Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Kompetencje pracowników w branży chemicznej - co trzeba rozwijać?

2024-08-02

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała raport o nazwie „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego. Branża chemiczna”. Badanie prowadzone we współpracy z Radą Sektorową ds. Kompetencji Sektora Chemicznego ma na celu zwiększenie wiedzy na temat stanu i kierunków rozwoju kadr w branży chemicznej. W badaniu przyjrzano się m.in. kwestii kompetencji pracowników zatrudnionych w branży.

Z badania dowiadujemy się, że ogólna ocena ważności poszczególnych kompetencji, niezależnie od profilu oraz samoocena pracowników, jest wysoka. Pracodawcy szczególnie wysoko oceniali ważność kompetencji społecznych, których poziom pracownicy oceniali u siebie jako wysoki (samodzielność, skrupulatność, umiejętność myślenia analitycznego, odpowiedzialność, zdyscyplinowanie, rzetelność i terminowość oraz komunikatywność).

Pracownicy, pomimo wysokiej samooceny w obszarze kompetencji społecznych, wskazywali je także często jako kompetencje, które chcieliby rozwijać. Dotyczy to wszystkich kluczowych stanowisk.

W badaniu obserwuje się niewielkie odsetki pracowników wskazujących na kompetencje, które chcieliby rozwijać. Tłumaczyć ten fakt można z jednej strony wysoką samooceną pracowników w zakresie większości swoich kompetencji, niezależnie od pełnionej roli zawodowej. Z drugiej strony – jak pokazują inne dane w raporcie – większość pracowników na kluczowych stanowiskach wskazywało, że w ich ocenie zwykle wykonują oni zadania odpowiadające poziomowi swoich kompetencji (77%).

Najwięcej kompetencji, względem których pracownicy deklarowali chęć rozwoju, odnotowano w przypadku analityka chemicznego/laboranta i kontrolera jakości.

Pracodawcy, niezależnie od ocenianego stanowiska, wskazywali na wzrost znaczenia w perspektywie przyszłych pięciu lat kompetencji społecznych, w tym związanych z organizacją pracy i zarządzaniem ludźmi, a także wiedzy branżowej i kompetencji związanych ze znajomością standardów, przepisów, norm i prawa, a także kompetencji cyfrowych. Jednocześnie w opinii pracodawców są to grupy kompetencji, które niezależnie od stanowiska już obecnie szybko zyskują na znaczeniu.

Najwięcej kompetencji, których znaczenie wzrośnie w perspektywie kolejnych pięciu lat, przewiduje się w odniesieniu do kierownika laboratorium i analityka chemicznego/laboranta.

Pracodawcy prognozują też szybki wzrost znaczenia kompetencji cyfrowych (np. umiejętność korzystania ze specjalistycznych programów) zwłaszcza w odniesieniu do takich zawodów, jak analityk chemiczny/laborant, operator maszyn i urządzeń i pracownik produkcji.


przemysł chemicznyPolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczościkompetencje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie