2025-05-15 / Autor: Ewa Maciejczyk, Instytut Surowców Naturalnych i Kosmetyków,,Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności, Politechnika Łódzka
Większość osób, które noszą makijaż, ma problem ze znalezieniem odpowiedniego odcienia produktów do makijażu twarzy pasującego do kolorytu ich skóry. Podczas gdy szminki, cienie do powiek i róże nie są aż tak trudne, jeśli chodzi o dopasowanie kolorów, o wiele trudniej jest znaleźć odpowiedni odcień korektora i podkładu.
Inkluzywność produktów do makijażu
Makijaż składa się na tak zwany „perfekcyjny wygląd”, ma na celu zamaskowanie skaz, niedoskonałości, a czasem wprost przeciwnie – nawet ich uwydatnienie. Drogerie oferują różnorodne marki do wyboru. Jednak jednym z największych wyzwań w branży makijażowej jest zapewnienie każdemu równego dostępu do zakupu idealnego odcienia. Podkład jest jednym z najczęściej omawianych produktów, w których wciąż brakuje różnorodności. Wiele marek (również tych ekskluzywnych) zostało skrytykowanych w ubiegłych latach za brak ciemniejszych odcieni. Takie marki miały tylko ograniczoną liczbę tonacji lub oferowały odcienie „jasne, średnie i ciemne” do wyboru. Z drugiej strony konkurencyjne marki, między innymi ta wypromowana przez piosenkarkę Rihannę, wypuściły nawet do 40 odcieni podkładów i korektorów. Firmy te dostrzegły trudności wielu osób, które uważają, że nie są uwzględnione w obecnych produktach do makijażu, i stworzyły wyroby, dzięki którym kupujący nie mają trudności z wyborem odpowiedniego odcienia.
Świadomość różnorodności koloru skóry wzrosła w branży kosmetycznej w ostatnich dekadach wraz z przyspieszeniem internacjonalizacji. W związku z tym coraz więcej marek kosmetycznych dostosowuje się do obecnego trendu, aby sprostać potrzebom klientów. Wydaje się również, że to marki rozpoznawalne na całym świecie (między innymi marka wspomnianej już piosenkarki) odegrały wiodącą rolę na wczesnych etapach kampanii (prowadzonej szczególnie przez czarnoskóre piosenkarki i aktorki) dotyczącej inkluzywności kolorów i odcieni[1], a oferowanie szerokiej gamy odcieni stało się obecnie standardem dla marek kosmetycznych[2]. Jednak wybór kolorów makijażu, które najlepiej pasują do każdej osoby, stanowi wyzwanie. Klienci mają trudności ze znalezieniem optymalnego koloru wśród niezliczonych opcji[3], a w odpowiedzi na to branża kosmetyczna wykorzystuje spersonalizowane usługi dostosowane do zróżnicowanych wymagań konsumentów[4]. Większość marek oferuje komunikację opartą na ankietach, aby umożliwić klientom znalezienie optymalnego odcienia poprzez odpowiadanie na pytania – praktykę, która rozwinęła się dzięki cyfrowej transformacji konwencjonalnych podejść.
Jak wybrać idealny odcień?
Ankiety najczęściej skonstruowane są w następujący sposób. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie odcienia skóry. Kiedy konsument myśli o odcieniu skóry, pierwsza rzecz, która przychodzi do głowy, to prawdopodobnie to w jaki sposób można opisać kolor skóry – czyli tak zwany odcień powierzchniowy. Odcień powierzchniowy może się zmieniać w wyniku takich czynników, jak opalenizna, trądzik różowaty lub blizny. Odcienie powierzchniowe dzielą się na pięć kategorii:

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...