Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Kosmetyki myjące: najnowsze rozwiązania

2024-08-02  / Autor: Dominika Dąbrowska-Wisłocka1,2, Olga Zavyalova1,2; 1 Katedra Technologii Chemicznej Środków Leczniczych, Wydział Farmaceutyczny, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), 2 OnkoLABS sp. z o.o. – producent kosmetyków

Kosmetyki myjące to podstawowe środki higieny osobistej. Są stosowane przez konsumentów należących do każdej grupy wiekowej, niezależnie od płci i potrzeb skóry. Wybór odpowiednich produktów myjących często związany jest z opiniami usłyszanymi od rodziny czy znajomych, popularnością marki i ceną. Użytkownicy zwracają uwagę na skuteczność usuwania zanieczyszczeń z powierzchni skóry i włosów oraz zdolność do wytwarzania gęstej piany. Osoby mające problemy dermatologiczne zwykle wybierają preparaty zadeklarowane jako łagodne dla skóry. Natomiast młodsi odbiorcy często kierują się treściami umieszczanymi przez twórców internetowych w mediach społecznościowych.

Znane formy kosmetyków są stopniowo zastępowane nowymi rozwiązaniami. Standardowe mydła w kostkach i produkty typu combo wciąż są dostępne na rynku kosmetycznym, choć obecnie na sklepowych półkach raczej znajdują się syndety. W ostatnich latach popularne stały się kosmetyki myjące w buteleczkach z pompkami pianotwórczymi czy preparaty z dodatkiem roślinnych emolientów.

Trendy kosmetyczne

Wśród tegorocznych trendów związanych z przemysłem kosmetycznym eksperci wyróżniają znany od dawna nurt proekologiczny, ideę less-waste, minimalizm i wielofunkcyjność.

Powszechny dostęp do informacji dotyczących kosmetyków powoduje zwiększenie świadomości konsumentów w kwestiach związanych z ekologią. Zamiast długich kąpieli w wannie, konsumenci wybierają krótkie prysznice, zmniejszające zużycie wody. Produkty myjące muszą więc być funkcjonalne, aby ich użycie było wygodne i szybkie. Istotną rolę odgrywają w tym przypadku właściwe opakowania. Najczęściej są to butelki z tworzyw sztucznych, dobrze układające się w dłoni, z pompką, nakrętką typu flip-top bądź nakrętką typu disc-top. Mimo że opakowania szklane są bardziej ekologiczne, istnieje duże ryzyko potłuczenia się butelki pod prysznicem. Niektórzy producenci, aby zmniejszyć ilość odpadów, proponują rozwiązania pozwalające na wielokrotne użycie butelki z tworzywa sztucznego – wykorzystanie jej ponownie po napełnieniu produktem z opakowania uzupełniającego bądź zastosowanie w całkowicie innych celach.

Podkreśla się również znaczenie zrównoważonej produkcji ze zmniejszonym śladem wodnym – zaczynając od pozyskiwania surowców, poprzez wszelkie procesy technologiczne, aż po uzyskanie produktu końcowego. Jednym ze sposobów na zmniejszenie śladu wodnego jest ograniczenie ilości wody w recepturach kosmetyków. Brak wody w kosmetykach albo jej mniejsza ilość ma wiele zalet, między innymi wiąże się z większym bezpieczeństwem mikrobiologicznym, wydłużeniem terminu przydatności czy zwiększeniem wydajności produktu.

Kosmetyki niezawierające wody bądź z jej zmniejszoną ilością stopniowo zyskują uznanie konsumentów. Wśród tych formulacji wyróżnić można kostki, proszki, specjalne kapsułki/pastylki i koncentraty.

Szampony w kostkach pojawiły się w ofercie firm produkujących kosmetyki naturalne już kilka lat temu. Producenci podkreślają ich delikatne, a zarazem skuteczne działanie oraz dużą wydajność. Jedna kostka zastąpić może dwa lub trzy opakowania klasycznego szamponu. Podstawą kostek są zazwyczaj anionowe związki powierzchniowo czynne w postaci stałej (najczęściej Sodium Cocoyl Isethionate), połączone z niewielką ilością niejonowych surfaktantów (na przykład Lauryl Glucoside, Decyl Glucoside). Pozostałe składniki to oleje i masła roślinne, maceraty, witaminy, ekstrakty roślinne i składniki kondycjonujące włosy. Jednak nie tylko produkty myjące do skóry głowy i włosów występują w postaci kostek. Pojawiają się też kostki peelingujące, które łączą właściwości kosmetyku do mycia ciała i peelingu ziarnistego. Ich niewątpliwymi zaletami są biodegradowalne, papierowe opakowania w nurcie less-waste. Początkującemu użytkownikowi kostki mogą sprawiać trudności w aplikacji.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykikosmetyki myjąceekologialess-waste

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie