Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kongres Przemysłu Opakowań: jakich opakowań potrzebujemy?

2014-10-01

Dzisiaj (1 października 2014 r.) odbywa się w Poznaniu organizowany przez Polską Izbę Opakowań II Kongres Przemysłu Opakowań. Towarzyszy on odbywającym się równolegle targom Taropak. Stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach? W programie Kongresu przewidziano referaty poświecone opakowaniom do żywności, leków, kosmetyków oraz wyrobów przemysłowych.

Jak tłumaczy Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań, w 2013 r. przemysł opakowań w Polsce odnotował wzrost (średnio) w granicach 2,5-3%. Dużą dynamikę wzrostu zaobserwowaliśmy w segmencie opakowań z tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury. O stagnacji można natomiast mówić w grupie opakowań ze szkła. Z kolei wzrost opakowań z tworzyw sztucznych dokonywał się kosztem opakowań z metalu.

Bardzo dobra sytuacja panowała w segmencie opakowań do żywności i napojów, w którym notowany był ok. 4-5% wzrost. Ze stagnacją zmagali się za to producenci opakowań dla przemysłów inwestycyjnych (budownictwo). Niewielkie wzrosty na poziomie 1,5-2% występowały w opakowaniach dla branży kosmetycznej, zaś bliski stagnacji był rynek opakowań dla przemysłu farmaceutycznego, co jest związane m.in. ze zmianami w systemie zaopatrzenia w leki. W ubiegłym roku odnotowano poważny wzrost cen materiałów opakowaniowych pochodzenia celulozowego (papier, tektura). Średnio o 15% wzrosły ceny papieru, co obniżyło rentowność producentów opakowań z tych materiałów. Ponadto wydarzenia na Ukrainie znacząco wpłynęły na obniżenie eksportu opakowań na ten właśnie rynek.

- Jeśli analizujemy to, czego potrzebuje polski przemysł opakowaniowy, by móc się rozwijać i co jest największą barierą w jego dalszym rozwoju, to wyraźnie widać, że krajowy rynek opakowań stanowi integralną część rynku w ogóle (globalnego), gdy mamy na myśli rynek, jako relację pomiędzy popytem a podażą. Popyt zaś jest warunkowany poziomem gospodarki i zamożnością społeczeństwa. Polski przemysł opakowań, prawdopodobnie jak i inne przemysły, czeka zatem na poprawę ogólnej koniunktury gospodarczej. Jeśli utrzyma się tendencja wzrostowa gospodarki w granicach 3,5-4,5% PKB, oznaczać to będzie spełnienie warunku do wzrostu o ok. 6-7% dla rynku opakowań. Na pewno systematyczny wzrost kosztów surowców i materiałów oraz obciążenia z tytułu wymagań ekologicznych (emisja zanieczyszczeń) nie sprzyjają rozwojowi małych i średnich firm. Stąd obserwowane w branży zjawisko konsolidacji – mówi w rozmowie z „Chemia i Biznes” Wacław Wasiak, dyrektor PIO.

- Wiele spółek efektywnie wykorzystało środki funduszy europejskich, modernizując potencjał produkcyjny. Dzisiaj krajowy przemysł opakowań jest nowoczesnym, dobrze zorganizowanym i zarządzanym, a jego produkcja konkurencyjna na międzynarodowych rynkach. Próbując natomiast odpowiedzieć na pytanie, jakich opakowań oczekuje społeczeństwo i gospodarka w najbliższych latach, trzeba zauważyć, że opakowanie jest ważnym czynnikiem rozwoju cywilizacyjnego kraju i w równym stopniu produktem tego procesu. Zmiany demograficzne, zmiany w stylu życia i modelu konsumpcji powodują powstanie nowych produktów odpowiadających potrzebom społeczeństwa – dodaje dyrektor PIO.

Jego zdaniem spektakularne zmiany dotyczą wyrobów powszechnego użytku, w szczególności w segmencie AGD i RTV. Obserwowany jest też niezwykle dynamiczny postęp w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym. Rosnące wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności, a także wymagania w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego człowieka, pociągają za sobą powstanie nowych produktów spożywczych. W odniesieniu do żywności, coraz większego znaczenia nabierają zagadnienia zmniejszenia strat powstałych w drodze od producenta żywności do konsumenta. Dotyczy to także strat w grupie świeżych owoców i warzyw. Dynamicznie rozwija się przemysł tzw. wygodnej żywności spożywanej poza domem przez rosnącą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych. Rośnie odsetek tzw. singli.

- Wszystkie te zjawiska wyznaczają zmiany w sektorze opakowań. Pojawiają się zatem wymagania, w szczególności w odniesieniu do ich nowych funkcji. Nowoczesnym technologiom kształtowania jakości żywności w opakowaniach odpowiadają dotychczas niespotykane technologie pakowania. Niestety wymagają one opakowań o nowych konstrukcjach z udoskonalonych materiałów opakowaniowych. Względy ekologiczne nakazują w szerszym zakresie korzystanie z materiałów opakowaniowych pochodzenia naturalnego. To niektóre tylko czynniki determinujące rozwój opakowań w najbliższych latach – komentuje Wacław Wasiak.


przemysł opakowaniowyPolska Izba Opakowań

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie