Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Kluczowe znaczenie Naftoportu w dywersyfikacji zaopatrzenia w ropę naftową

PERN

2022-04-04

PERN poinformował, iż należący do niego Naftoport, czyli terminal przeładunkowy ropy i paliw należący, przeładował od początku istnienia spółki, czyli od 1991 roku, ponad 300 mln ton ropy naftowej i paliw. Tylko w ubiegłym roku klienci PERN sprowadzili tą drogą prawie 18 mln ton surowca i produktów naftowych. Naftoport jest dziś kluczową spółką zapewniającą dywersyfikację dostaw ropy naftowej do Polski.

W ciągu ostatnich lat wzrasta znaczenie dostaw ropy naftowej drogą morską. Polskie rafinerie coraz więcej surowca sprawdzają z innych kierunków niż wschodni, aby uniezależnić się od rosyjskich dostawców. Taką politykę ułatwiają inwestycje PERN, czyli nowe zbiorniki na surowiec zlokalizowane u wybrzeży Bałtyku. Ostatnie sześć lat było dla nas czasem realizacji inwestycji w infrastrukturę tak, aby z jednej strony odpowiedzieć na potrzeby klientów, ale jednocześnie wejść na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego. PERN znacząco zwiększył możliwości, jeśli chodzi o magazynowanie ropy naftowej, bo dziś firma radzi sobie z dystrybucją i magazynowaniem całej gamy różnych gatunków surowca. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza dziś, kiedy za naszą wschodnią granicą toczą się działania wojenne – podkreślił Igor Wasilewski, prezes PERN i jednocześnie przewodniczący Rady Nadzorczej Naftoportu.

Przypomniał on jednocześnie wielki test Naftoportu z 2019 roku, kiedy rurociągiem „Przyjaźń” napłynęła do Polski ropa skażona chlorkami organicznymi. Na 46 dni zostały zatrzymane dostawy surowca tą drogą, a cały ciężar wziął na siebie Naftoport. Działania te były na tyle skuteczne, że nie było żadnych utrudnień z dostępem do paliw na stacjach.
- PERN wybudował nowe zbiorniki w Bazie Gdańsk i Terminalu Naftowym w Gdańsku. W sumie pojemności na ropę zwiększyły się o blisko 20%, czyli o prawie 600 tys. m³. Nasz potencjał umożliwia teraz przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów – dodaje Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.

W ubiegłym roku Naftoport obsłużył blisko 270 tankowców. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 i zanurzeniu 15 metrów. Do dyspozycji klientów jest aż pięć stanowisk przeładunkowych. Ropa w imporcie poprzez Naftoport na potrzeby krajowe pochodziła w ostatnich latach z Arabii Saudyjskiej, Rosji, Kazachstanu, Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA, Iraku, Nigerii i Angoli oraz polskich i litewskich złóż na Morzu Bałtyckim.


PERNropa naftowaNaftoportltransport i logistyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie