2022-10-18 / Autor: Adam Fotek, ekspert ds. badań w Laboratorium Badawczym J. S. Hamilton Poland Sp. z o.o.
W artykule przedstawiono możliwe, praktyczne podejście dla różnego rodzaju opakowań „ekologicznych”. Omówiono również trudności w stosowaniu takiego podejścia.
Podział opakowań ekologicznych
Wyroby wykonane z tworzyw sztucznych wzbudzają wśród konsumentów coraz większe obawy. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest obawa o stan środowiska naturalnego, zwiększanie się ilości odpadów z tworzyw sztucznych oraz trwałe pozostawanie ich w środowisku naturalnym. Obawy te są podsycane przez media i magazyny lifestylowe. Z tego powodu producenci i importerzy opakowań próbują być bardziej ekologiczni. Pytanie, co to oznacza?
Nie ma jednej definicji opakowania ekologicznego. Dla każdego może to oznaczać coś innego. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, produkt, np. opakowanie może być oznakowane jako ekologiczne, kiedy poprawia „efektywność ekologiczną”, czyli zmniejsza jakiś aspekt wpływu na środowisko naturalne. Wspomniane rozporządzenie jest dobrowolnym programem certyfikacji europejskim znakiem EU Ecolabel. Jego celem jest zachęcanie dostawców (producentów i usługodawców) do opracowania i wprowadzania na rynek wyrobów i usług przyjaznych dla środowiska, od momentu ich zaprojektowania do końca cyklu życia wyrobu. Dla każdej grupy produktów ustanawia się właściwe kryteria oceny. W praktyce ustanowiono takie kryteria tylko dla papieru zadrukowanego, wyrobów papierniczych oraz papierowych toreb z uchwytami.
Na potrzeby niniejszego artykułu przyjęto poniższy podział opakowań określanych jako ekologiczne. Są to opakowania wykonane z:
• zielonych polimerów,
• biopolimerów,
• tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu,
• materiałów alternatywnych.

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...