Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kosmetyczne trendy

2016-12-22  / Autor: Małgorzata Łącka, starszy specjalista w Laboratorium Badań i Rozwoju Kosmetyków Ziaja Ltd.

Rynek produktów kosmetycznych zmienia się bardzo dynamicznie wraz ze wzrostem świadomości konsumenta oraz rozwojem technologii.

Globalizacja polegająca na błyskawicznej wymianie informacji, osiągnięć naukowych oraz surowców kosmetycznych sprawia, że trendy i oczekiwania konsumentów zmieniają się szybko, a producenci starają się zapewnić oczekiwany przez konsumenta poziom jakości, innowacyjności, a przede wszystkim bezpieczeństwa stosowania kosmetyków.

Mikrogranulki przyjazne środowisku

Śświatowym trendem jest wycofywanie z receptur kosmetycznych mikrogranulek plastikowych stanowiących potencjalne zagrożenie dla środowiska. Aktualnie w Europie nie są one jeszcze zabronione do stosowania, aczkolwiek 21 października 2015 r. Cosmetics Europe wydało oficjalne zalecenie do wycofania w terminie do 2020 roku mikroplastików (stałych, nierozpuszczalnych mikrodrobin plastikowych, które nie są biodegradowalne w środowisku wodnym) z kosmetyków spłukiwanych przeznaczonych do mycia i eksfoliacji. Szacuje się, że mikroplastik stosowany w kosmetykach, głównie jako składnik ścierny w spłukiwanych preparatach myjących, stanowi  ok. 0,5% szczątek plastiku zgromadzonego w środowisku morskim.

Producenci podejmują zatem działania systematycznego zastępowania mikroplastików drobinami ulegającymi biodegradacji w środowisku naturalnym.

Rynek surowców kosmetycznych poszerzył w związku z tym ofertę mikrogranulek ściernych o drobinki wytwarzane z celulozy, krzemionki, utwardzonego oleju jojoba, kwasu polimlekowego i innych.

Kosmetyk w wielkim mieście

Kolejnym widocznym trendem kosmetycznym jest ochrona skóry i włosów przed wzrastającym zanieczyszczeniem środowiska. Według badań firmy Mintel, 83% dorosłych Brytyjczyków uważa, że styl życia ma bardzo duży wpływ na wygląd skóry. Jak podaje firma, sprzedaż produktów z deklaracją „anty-pollution” wzrosła w regionie APAC o 63% w latach 2011-2013. Tendencja wzrostowa dotyczy także krajów europejskich.

Aktywność kosmetyków „anty-pollution” opiera się  głównie na neutralizacji wolnych rodników, detoksykacji skóry, dotlenianiu, stymulacji procesów metabolicznych oraz działaniu przeciwzapalnym.

Skóra codziennie narażona jest na działanie szkodliwych substancji, takich jak spaliny samochodowe czy dym papierosowy - silne źródła wolnych rodników. Naukowcy w sposób bezpośredni wiążą proces starzenia się skóry z działaniem wolnych rodników. Według opracowań naukowych wolne rodniki uszkadzają nie tylko DNA komórek, ale  także wpływają na degradację lipidów zawartych w skórze oraz spadek zawartości kolagenu, co przekłada się bezpośrednio na szybkość procesu starzenia. Do składników o działaniu antyoksydacyjnym, neutralizującym wolne rodniki, zaliczane są przede wszystkim źródła bogate w witaminę C, koenzym Q10, tokoferole, w tym witamina E, a także ekstrakty roślinne bogate w polifenole.

Potrzeba ochrony skóry dotyczy także preparatów pielęgnacyjnych, jak kremy czy balsamy. W związku z tym rynek kosmetyczny oferuje coraz więcej produktów tworzących na skórze niewidoczny film, chroniący przed przyleganiem szkodliwych cząstek. Są to głównie polimery tworzące bardzo cienką warstwę, która ogranicza osadzanie się zanieczyszczeń i ułatwia ich usuwanie.

Życie w dużych, zatłoczonych aglomeracjach, w pośpiechu, bez czasu na odpoczynek skutkuje  objawami skóry zmęczonej, matowej, suchej. W celu odzyskania zdrowego wyglądu skóry żądanym efektem staje się rozświetlenie skóry. Ten trend obserwowany jest nieprzerwanie od kilku lat. Promienna, jasna skóra wydaje się nie tylko zdrowsza, ale też młodsza i bardziej wygładzona. Surowcami, które nadają skórze blasku są przede wszystkim różne formy witaminy C,  substancje wpływające na pigmentację skóry, jak również wszelkiego typu drobinki działające na zasadzie gry światła i dające optyczne wrażenie rozświetlenia.

 

Zawiera czy nie zawiera?
Komisja Europejska opracowała  wytyczne dotyczące deklaracji marketingowych związanych między innymi z określeniami „ free from”. Dotyczą one m.in.

  • Deklaracja “free from” lub podobna nie jest dozwolona, jeśli sugeruje właściwości, których nie można zagwarantować: na przykład deklaracja “nie zawiera alergenów” nie powinna być stosowana, ponieważ nie da się całkowicie wykluczyć ryzyka wystąpienia reakcji alergicznej,
  • Deklaracja “free from” lub podobna w odniesieniu do grupy składników o określonej funkcji nie jest dozwolona, jeśli produkt zawiera składniki wielofunkcyjne, które posiadają również funkcję, dla której deklarowany jest brak składników: na przykład, deklaracja „nie zawiera konserwantów” nie powinna być stosowana, jeśli produkt zawiera składniki niewymienione w załączniku V rozporządzenia 1223/2009/WE (na liście dozwolonych konserwantów), wykazujące działanie przeciwdrobnoustrojowe.
  • Deklaracja “free from” lub podobna nie jest dozwolona jeżeli sugeruje przekaz dyskredytujący, na przykład, gdy jest oparta na negatywnej percepcji bezpieczeństwa składnika przez konsumentów. Na przykład deklaracja „nie zawiera parabenów” została wskazana jako nieakceptowalna, ponieważ dyskredytuje parabeny, które zgodnie z rozporządzeniem 1223/2009/WE są bezpieczne do stosowania.

Kosmetyczna dieta
Bardzo silnym trendem utrzymującym się od wielu lat w krajach zachodnich, a coraz bardziej widocznym w Polsce, są kosmetyki naturalne, certyfikowane przez  światowe organizacje ekologiczne, a także te inspirowane dietą. Około 60% kobiet w Europie jest przekonanych, że dieta jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wygląd skóry. Poszukiwane są kosmetyki oparte na naturalnych olejach, masłach i ekstraktach roślinnych. Preparaty zwane nutrikosmetykami cieszą się coraz większą popularnością. Zawierają w swoim składzie ekstrakty z owoców i warzyw, bogatych  w witaminy, aminokwasy i związki mineralne. Składniki te działają odżywczo i stymulująco na szereg reakcji biochemicznych w skórze. Istnieje przekonanie, że to, co się je i jest zdrowe „od środka” jest też potrzebne skórze „z zewnątrz”.
Bogactwo jednej kropli

Zarówno w pielęgnacji skóry, jak i włosów prawdziwy rozkwit przeżywają obecnie preparaty w formie serum/esencji. Często jest to forma jednorazowych ampułek lub niewielkiej objętości butelek z zakraplaczem lub dozownikiem. Skoncentrowana forma o silniejszym działaniu ma dawać szybki, widoczny efekt, a opakowanie przywołuje wrażenie produktu gabinetowego lub wręcz aptecznego. Są to produkty mające działać jak profesjonalny zabieg kosmetyczny. Coraz częściej produkty takie włączane są jako stały element codziennego rytuału pielęgnacyjnego.

Oleje i olejki
Niesłabnącym trendem w pielęgnacji skóry i włosów są oleje pielęgnacyjne oraz olejki myjące. Bogactwo i różnorodność olejów daje możliwość wyboru preparatu dostosowanego do potrzeb i rodzaju cery. Odżywcze działanie olejów naturalnych w połączeniu z natłuszczającą formą samego olejku sprawia, że efekt zmiękczenia i nawilżenia skóry widoczny jest od razu po zastosowaniu. Istotne staje się też odpowiednie oczyszczanie skóry. Hydrofobowe oleje zawierające w swoim składzie SPC o powinowactwie zarówno do fazy olejowej, jak i wodnej  w kontakcie z wodą tworzą myjącą emulsję. W składach olejków pielęgnacyjnych znajdują się oleje dobrze znane i popularne w naszej części Europy, ale także te bardziej wyszukane pochodzące z najodleglejszych zakątków. W Europie dużą popularnością cieszą się oleje egzotyczne, takie jak olej tamanu, olej z liczi, kokosowy czy makadamia.

Technologia ważnym doradcą
Bardzo duży wpływ na decyzje, jaki kosmetyk wybrać, mają opinie, które pojawiają się w Internecie. Zanim konsument zadecyduje o wyborze spośród setek produktów dostępnych na rynku, chce się upewnić, że jest to najwłaściwszy wybór dla jego skóry. Do tego służą portale społecznościowe, gdzie można bezpośrednio poprosić sklep bądź producenta o poradę. Coraz częściej o wyborze kosmetyku decyduje aplikacja w telefonie. Podpowiada, czego aktualnie potrzebuje cera i czy jest już potrzeba aplikacji kolejnej dawki preparatu, np. przeciwsłonecznego. Zanim konsument zadecyduje o wyborze kosmetyku ma także szereg możliwości wykonania badania aparaturowego cery, a specjalnie opracowany program dobierze taką kombinację składników aktywnych i „zaprojektuje”  kosmetyk,  który  odpowie na aktualne potrzeby skóry.  

Forma to nie norma
Używanie kosmetyków zarówno do pielęgnacji ciała, jak i włosów to także zabawa formą. Oprócz skuteczności w działaniu konsument oczekuje innowacji w podejściu do pielęgnacji. Nie chodzi tu tylko o innowacyjne surowce kosmetyczne, ale także ciekawy wygląd czy inny sposób aplikacji. Takie produkty jak mus, smoothie czy galaretka dają przyjemne skojarzenie z jedzeniem. Pianki do mycia, maski materiałowe, czy kule do kąpieli to nowoczesny sposób podania tradycyjnego kosmetyku. Aktualnie widocznym trendem są także produkty do stosowania pod prysznicem, jak balsamy czy preparaty brązujące. Inny niż dotychczas sposób użycia kosmetyku zmienia efekt na skórze oraz odczucia w czasie i po aplikacji.


przemysł kosmetycznykosmetykitrendy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie