2024-08-02 / Autor: Dominika Dąbrowska-Wisłocka1,2, Olga Zavyalova1,2; 1 Katedra Technologii Chemicznej Środków Leczniczych, Wydział Farmaceutyczny, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), 2 OnkoLABS sp. z o.o. – producent kosmetyków
Kosmetyki myjące to podstawowe środki higieny osobistej. Są stosowane przez konsumentów należących do każdej grupy wiekowej, niezależnie od płci i potrzeb skóry. Wybór odpowiednich produktów myjących często związany jest z opiniami usłyszanymi od rodziny czy znajomych, popularnością marki i ceną. Użytkownicy zwracają uwagę na skuteczność usuwania zanieczyszczeń z powierzchni skóry i włosów oraz zdolność do wytwarzania gęstej piany. Osoby mające problemy dermatologiczne zwykle wybierają preparaty zadeklarowane jako łagodne dla skóry. Natomiast młodsi odbiorcy często kierują się treściami umieszczanymi przez twórców internetowych w mediach społecznościowych.
Znane formy kosmetyków są stopniowo zastępowane nowymi rozwiązaniami. Standardowe mydła w kostkach i produkty typu combo wciąż są dostępne na rynku kosmetycznym, choć obecnie na sklepowych półkach raczej znajdują się syndety. W ostatnich latach popularne stały się kosmetyki myjące w buteleczkach z pompkami pianotwórczymi czy preparaty z dodatkiem roślinnych emolientów.
Trendy kosmetyczne
Wśród tegorocznych trendów związanych z przemysłem kosmetycznym eksperci wyróżniają znany od dawna nurt proekologiczny, ideę less-waste, minimalizm i wielofunkcyjność.
Powszechny dostęp do informacji dotyczących kosmetyków powoduje zwiększenie świadomości konsumentów w kwestiach związanych z ekologią. Zamiast długich kąpieli w wannie, konsumenci wybierają krótkie prysznice, zmniejszające zużycie wody. Produkty myjące muszą więc być funkcjonalne, aby ich użycie było wygodne i szybkie. Istotną rolę odgrywają w tym przypadku właściwe opakowania. Najczęściej są to butelki z tworzyw sztucznych, dobrze układające się w dłoni, z pompką, nakrętką typu flip-top bądź nakrętką typu disc-top. Mimo że opakowania szklane są bardziej ekologiczne, istnieje duże ryzyko potłuczenia się butelki pod prysznicem. Niektórzy producenci, aby zmniejszyć ilość odpadów, proponują rozwiązania pozwalające na wielokrotne użycie butelki z tworzywa sztucznego – wykorzystanie jej ponownie po napełnieniu produktem z opakowania uzupełniającego bądź zastosowanie w całkowicie innych celach.
Podkreśla się również znaczenie zrównoważonej produkcji ze zmniejszonym śladem wodnym – zaczynając od pozyskiwania surowców, poprzez wszelkie procesy technologiczne, aż po uzyskanie produktu końcowego. Jednym ze sposobów na zmniejszenie śladu wodnego jest ograniczenie ilości wody w recepturach kosmetyków. Brak wody w kosmetykach albo jej mniejsza ilość ma wiele zalet, między innymi wiąże się z większym bezpieczeństwem mikrobiologicznym, wydłużeniem terminu przydatności czy zwiększeniem wydajności produktu.
Kosmetyki niezawierające wody bądź z jej zmniejszoną ilością stopniowo zyskują uznanie konsumentów. Wśród tych formulacji wyróżnić można kostki, proszki, specjalne kapsułki/pastylki i koncentraty.
Szampony w kostkach pojawiły się w ofercie firm produkujących kosmetyki naturalne już kilka lat temu. Producenci podkreślają ich delikatne, a zarazem skuteczne działanie oraz dużą wydajność. Jedna kostka zastąpić może dwa lub trzy opakowania klasycznego szamponu. Podstawą kostek są zazwyczaj anionowe związki powierzchniowo czynne w postaci stałej (najczęściej Sodium Cocoyl Isethionate), połączone z niewielką ilością niejonowych surfaktantów (na przykład Lauryl Glucoside, Decyl Glucoside). Pozostałe składniki to oleje i masła roślinne, maceraty, witaminy, ekstrakty roślinne i składniki kondycjonujące włosy. Jednak nie tylko produkty myjące do skóry głowy i włosów występują w postaci kostek. Pojawiają się też kostki peelingujące, które łączą właściwości kosmetyku do mycia ciała i peelingu ziarnistego. Ich niewątpliwymi zaletami są biodegradowalne, papierowe opakowania w nurcie less-waste. Początkującemu użytkownikowi kostki mogą sprawiać trudności w aplikacji.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...