2021-04-14
BASF Polska zorganizował 8 kwietnia br. webinarium pt. „Rynek kosmetyków naturalnych”. Prelegentami byli przedstawiciele firmy BASF Polska, jak również przedstawicielka zaproszonej firmy: Dr Koziej Instytut Badań Kosmetyków.
Webinarium stanowiło możliwość przyjrzenia się bliżej rynkowi kosmetyków naturalnych: branżowym statystykom i bieżącym trendom. Przybliżono kwestie certyfikacji produktów naturalnych oraz omówiono różnice między kosmetykami naturalnymi a kosmetykami konwencjonalnymi, inspirowanymi naturą. Na spotkanie zarejestrowało się ponad 200 osób.
Aleksandra Pienczykowska, Operational Marketing Expert Personal Care w CEE BASF zajęła się tematem rynku kosmetyków naturalnych.
Odpowiedziała na pytanie, dlaczego konsumenci chcą naturalnych kosmetyków? Oceniła, iż hasło „powrotu do natury” stało się w ostatnim czasie jednym z elementów najsilniej napędzających międzynarodowy rynek FMCG, szczególnie w krajach rozwiniętych. Wynika to z jednej strony z rosnących obaw o środowisko i z drugiej z nowych potrzeb i zainteresowań współczesnego społeczeństwa.
Podkreśliła, że w Europie coraz więcej jest nowych produktów ekologicznych i wegańskich. Marki coraz częściej odwołują się do wartości etycznych i chcą być przyjazne dla zwierząt. Uwypuklanie ekologiczności produktu cały czas rośnie, aczkolwiek jest to nadal dość ograniczona grupa nowych produktów. Jednocześnie też konsumenci są skłonni kupować droższe produkty naturalne i ekologiczne, ponieważ uważają je za bezpieczniejsze. Ciekawą uwagą było stwierdzenie, że tzw. naturalne piękno to już nie jest niszowa kategoria. Najwięksi globalni producenci wchodzą na rynek kosmetyków naturalnych i certyfikowanych.
Aktualna wartość rynku kosmetyków naturalnych na świecie to 36 mld dolarów, w Polsce rynek ten wyceniany jest na 900 mln zł. Zarówno na polskim, jak i światowym rynku 4% kosmetyków na rynku kosmetycznym to kosmetyki naturalne. Dominującym kanałem sprzedaży kosmetyków ekologicznych są w naszym kraju drogerie. Kosmetyki naturalne trafiają do co drugiego gospodarstwa domowego prowadzonego przez osoby do 30 roku życia.
Kwestię certyfikacji kosmetyków naturalnych podjęła Monika Krzyżostan, kierownik Laboratorium R&D w Dr Koziej Instytucie Badań Kosmetyków. Przedstawiła definicję kosmetyku naturalnego i organicznego, Standardy COSMOS, założenia Normy ISO 16128 (w tym definicje surowców, indeksy naturalności oraz wady i zalety tej Normy). Skupiła się także na porównaniu Standardów COSMOS i Normy ISO 16128.
Rozwijając te zagadnienia, zauważyła, że brak jest ujednoliconej definicji kosmetyku naturalnego i organicznego, a jednoznaczna definicja istnieje tylko dla kosmetyków certyfikowanych.
Poinformowała, że COSMOS Standard obejmuje regulacje w zakresie pochodzenia i wytwarzania składników; składu produktu kosmetycznego; przechowywania, wytwarzania i pakowania kosmetyków (produkcja kosmetyków naturalnych odseparowana jest od produkcji kosmetyków nie podlegających certyfikacji; proces mycia urządzeń produkcyjnych odbywa się za pomocą określonych środków, np. na bazie alkoholu etylowego pochodzenia roślinnego, izopropanolu czy nadtlenku wodoru). Ponadto Standard COSMOS odnosi się do oznakowania i reklamy kosmetyków (jasna komunikacja marketingowa zakłada podanie na etykiecie procentowej zawartości składników organicznych oraz informacji marketingowych, które nie będą wprowadzały klienta w błąd).
Omawiając Normę ISO 16128, prelegentka stwierdziła, że zawiera ona wytyczne dotyczące naturalnych i organicznych składników oraz produktów. Dzieli się na dwie części. Pierwsza część: ISO 16128-1:2016 zawiera definicję składników naturalnych i organicznych, zaś druga część: ISO 16128-2:2017 opisuje metodologię obliczania indeksów naturalności, naturalnego pochodzenia, organiczności i organicznego pochodzenia dla kategorii składników określonych w części 1. Norma stanowi międzynarodowe wytyczne, natomiast nie jest prawem wiążącym.
Ostatnią prelekcję pod tytułem „Naturalne vs inspirowane naturą oraz konwencjonalne kosmetyki” wygłosił Michał Stepulak z BASF Polska. Dokonał on porównania efektywności działania takich wyrobów, jak produkty do twarzy, produkty do ciała, produkty do opalania, szampony, odżywki do włosów, żele do stylizacji włosów.
Zaznaczył, że w przypadku produktów do twarzy istnieją różnice we właściwościach sensorycznych pomiędzy produktami podlegającymi pod poszczególne standardy naturalności. Niewielkie różnice występują pomiędzy produktami certyfikowanymi, a największe różnice obserwowalne są pomiędzy kosmetykami certyfikowanymi oraz konwencjonalnymi. Różnice wynikają z ograniczeń w stosowaniu surowców syntetycznych.
Z kolei w przypadku produktów do ciała stworzenie receptury kosmetyku balsamu/lotionu naturalnego o charakterystyce sensorycznej kosmetyków konwencjonalnych jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku produktów do pielęgnacji twarzy. Występuje bowiem odmienna charakterystyka sensoryczna, inny dobór składników wpływający na reologię produktu oraz łatwiejsza jest manipulacja odczuciami sensorycznymi.
Interesujące były tez wnioski w zakresie produktów do opalania. Stosowanie platform bazujących na filtrach mineralnych prowadzi do zubożenia ochrony w zakresie promieniowania UVA, a ponadto filtry mineralne nie są obojętne dla środowiska naturalnego. Najlepsze efekty, zarówno pod względem ochrony, jak i wpływu na środowisko naturalne zapewniają jednak krystaliczne filtry z grupy Tinogard i Uvinul.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...