwagi i zmotywować do walki chorobą - komentuje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.


przemysł kosmetycznyPolski Związek Przemysłu KosmetycznegoCosmetics Europe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie