Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kosmetyki naturalne zyskują popularność

2021-04-14

BASF Polska zorganizował 8 kwietnia br. webinarium pt. „Rynek kosmetyków naturalnych”. Prelegentami byli przedstawiciele firmy BASF Polska, jak również przedstawicielka zaproszonej firmy: Dr Koziej Instytut Badań Kosmetyków.

Webinarium stanowiło możliwość przyjrzenia się bliżej rynkowi kosmetyków naturalnych: branżowym statystykom i bieżącym trendom. Przybliżono kwestie certyfikacji produktów naturalnych oraz omówiono różnice między kosmetykami naturalnymi a kosmetykami konwencjonalnymi, inspirowanymi naturą. Na spotkanie zarejestrowało się ponad 200 osób.

Aleksandra Pienczykowska, Operational Marketing Expert Personal Care w CEE BASF zajęła się tematem rynku kosmetyków naturalnych.

Odpowiedziała na pytanie, dlaczego konsumenci chcą naturalnych kosmetyków? Oceniła, iż hasło „powrotu do natury” stało się w ostatnim czasie jednym z elementów najsilniej napędzających międzynarodowy rynek FMCG, szczególnie w krajach rozwiniętych. Wynika to z jednej strony z rosnących obaw o środowisko i z drugiej z nowych potrzeb i zainteresowań współczesnego społeczeństwa.

Podkreśliła, że w Europie coraz więcej jest nowych produktów ekologicznych i wegańskich. Marki coraz częściej odwołują się do wartości etycznych i chcą być przyjazne dla zwierząt. Uwypuklanie ekologiczności produktu cały czas rośnie, aczkolwiek jest to nadal dość ograniczona grupa nowych produktów. Jednocześnie też konsumenci są skłonni kupować droższe produkty naturalne i ekologiczne, ponieważ uważają je za bezpieczniejsze. Ciekawą uwagą było stwierdzenie, że tzw. naturalne piękno to już nie jest niszowa kategoria. Najwięksi globalni producenci wchodzą na rynek kosmetyków naturalnych i certyfikowanych.

Aktualna wartość rynku kosmetyków naturalnych na świecie to 36 mld dolarów, w Polsce rynek ten wyceniany jest na 900 mln zł. Zarówno na polskim, jak i światowym rynku 4% kosmetyków na rynku kosmetycznym to kosmetyki naturalne. Dominującym kanałem sprzedaży kosmetyków ekologicznych są w naszym kraju drogerie. Kosmetyki naturalne trafiają do co drugiego gospodarstwa domowego prowadzonego przez osoby do 30 roku życia.

Kwestię certyfikacji kosmetyków naturalnych podjęła Monika Krzyżostan, kierownik Laboratorium R&D w Dr Koziej Instytucie Badań Kosmetyków. Przedstawiła definicję kosmetyku naturalnego i organicznego, Standardy COSMOS, założenia Normy ISO 16128 (w tym definicje surowców, indeksy naturalności oraz wady i zalety tej Normy). Skupiła się także na porównaniu Standardów COSMOS i Normy ISO 16128.

Rozwijając te zagadnienia, zauważyła, że brak jest ujednoliconej definicji kosmetyku naturalnego i organicznego, a jednoznaczna definicja istnieje tylko dla kosmetyków certyfikowanych.

Poinformowała, że COSMOS Standard obejmuje regulacje w zakresie pochodzenia i wytwarzania składników; składu produktu kosmetycznego; przechowywania, wytwarzania i pakowania kosmetyków (produkcja kosmetyków naturalnych odseparowana jest od produkcji kosmetyków nie podlegających certyfikacji; proces mycia urządzeń produkcyjnych odbywa się za pomocą określonych środków, np. na bazie alkoholu etylowego pochodzenia roślinnego, izopropanolu czy nadtlenku wodoru). Ponadto Standard COSMOS odnosi się do oznakowania i reklamy kosmetyków (jasna komunikacja marketingowa zakłada podanie na etykiecie procentowej zawartości składników organicznych oraz informacji marketingowych, które nie będą wprowadzały klienta w błąd).

Omawiając Normę ISO 16128, prelegentka stwierdziła, że zawiera ona wytyczne dotyczące naturalnych i organicznych składników oraz produktów. Dzieli się na dwie części. Pierwsza część: ISO 16128-1:2016 zawiera definicję składników naturalnych i organicznych, zaś druga część: ISO 16128-2:2017 opisuje metodologię obliczania indeksów naturalności, naturalnego pochodzenia, organiczności i organicznego pochodzenia dla kategorii składników określonych w części 1. Norma stanowi międzynarodowe wytyczne, natomiast nie jest prawem wiążącym.

Ostatnią prelekcję pod tytułem „Naturalne vs inspirowane naturą oraz konwencjonalne kosmetyki” wygłosił Michał Stepulak z BASF Polska. Dokonał on porównania efektywności działania takich wyrobów, jak produkty do twarzy, produkty do ciała, produkty do opalania, szampony, odżywki do włosów, żele do stylizacji włosów.

Zaznaczył, że w przypadku produktów do twarzy istnieją różnice we właściwościach sensorycznych pomiędzy produktami podlegającymi pod poszczególne standardy naturalności. Niewielkie różnice występują pomiędzy produktami certyfikowanymi, a największe różnice obserwowalne są pomiędzy kosmetykami certyfikowanymi oraz konwencjonalnymi. Różnice wynikają z ograniczeń w stosowaniu surowców syntetycznych.

Z kolei w przypadku produktów do ciała stworzenie receptury kosmetyku balsamu/lotionu naturalnego o charakterystyce sensorycznej kosmetyków konwencjonalnych jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku produktów do pielęgnacji twarzy. Występuje bowiem odmienna charakterystyka sensoryczna, inny dobór składników wpływający na reologię produktu oraz łatwiejsza jest manipulacja odczuciami sensorycznymi.

Interesujące były tez wnioski w zakresie produktów do opalania. Stosowanie platform bazujących na filtrach mineralnych prowadzi do zubożenia ochrony w zakresie promieniowania UVA, a ponadto filtry mineralne nie są obojętne dla środowiska naturalnego. Najlepsze efekty, zarówno pod względem ochrony, jak i wpływu na środowisko naturalne zapewniają jednak krystaliczne filtry z grupy Tinogard i Uvinul.


przemysł kosmetycznykosmetyki naturalneBASF PolskaDr Koziej Instytut Badań Kosmetykówkonferencja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie