2014-10-01
Dzisiaj (1 października 2014 r.) odbywa się w Poznaniu organizowany przez Polską Izbę Opakowań II Kongres Przemysłu Opakowań. Towarzyszy on odbywającym się równolegle targom Taropak. Stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach? W programie Kongresu przewidziano referaty poświecone opakowaniom do żywności, leków, kosmetyków oraz wyrobów przemysłowych.
Jak tłumaczy Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań, w 2013 r. przemysł opakowań w Polsce odnotował wzrost (średnio) w granicach 2,5-3%. Dużą dynamikę wzrostu zaobserwowaliśmy w segmencie opakowań z tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury. O stagnacji można natomiast mówić w grupie opakowań ze szkła. Z kolei wzrost opakowań z tworzyw sztucznych dokonywał się kosztem opakowań z metalu.
Bardzo dobra sytuacja panowała w segmencie opakowań do żywności i napojów, w którym notowany był ok. 4-5% wzrost. Ze stagnacją zmagali się za to producenci opakowań dla przemysłów inwestycyjnych (budownictwo). Niewielkie wzrosty na poziomie 1,5-2% występowały w opakowaniach dla branży kosmetycznej, zaś bliski stagnacji był rynek opakowań dla przemysłu farmaceutycznego, co jest związane m.in. ze zmianami w systemie zaopatrzenia w leki. W ubiegłym roku odnotowano poważny wzrost cen materiałów opakowaniowych pochodzenia celulozowego (papier, tektura). Średnio o 15% wzrosły ceny papieru, co obniżyło rentowność producentów opakowań z tych materiałów. Ponadto wydarzenia na Ukrainie znacząco wpłynęły na obniżenie eksportu opakowań na ten właśnie rynek.
- Jeśli analizujemy to, czego potrzebuje polski przemysł opakowaniowy, by móc się rozwijać i co jest największą barierą w jego dalszym rozwoju, to wyraźnie widać, że krajowy rynek opakowań stanowi integralną część rynku w ogóle (globalnego), gdy mamy na myśli rynek, jako relację pomiędzy popytem a podażą. Popyt zaś jest warunkowany poziomem gospodarki i zamożnością społeczeństwa. Polski przemysł opakowań, prawdopodobnie jak i inne przemysły, czeka zatem na poprawę ogólnej koniunktury gospodarczej. Jeśli utrzyma się tendencja wzrostowa gospodarki w granicach 3,5-4,5% PKB, oznaczać to będzie spełnienie warunku do wzrostu o ok. 6-7% dla rynku opakowań. Na pewno systematyczny wzrost kosztów surowców i materiałów oraz obciążenia z tytułu wymagań ekologicznych (emisja zanieczyszczeń) nie sprzyjają rozwojowi małych i średnich firm. Stąd obserwowane w branży zjawisko konsolidacji – mówi w rozmowie z „Chemia i Biznes” Wacław Wasiak, dyrektor PIO.
- Wiele spółek efektywnie wykorzystało środki funduszy europejskich, modernizując potencjał produkcyjny. Dzisiaj krajowy przemysł opakowań jest nowoczesnym, dobrze zorganizowanym i zarządzanym, a jego produkcja konkurencyjna na międzynarodowych rynkach. Próbując natomiast odpowiedzieć na pytanie, jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach, trzeba zauważyć, że opakowanie jest ważnym czynnikiem rozwoju cywilizacyjnego kraju i w równym stopniu produktem tego procesu. Zmiany demograficzne, zmiany w stylu życia i modelu konsumpcji powodują powstanie nowych produktów odpowiadających potrzebom społeczeństwa – dodaje dyrektor PIO.
Jego zdaniem spektakularne zmiany dotyczą wyrobów powszechnego użytku, w szczególności w segmencie AGD i RTV. Obserwowany jest też niezwykle dynamiczny postęp w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności, a także wymagania w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego człowieka, pociągają za sobą powstanie nowych produktów spożywczych. W odniesieniu do żywności, coraz większego znaczenia nabierają zagadnienia zmniejszenia strat powstałych w drodze od producenta żywności do konsumenta. Dotyczy to także strat w grupie świeżych owoców i warzyw. Dynamicznie rozwija się przemysł tzw. wygodnej żywności spożywanej poza domem przez rosnącą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych. Rośnie odsetek tzw. singli.
- Wszystkie te zjawiska wyznaczają zmiany w sektorze opakowań. Pojawiają się zatem wymagania, w szczególności w odniesieniu do ich nowych funkcji. Nowoczesnym technologiom kształtowania jakości żywności w opakowaniach odpowiadają dotychczas niespotykane technologie pakowania. Niestety wymagają one opakowań o nowych konstrukcjach z udoskonalonych materiałów opakowaniowych. Względy ekologiczne nakazują w szerszym zakresie korzystanie z materiałów opakowaniowych pochodzenia naturalnego. To niektóre tylko czynniki determinujące rozwój opakowań w najbliższych latach – komentuje Wacław Wasiak.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...