Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Kompozycje zapachowe w produktach chemii gospodarczej

2024-03-20  / Autor: Karolina Sadłoń-Szot, technolog, Amtra

Nie ulega wątpliwości, że wrażenia zapachowe w życiu człowieka odgrywają bardzo istotną rolę. Przywołują wspomnienia, wprowadzają w dobry nastrój, pomagają odprężyć się i zrelaksować, niwelując stres i rozkojarzenie. Zmysł powonienia jest zmysłem, z którego informacje docierają do nas nawet szybciej, aniżeli wrażenia wzrokowe, czy słuchowe. Odczucia sensoryczne coraz częściej są ważnym klasyfikatorem do oceny jakości i skuteczności usługi sprzątania. Stanowią zatem istotny element utrzymania czystości w gospodarstwach domowych, jak również w obiektach użyteczności publicznej oraz obszarze HORECA.

Najważniejszym składnikiem produktów czyszczących są środki powierzchniowo czynne o różnym charakterze. Bez nich prawidłowe i efektywne działanie czyszczące preparatu byłoby niemożliwe. Posiadają one specyficzne właściwości, które ściśle wynikają z ich budowy chemicznej. Kolejną grupą substancji mogących wchodzić w skład produktów chemii gospodarczej są wypełniacze aktywne decydujące o charakterze środka oraz wszelkie substancje stabilizujące lub wspomagające odpowiednie działanie preparatu, takie jak: rozpuszczalniki, modyfikatory reologii, inhibitory, substancje bójcze, substancje ścierne, konserwanty, wybielacze, kompozycje zapachowe. Skład oraz zawartość procentowa poszczególnych składowych formuły danego preparatu różnią się w zależności od wymaganych właściwości czyszczących, pielęgnujących, odświeżających, dezynfekujących. Rodzaj zabrudzeń, jak i rodzaj powierzchni do jakich będzie przeznaczony preparat są kluczowe dla prawidłowego jego zaprojektowania.

Tworzenie kompozycji zapachowych dla produktów

Większość produktów higieny osobistej (mydła do rąk, szampony, perfumy) oraz produktów detergentowych (preparaty czyszczące przeznaczone do różnych rodzajów powierzchni, odświeżacze powietrza, płyny do mycia naczyń, podłóg, środki do prania, preparaty dezynfekujące) powszechnie stosowanych w niemalże każdym gospodarstwie domowym oraz obszarze HORECA to produkty zapachowe.

Istnieje wiele technologii tworzenia kompozycji zapachowych w zależności od oczekiwań oraz ich zastosowania w konkretnym produkcie chemii gospodarczej. Większość współczesnych kompozycji projektuje się według trzynutowego układu. Struktura ta określa etapy, w których poszczególne składniki budujące daną kompozycję rozwijają się i zaczynają być wyraźnie wyczuwalne w powietrzu. Korzystając z tej wiedzy, poprzez precyzyjny dobór poszczególnych nut zapachowych, uzyskuje się kompozycje o różnym czasie uwalniania oraz utleniania.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentykompozycje zapachowezapach

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie