Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Koncepcja zrównoważonego podejścia do całego łańcucha wartości

2014-09-08

W zależności od branży i od segmentu rynku, działanie w sposób zrównoważony może przyjmować wiele form i zależeć od wielu czynników. BASF opracowała koncepcję Trigger Point, czyli teoretyczne ramy służące do prowadzenia dialogu z klientami. Koncepcja ta pozwala spojrzeć na cały łańcuch wartości i oferować indywidualne rozwiązania, zgodne z zasadami zrównoważonego podejścia uwzględniającymi specyfikę branży, np. produktów higieny osobistej.

Zastosowane kompleksowe podejście pozwala dokonać oceny całego łańcucha wartości w sześciu najważniejszych obszarach: surowce, producenci składników, dostawa, wytwórcy produktów higieny osobistej, działania i oczekiwania sprzedawców detalicznych i wreszcie użytkownicy końcowi.

Chemia dla zrównoważonej przyszłości
Dlaczego ciągle mówi się o zrównoważonym podejściu? Powszechność tego pojęcia wynika z coraz bardziej palących problemów, takich jak rosnąca liczba mieszkańców Ziemi, ograniczone zasoby i wynikająca stąd konieczność oszczędzania energii, zgodność ze środowiskiem oraz wiele innych kwestii. Dla coraz liczniejszej rzeszy konsumentów faktyczna czy choćby pozorna zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju jest jednym z czynników decydujących o zakupie określonych produktów higieny osobistej. Z kolei producenci i sieci handlowe realizują swoje własne strategie zrównoważonego rozwoju.

Aby pomóc producentom w jeszcze lepszym zaspokojeniu potrzeb użytkowników końcowych oraz aby przyczynić się do bardziej zrównoważonego rozwoju całej branży, specjaliści z działu Care Chemicals firmy BASF opracowali koncepcję Trigger Point. Koncepcja ta bierze pod uwagę cały łańcuch wartości produktu końcowego – począwszy od surowców, poprzez produkcję, transport i sprzedaż detaliczną, a skończywszy na użyciu produktu przez konsumenta. Na tej podstawie określa się obszary wymagające szczególnej uwagi i udoskonalenia w kategoriach zrównoważonego rozwoju.

Surowce podstawowe
Wybór surowca do wyrobu danego składnika uzależniony jest od konkretnej molekuły oraz jej zamierzonych funkcji i działania, ale ponadto także od rynku, na jaki dany produkt ma trafić. Przykładowo, w przypadku wyrobu emolientu lub emulgatora, można skorzystać zarówno ze źródeł odnawialnych, jak i petrochemicznych. Natomiast w przypadku filtrów słonecznych lub polimerów do stylizacji, pożądane efekty można uzyskać głównie dzięki petrochemii. W odniesieniu do źródeł odnawialnych, pierwszy etap wyboru surowca polega na określeniu klasy chemicznej (surowiec na bazie protein, olejów lub węglowodanów), a także rodzaju łańcucha węglowego potrzebnego w danym składniku. Łańcuch ten jest szczególnie istotny przy wyborze najbardziej odpowiedniego oleju roślinnego (np. olej palmowy, olej z ziaren palmowych, olej kokosowy, olej sojowy, olej rzepakowy). Należy przy tym brać pod uwagę kryteria zrównoważonego pozyskiwania surowców, takie jak między innymi dostępność danego surowca, podział korzyści wynikających z jego produkcji, zasady sprawiedliwego handlu, czy kryteria uprawy. Obecnie, wobec coraz większej presji cenowej i rosnącej konkurencji wśród produktów gotowych, istotną rolę zaczyna również odgrywać koszt surowca. Najczęściej wykorzystywanymi produktami odnawialnymi w branży produktów higieny osobistej są olej z ziaren palmowych i olej kokosowy. Oleje te charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami chemicznymi, dostarczając półprodukty o odpowiedniej długości łańcuchach węglowodorowych, wykorzystywanych do wielkotonażowej produkcji surfaktantów i emolientów.

 

 

Realizując koncepcję zrównoważonego rozwoju, firma BASF postawiła sobie za cel, aby już od roku 2015 całość kupowanego przez nią oleju palmowego i z ziaren palmowych pochodziła ze źródeł certyfikowanych. W roku 2004 zawiązała się inicjatywa pod nazwą „Okrągły Stół na rzecz Zrównoważonego Pozyskiwania OlejuPalmowego” (Roundtable of Sustainable Palm Oil – RSPO), której celem jest dbanie o prawne, społeczne i ekologiczne aspekty produkcji oleju palmowego i z ziaren palmowych. W ramach inicjatywy opracowano system certyfikacji, dostosowany do specyfiki produktów wytwarzanych z oleju palmowego. BASF jest członkiem inicjatywy RSPO. Ze względu na kwestie społeczne i środowiskowe związane z produkcją oleju palmowego, zagadnieniu temu towarzyszy sporo kontrowersji. Właśnie dlatego RSPO, jako jedyna aktywnie działająca organizacja reprezentująca różne zainteresowane strony, odgrywa tak istotną rolę w tworzeniu bardziej zrównoważonej przyszłości.

Zupełnie inaczej niż w przypadku produktów wielkotonażowych bazujących na oleju wygląda sytuacja protein, takich jak hydrolizaty protein i ich pochodne. Istnieje wiele możliwych źródeł tego rodzaju substancji (pszenica, soja, a także wełna).

Kolejnym istotnym uwarunkowaniem w kontekście ekologicznego podejścia jest kwestia bioróżnorodności, zwłaszcza w przypadku roślin specjalnych rosnących na obszarach chronionych. Bioróżnorodność wymaga zrównoważonej eksploatacji i ochrony takich roślin, a także sprawiedliwego podziału korzyści wynikających z ich wykorzystania.

Producent składników
Producent składników dla branży kosmetycznej musi sprostać nie tylko surowym przepisom, ale także oczekiwaniom konsumentów i klientów w zakresie emisji z zakładu produkcyjnego, zanieczyszczenia wody, efektywnego wykorzystania zasobów, gazów cieplarnianych, oceny ryzyka itd. Dodatkowym czynnikiem jest wpływ na środowisko samego składnika. W zakresie ekologicznego podejścia, najistotniejsze obszary to bezpieczeństwo produktu i produkcji, klimat, energia i zasoby odnawialne. Osiągnięcie sukcesu wymaga stałego monitorowania postępów.

 

 

W kontekście opracowywania nowych składników na potrzeby rynku kosmetycznego pod uwagę należy wziąć kilka czynników. Przykładowo:

  • Źródło surowca oraz technologię produkcji należy określić na wczesnym etapie procesu tworzenia produktu.
  • W zakresie technologii produkcji, bardziej zrównoważoną alternatywą dla konwencjonalnych technologii produkcji może być biotechnologia, dzięki niższemu zużyciu energii, a często także dzięki wyższej jakości produktu.
  • Wobec rosnącego znaczenia oszczędności energii producenci kosmetyków coraz częściej wybierają składniki przetwarzane na zimno.
  • Jeżeli skuteczność danego składnika jest wyższa w niższym stężeniu, to jego użycie może być korzystne ze względów ekonomicznych, ekologicznych, toksykologicznych, jakościowych oraz zdrowotnych.
  • Korzystny profil ekologiczny danego składnika sprawia, że można go używać w produktach posiadających eko-certyfikaty, takie jak Nordic Swan czy unijny Ecolabel.
  • Odpowiednie surowce i technologie pozwalają zaklasyfikować dany składnik jako naturalny i ekologiczny.
  • I wreszcie: celem jest opracowanie składników bardziej zrównoważonych od tych, które są już znane, bądź też porównywalnych składników spełniających co najmniej jedno z powyższych kryteriów.

Dostawa
Transport składników do producenta wyrobu gotowego może odbywać się drogą lądową, powietrzną lub morską. W zależności od dystansu, lokalizacji i wielkości przesyłki, nierzadko wykorzystuje się kilka różnych środków transportu (tzw. transport intermodalny). W porównaniu z transportem drogowym, transport intermodalny pozwala obniżyć emisję CO2 o około 65%. Podejście zrównoważone można realizować także poprzez zwiększenie ilości towaru przewożonego w ramach tego samego kursu. Przykładowo, przewiezienie towaru ciężarówką 15-tonową może obniżyć emisję CO2 o 23% w porównaniu z ciężarówką 5-tonową.

Ponadto, współpraca pomiędzy różnymi uczestnikami tego samego łańcucha wartości może zwiększyć ich wkład w tworzenie zrównoważonego systemu dostaw.

Producent kosmetyków
O ile obecnie ekologiczne podejście może wciąż stanowić szansę biznesową i być sposobem na wyróżnienie wśród innych producentów produktów higieny osobistej, o tyle prędzej czy później stanie się ono koniecznością. Zaangażowanie ze strony branży kosmetycznej jest coraz większe, co widać na przykładzie wskazania przez nią obszarów wymagających poprawy, a także tworzenia wewnętrznych celów, strategii i programów zrównoważonego rozwoju, które często są podawane do publicznej wiadomości w celu zwiększenia przejrzystości działania.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2014 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetykiRSPO zrównoważony rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie