2021-12-30
Rosja od dawna zajmuje istotne miejsce w strukturze polskiego eksportu chemikaliów konsumpcyjnych – to jego trzeci najważniejszy kierunek w przypadku kosmetyków oraz czwarty w obszarze chemii gospodarczej. Na rynku tym polskie firmy zaliczają się do ścisłej czołówki dostawców z terenu UE. Ich działalność natrafia tam jednak na rosnące bariery, wynikające z chłodnych relacji politycznych i gospodarczych pomiędzy oboma krajami, które dodatkowo uległy pogorszeniu po wybuchu konfliktu ukraińskiego, a przez wiele lat również nie najlepszej sytuacji ekonomicznej tego kraju, skutkującej generalnym zubożeniem tamtejszego społeczeństwa. W latach 2018-2019 na rosyjskim rynku można było zaobserwować wyraźne ożywienie, które w segmencie kosmetyków dość gwałtownie przerwała jednak pandemia COVID-19.
Znaczenie Rosji jako partnera handlowego Polski spada
Rosja to tradycyjnie ważny kierunek ekspansji zagranicznej polskiej branży chemikaliów konsumpcyjnych. Dotyczy to zwłaszcza kosmetyków, w przypadku których nasz wschodni sąsiad jeszcze na początku ubiegłej dekady był najważniejszym rynkiem eksportowym dla krajowych wytwórców (z aż 17% udziałem w łącznym polskim eksporcie tych produktów). Jak wiemy, relacje polityczne i gospodarcze z Rosją uległy jednak na przestrzeni minionego dziesięciolecia znacznemu pogorszeniu, do czego w największym stopniu przyczynił się konflikt na Ukrainie. To wydatnie spowolniło rozwój handlu kosmetykami z naszym wschodnim sąsiadem. W efekcie, w pierwszej połowie dekady eksport kosmetyków do Rosji przestał rosnąć i oscylował wokół poziomu około 300 milionów euro. Wymiana handlowa z Rosją uległa wprawdzie wyraźnemu ożywieniu w latach 2017-2019 (w każdym z nich wyraźnie przekraczając granicę 400 milionów euro), lecz w minionym roku ponownie obniżyła się w okolice wcześniejszych poziomów – ubiegłoroczny eksport kosmetyków do Rosji wyniósł nieco ponad 330 mln euro i był o ponad 20% niższy od średniej z trzech poprzednich lat. Odzwierciedleniem tego był sukcesywny spadek udziału tego kraju w łącznej sprzedaży zagranicznej kosmetyków produkowanych nad Wisłą. W pandemicznym 2020 roku po raz pierwszy obniżył się on do jednocyfrowego poziomu (około 9%). Znaczenie tego rynku dla polskich firm kosmetycznych jest jednak w dalszym ciągu relatywnie duże – z ich punktu widzenia jest to bowiem wciąż trzecia najważniejsza destynacja eksportowa (w 2020 roku większą wartość osiągnęła jedynie sprzedaż kosmetyków do Niemiec i, dość niespodziewanie, do Kazachstanu).
W segmencie chemii gospodarczej znaczenie Rosji w łącznym polskim eksporcie jest wyraźnie mniejsze – w ubiegłym roku udział tego kraju wyniósł niewiele ponad 4% i był również zdecydowanie niższy niż na początku minionej dekady (około 7%). W silnie rozdrobnionej strukturze geograficznej polskiego eksportu (w której zdecydowanie największym odbiorcą są Niemcy) Rosja wciąż zajmuje jednak ważne miejsce (czwarty najważniejszy kierunek). Skala polskiego eksportu chemii gospodarczej do Rosji jest jednak nieporównywalnie mniejsza niż kosmetyków, choć w przeciwieństwie do tych drugich ubiegłoroczny wynik sprzedaży do tego kraju był mimo wszystko rekordowy (pierwszy raz powyżej 100 mln euro).
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...