Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kontrola polskich kosmetyków: są dobrze oznakowane

2021-04-30

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę, której celem było sprawdzenie prawidłowości oznakowania różnego rodzaju kosmetyków oraz prawidłowości obrotu tymi produktami, a także sprawdzenie deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków. Kontrolę przeprowadzono u przedsiębiorców prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną produktów kosmetycznych.

Łącznie kontrolą objęto 242 przedsiębiorców, w tym 220 sklepów detalicznych, 22 hurtownie. Nieprawidłowości stwierdzono u 48 przedsiębiorców, w tym w 42 sklepach detalicznych, sześciu hurtowniach. Sprawdzono łącznie 953 partie kosmetyków, z czego z powodu różnego rodzaju nieprawidłowości zakwestionowano 148 partii (15,5% badanych).

Inspektorzy ocenili oznakowanie 953 partii produktów. Ze względu na brak lub nieprawidłowe oznakowanie zakwestionowano 92 partie kosmetyków (9,6%), w tym, m.in z powodu braku lub niewłaściwej informacji dotyczącej: wykazu składników – 43 partie; funkcji produktu – 24 partie; szczególnych środków ostrożności – 14 partii; daty minimalnej trwałości – 10 partii; osoby odpowiedzialnej – 9 partii; imienia i nazwiska lub nazwy firmy – 6 partii; kraju pochodzenia – 4 partie; ilości nominalnej – 4 partie; numeru partii - 2 partie (niektóre kosmetyki nie miały kilku z wymaganych informacji). Ponadto 32 partie zakwestionowano ze względu na brak oznakowania w języku polskim.

Inspektorzy sprawdzili również prawidłowość oznakowania umieszczonego na opakowaniach jednostkowych z informacją o nazwie wyrobu, nazwie i adresie paczkującego (gdy paczkującym jest inny przedsiębiorca niż producent) oraz ilości nominalnej kosmetyków, w odniesieniu do wymagań ustawy o towarach paczkowanych i rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych. Zakwestionowano 22 partie produktów kosmetycznych (m.in. brak informacji o nazwie i adresie paczkującego, czy oznaczenia informacją o ilości nominalnej czcionką o wymiarach mniejszych niż określona w przepisach).

Analizując informacje o składzie surowcowym produktów zawarte na opakowaniach kosmetyków, sprawdzono, czy nie zawierają one substancji niedozwolonych (takich jak antybiotyki, atropina, benzen, chlor i wiele innych z 1644 substancji wskazanych w załączniku II do rozporządzenia 1223/2009), substancji dozwolonych do stosowania w kosmetykach wyłącznie w ograniczonych ilościach, zakresie i warunkach stosowania, wskazanych w załączniku III do ww. rozporządzenia (takich jak np. amoniak w farbach do włosów), barwników, substancji konserwujących i promieniochronnych. Nie stwierdzono w tym zakresie nieprawidłowości.

Inspektorzy IH sprawdzili również, czy przedsiębiorcy udostępniają na rynku produkty kosmetyczne po upływie daty minimalnej trwałości, stwierdzając u czterech przedsiębiorców 23 partie przeterminowanych kosmetyków (przedsiębiorcy wycofaliz obrotu kwestionowane kosmetyki.

Ponadto inspektorzy sprawdzali, czy przedsiębiorcy nie stosują określeń, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków, które np. są wymagane przepisami prawa, a więc ich przytaczanie jest zbędne; wskazują na szczególne cechy produktu, które mogą świadczyć o innych właściwościach produktu; są niejasne i nieprecyzyjne; mogą kształtować mylne wyobrażenie u konsumenta, co do działania produktu; sugerują działanie lecznicze lub biobójcze; dyskryminują wyroby innych producentów o podobnym działaniu. W wymienionym zakresie sprawdzono 811 partii produktów, wnosząc zastrzeżenia do 16 z nich.

Konsumenci na rynku polskim mają do wyboru szeroką gamę produktów kosmetycznych. Bogata oferta drogerii, marketów, małych sklepików, aptek, czy sklepów internetowych pozwala konsumentom dokonywać wyboru, uwzględniając ich zastosowanie, markę, producenta, składniki, ale także miejsce dokonywania zakupów, czy cenę. Produkt kosmetyczny, zgodnie z przepisami oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.


przemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie