Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Koncentraty do ręcznego mycia naczyń zdominowały polski rynek

2018-04-19  / Autor: Anna Jarosik

Rynek produktów do zmywania naczyń wbrew pozorom jest bardzo różnorodny, z szeroką gamą produktową.

Współcześnie do ręcznego mycia naczyń stosuje się rozwiązania, które oparte są na łagodnych i nie uszkadzających skóry dłoni surfaktantach pianotwórczych. Te natomiast nie sprawdzają się w zmywarkach. Użycie pianotwórczych środków powierzchniowo czynnych w zmywarkach poważnie utrudniłoby spłukiwanie piany z mytych naczyń. Dlatego w zmywarkach stosuje się inne produkty, bazujące m.in. na surfaktantach niepianotwórczych połączonych z solami amoniaku. Ten rodzaj środków aktywnych znacząco przyspiesza spływanie środka myjącego z powierzchni.

Dynamiczny rozwój produktów do mechanicznego zmywania naczyń wpływa na sytuację na rynku środków czystości, nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie Centralnej i Wschodniej oraz w krajach rozwijających się, w których wraz z rosnącą zamożnością społeczeństw rośnie popularność urządzeń do zmywania naczyń.

Obecnie produkty do zmywania naczyń są jednymi z najpowszechniej stosowanych detergentowych środków czystości. Wyróżnia je wysoki stopień pienienia – zwłaszcza produkty do zmywania ręcznego. Stosowane są w celu skutecznego usuwania brudu i resztek z naczyń kuchennych, zastawy stołowej, sztućców, powierzchni kuchennych itp. Produkty te dostępne są w postaci ciekłej, tj. płynów, żeli, kapsułek, koncentratów do rozcieńczania oraz stałej, czyli proszków myjących, soli i tabletek. Tego typu produkty nie powinny działać drażniąco na skórę rąk, nie uczulać, nie powinny też pozostawać na mytych naczyniach. Współczesne produkty do zmywania naczyń nie pozostawiają zacieków, nabłyszczają i chronią myte powierzchnie. Ich skład chemiczny powinien gwarantować, że dany preparat jest w pełni neutralny dla środowiska naturalnego i ulega szybkiej biodegradacji.

Jeśli chodzi o formulację, to znaczna część produktów do zmywania naczyń bazuje na wodzie, solach sodowych estrów kwasu siarkowego z wyższymi alkoholami i środkach powierzchniowo czynnych, zwłaszcza oksyetylenowanych alkoholach tłuszczowych, które stanowią nawet 15% całej receptury. Wspomniane oksyetylenowane alkohole tłuszczowe to grupa niejonowych surfaktantów – popularnych w produktach do zmywania naczyń ze względu na umiarkowaną lipofilowość, nierozpuszczalność w wodzie, stabilność w obecności elektrolitów oraz odporność na twardą wodę, zwierającą głównie jony wapnia i magnezu. Otrzymywane są w procesie kondensacji alkoholi tłuszczowych z tlenkiem etylenu.

Powyższy skład produktów do zmywania naczyń uzupełniają tzw. dodatki w postaci surfaktantów anionowych (wspomagają usuwanie tłuszczu), tlenków amin (jako stabilizatory piany), środków enzymatycznych, wybielaczy, środków odrdzewiających, regulatorów twardości wody (krzemiany, fosforany, cytryniany), polimerów regulujących lepkość. Dodatkowo w produktach do zmywania naczyń często znajduje się gliceryna lub lanolina (chroniąca skórę dłoni), etanol, chlorek sodu, kwas octowy oraz stosunkowo niewielkie ilości substancji konserwujących, barwiących i zapachowych.

 

Rosnąca popularność produktów do zmywania naczyń w zmywarkach

Pierwsze produkty stosowane w zmywarkach bazowały na węglanie sodu, który z dużą skutecznością mógł być stosowany w przypadku wody twardej. Tego typu praktyki były stosowane do czasów I wojny światowej, kiedy to w Niemczech wynaleziono pierwsze detergenty. W przypadku mechanicznego zmywania naczyń czyszczenie jest mniej zależne od składników aktywnych środka zmywającego, a bardziej uzależnione od wysokiej temperatury wody, maszyny, wypełniaczy, wybielaczy i enzymów. Nie zmienia to faktu, że obecnie gama produktów do zmywarek jest bardzo szeroka, liczniejsza od grupy produktów kierowanych do zmywania ręcznego. Rosnąca popularność produktów do mechanicznego mycia naczyń wynika z faktu, że konsumenci są coraz bardziej przekonani do praktyczności zmywarek, ale również wpływa na to aspekt ekonomiczny i ekologiczny (badania wskazują, że zmywanie naczyń w zmywarkach oszczędza czas i wodę – redukcja może sięgać blisko 60% w porównaniu do tradycyjnego mycia i płukania. Wpływa to na obniżenie kosztów).
Grupa produktów kierowana do zmywania mechanicznego, poza najpopularniejszymi obecnie tabletkami do zmywarek, które każdego roku generują blisko 40% przychodów z całego tego segmentu, uwzględnia również płyny do zmywarek, kapsułki, żele, nabłyszczacze, proszki do zmywarek, odkamieniacze, sole regenerujące i ochronne oraz zawieszki zapachowe. Czym spowodowana jest tak duża popularność tabletek do zmywarek? Konsumenci utożsamiają tabletki z wygodą (brak konieczności dozowania) i wielofunkcyjnością.

Kierunki rozwoju produktów

Po raz pierwszy płynne detergenty stosowane do zmywania naczyń zostały wyprodukowane w połowie XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Od tego czasu rynek bardzo się rozwinął. Obecnie jest on napędzany przede wszystkim przez coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Wystarczy wspomnieć o nanotechnologii, która umożliwia ochronę mytych powierzchni przed ewentualnymi zarysowaniami czy działaniem tłuszczy.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



detergentychemia gospodarczazmywanie naczyńzmywanie naczyń w zmywarkachprodukty do zmywania naczyń

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

“Chemia i Biznes” nr 4/2021

Nowość!Dostęp online

35.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2021

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2021

Dostęp online

25.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

Nowość!

95.00 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Nowość!Dostęp online

861.00 zł

Artykuł sponsorowany

Nowość!Dostęp online

2,460.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

Nowość!

94.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy Twoja firma zmaga się z podwyżkami cen surowców?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie