2022-10-18 / Autor: Adam Fotek, ekspert ds. badań w Laboratorium Badawczym J. S. Hamilton Poland Sp. z o.o.
W artykule przedstawiono możliwe, praktyczne podejście dla różnego rodzaju opakowań „ekologicznych”. Omówiono również trudności w stosowaniu takiego podejścia.
Podział opakowań ekologicznych
Wyroby wykonane z tworzyw sztucznych wzbudzają wśród konsumentów coraz większe obawy. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest obawa o stan środowiska naturalnego, zwiększanie się ilości odpadów z tworzyw sztucznych oraz trwałe pozostawanie ich w środowisku naturalnym. Obawy te są podsycane przez media i magazyny lifestylowe. Z tego powodu producenci i importerzy opakowań próbują być bardziej ekologiczni. Pytanie, co to oznacza?
Nie ma jednej definicji opakowania ekologicznego. Dla każdego może to oznaczać coś innego. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, produkt, np. opakowanie może być oznakowane jako ekologiczne, kiedy poprawia „efektywność ekologiczną”, czyli zmniejsza jakiś aspekt wpływu na środowisko naturalne. Wspomniane rozporządzenie jest dobrowolnym programem certyfikacji europejskim znakiem EU Ecolabel. Jego celem jest zachęcanie dostawców (producentów i usługodawców) do opracowania i wprowadzania na rynek wyrobów i usług przyjaznych dla środowiska, od momentu ich zaprojektowania do końca cyklu życia wyrobu. Dla każdej grupy produktów ustanawia się właściwe kryteria oceny. W praktyce ustanowiono takie kryteria tylko dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami.
Na potrzeby niniejszego artykułu przyjęto poniższy podział opakowań określanych jako ekologiczne. Są to opakowania wykonane z:
• zielonych polimerów,
• biopolimerów,
• tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu,
• materiałów alternatywnych.
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...