Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kosmetyki kolorowe dla różnych karnacji

2025-05-15  / Autor: Ewa Maciejczyk, Instytut Surowców Naturalnych i Kosmetyków,,Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności, Politechnika Łódzka

Większość osób, które noszą makijaż, ma problem ze znalezieniem odpowiedniego odcienia produktów do makijażu twarzy pasującego do kolorytu ich skóry. Podczas gdy szminki, cienie do powiek i róże nie są aż tak trudne, jeśli chodzi o dopasowanie kolorów, o wiele trudniej jest znaleźć odpowiedni odcień korektora i podkładu.

Inkluzywność produktów do makijażu

Makijaż składa się na tak zwany „perfekcyjny wygląd”, ma na celu zamaskowanie skaz, niedoskonałości, a czasem wprost przeciwnie – nawet ich uwydatnienie. Drogerie oferują różnorodne marki do wyboru. Jednak jednym z największych wyzwań w branży makijażowej jest zapewnienie każdemu równego dostępu do zakupu idealnego odcienia. Podkład jest jednym z najczęściej omawianych produktów, w których wciąż brakuje różnorodności. Wiele marek (również tych ekskluzywnych) zostało skrytykowanych w ubiegłych latach za brak ciemniejszych odcieni. Takie marki miały tylko ograniczoną liczbę tonacji lub oferowały odcienie „jasne, średnie i ciemne” do wyboru. Z drugiej strony konkurencyjne marki, między innymi ta wypromowana przez piosenkarkę Rihannę, wypuściły nawet do 40 odcieni podkładów i korektorów. Firmy te dostrzegły trudności wielu osób, które uważają, że nie są uwzględnione w obecnych produktach do makijażu, i stworzyły wyroby, dzięki którym kupujący nie mają trudności z wyborem odpowiedniego odcienia.

Świadomość różnorodności koloru skóry wzrosła w branży kosmetycznej w ostatnich dekadach wraz z przyspieszeniem internacjonalizacji. W związku z tym coraz więcej marek kosmetycznych dostosowuje się do obecnego trendu, aby sprostać potrzebom klientów. Wydaje się również, że to marki rozpoznawalne na całym świecie (między innymi marka wspomnianej już piosenkarki) odegrały wiodącą rolę na wczesnych etapach kampanii (prowadzonej szczególnie przez czarnoskóre piosenkarki i aktorki) dotyczącej inkluzywności kolorów i odcieni[1], a oferowanie szerokiej gamy odcieni stało się obecnie standardem dla marek kosmetycznych[2]. Jednak wybór kolorów makijażu, które najlepiej pasują do każdej osoby, stanowi wyzwanie. Klienci mają trudności ze znalezieniem optymalnego koloru wśród niezliczonych opcji[3], a w odpowiedzi na to branża kosmetyczna wykorzystuje spersonalizowane usługi dostosowane do zróżnicowanych wymagań konsumentów[4]. Większość marek oferuje komunikację opartą na ankietach, aby umożliwić klientom znalezienie optymalnego odcienia poprzez odpowiadanie na pytania – praktykę, która rozwinęła się dzięki cyfrowej transformacji konwencjonalnych podejść.

Jak wybrać idealny odcień?

Ankiety najczęściej skonstruowane są w następujący sposób. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie odcienia skóry. Kiedy konsument myśli o odcieniu skóry, pierwsza rzecz, która przychodzi do głowy, to prawdopodobnie to w jaki sposób można opisać kolor skóry – czyli tak zwany odcień powierzchniowy. Odcień powierzchniowy może się zmieniać w wyniku takich czynników, jak opalenizna, trądzik różowaty lub blizny. Odcienie powierzchniowe dzielą się na pięć kategorii:

  • Bardzo jasny odcień skóry: taka skóra ma jasną, prawie przezroczystą strukturę z chłodnymi różowymi lub różanymi odcieniami.
  • Jasny odcień skóry: jasna skóra ma nieco głębszą bazę niż bardzo jasna skóra. Może mieć chłodne, neutralne lub ciepłe odcienie.
  • Średni odcień skóry: to dość typowy odcień skóry w naszej części świata. Może mieć chłodne, ciepłe lub neutralne odcienie.
  • Opalony (śniady) odcień skóry: taka skóra ma złotą lub oliwkową bazę. Najczęściej łatwo się opala i ma ciepłe odcienie (ale nie jest to regułą).
  • Ciemny odcień skóry: ten rodzaj skóry ma bogatą w melaniny bazę i może mieć zakres odcieni od ciepłych do chłodnych.

\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykimakijaż

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie