Jakie chemikalia w UE stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa?
2025-03-17
Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (Cefic) przeanalizowała dane z 2023 r. zgłoszone za pośrednictwem „Safety Gate”, to jest unijnego systemu szybkiego ostrzegania o produktach stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Główne ustalenia abnalizy Cefic są następujące.
Niezgodność chemikaliów z przepisami UE to najczęściej zgłaszane ryzyko nie tylko w procentach, ale także w liczbach bezwzględnych, spowodowane wzrostem liczby niezgodnych kosmetyków:
- Odsetek niezgodności chemikaliów w produktach wzrósł z 35% w 2022 r. do 51% w 2023 r., co czyni go najczęściej zgłaszanym ryzykiem w ramach EU Safety Gate, wyprzedzając inne zagrożenia, takie jak obrażenia lub porażenie prądem.
- Głównym powodem tego był 12-krotny wzrost liczby niezgodnych kosmetyków w 2023 r. w porównaniu z 2022 r.
- Ten znaczący wzrost jest w dużej mierze spowodowany ograniczonymi zapachami. Powodem jest zakaz stosowania lilii zapachowej w kosmetykach w marcu 2022 r., który został wprowadzony bez okresu przejściowego.
- W rezultacie liczba substancji chemicznych niezgodnych z rozporządzeniem w sprawie produktów kosmetycznych (CPR) wzrosła z 71 w 2021 r. do 284 w 2022 r. i gwałtownie wzrosła do 1350 w 2023 r. Po raz pierwszy liczba przypadków zgłoszonych w CPR przewyższyła liczbę przypadków zgłoszonych w REACH w ocenie „prawa”.
Substancje chemiczne zaburzające gospodarkę hormonalną (EDC) pochodzą głównie z produktów importowanych, co rodzi pytania o odpowiednie środki egzekwowania prawa:
- Substancje EDC wykazały tendencję wzrostową trzeci rok z rzędu.
- Prawie wszystkie substancje EDC pochodzą albo z produktów spoza UE/EOG (366 z 427), albo z towarów o nieznanym pochodzeniu (53 z 427). Tylko ułamek pochodzi z UE (8 z 427).
- Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej zgłaszanymi EDC były ograniczone ftalany - głównie DEHP, substancja, która jest ograniczona w UE od 2008 r., ale nadal często występuje w plastikowych lalkach importowanych z Chin.
- Zgodnie z chińską dyrektywą RoHS dotyczącą ograniczeń substancji niebezpiecznych, DEHP będzie ograniczony od 2026 r. w elektronice, wraz z trzema innymi ftalanami. W rezultacie możemy zaobserwować spadek DEHP w importowanej elektronice w nadchodzących latach.
Liczba substancji chemicznych niezgodnych z REACH prawie się podwoiła, również z powodu importu:
- W 2023 r. liczba substancji chemicznych niezgodnych z REACH prawie się podwoiła do 901 w porównaniu z 2022 r. Jest to tylko częściowo wyjaśnione ciągłym stosowaniem oksymu butanonu w farbach, substancji objętej ograniczeniami w marcu 2022 r. Inne wyjaśnienia gwałtownego wzrostu mogą wynikać z ogólnego wzrostu importu, a tym samym z powiązanych niezgodności.
- Około trzech czwartych substancji chemicznych niezgodnych z REACH pochodzi spoza UE/EOG (605 w 2023 r.). Tylko ułamek pochodzi z UE/EOG (176 lub 12% w 2023 r., w porównaniu z 5% w 2022 r.), głównie z powodu nowo objętego ograniczeniami oksymu butanonu. Liczba niezgodnych z REACH substancji chemicznych pochodzących z produktów o nieznanym kraju pochodzenia pozostała wysoka w 2023 r. (120), nawet po wzroście zakupów online związanym z COVID.
Pozostałe wnioski:
- Liczba niezgodnych z RoHS substancji chemicznych w produktach elektronicznych pozostała stosunkowo stabilna w 2021 i 2022 r. (odpowiednio 104 i 112), ale wzrosła do 360 w 2023 r. Dotyczy to głównie metali ciężkich, takich jak ołów i kadm, a następnie ograniczonych ftalanów. Ten wzrost jest prawdopodobnie spowodowany ukierunkowanym egzekwowaniem przed przewidywaną rewizją RoHS. Podobną tendencję zaobserwowano w 2019 r., kiedy odsetek ten wzrósł z 1% w 2018 r. do 17%, a następnie spadł z powrotem do 3% w 2020 r.
- Liczba substancji chemicznych niezgodnych z rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP) utrzymywała się na stosunkowo niskim poziomie w ciągu ostatnich lat, ale nigdy nie spadła do zera: 46 w 2020 r., 18 w 2021 r., 58 w 2022 r. i 57 w 2023 r.
- Liczba substancji chemicznych niezgodnych z dyrektywą w sprawie bezpieczeństwa zabawek spadła ze 120 w 2020 r.,do 87 w 2021 r., 89 w 2022 r. oraz do 94 w 2023 r., głównie z powodu migracji boru toksycznego dla rozrodczości – często występującego w tzw. „zabawkach śluzowych” – a następnie ograniczonych ftalanów. Chiny są największym importerem zabawek do UE/EOG. Jednakże państwa członkowskie wykazują rozbieżne wyniki w zgłaszaniu zabawek niezgodnych z przepisami pod względem chemicznym z Chin.
- Nadmierna migracja boru wydaje się powoli zmniejszać, z 35 przypadkami w 2023 r.
- Kosmetyki stały się najbardziej widoczną kategorią niezgodnych z przepisami chemikaliów w 2023 r., stanowiąc 46% przypadków – wyprzedzając zabawki z wynikiem 13%. Dla porównania, w 2022 r. niezgodne z przepisami chemikalia w zabawkach stanowiły 29%, a kosmetyki 21%. Liczba niezgodnych z przepisami produktów chemicznych w węższym znaczeniu wzrosła (206 w 2020 r. w porównaniu z 361 w 2023 r.), podobnie jak niezgodna z przepisami elektronika (17 w 2020 r. w porównaniu z 289 w 2023 r.), biżuteria (137 w 2020 r. w porównaniu z 210 w 2023 r.) i tekstylia (78 w 2020 r. w porównaniu z 153 w 2023 r.).
- Komisja Europejska niedawno rozpoczęła ocenę przepisów UE dotyczących bezpieczeństwa kosmetyków, aby zapewnić lepszą ochronę konsumentów. Projekt egzekwowania przepisów ECHA z października ubiegłego roku wykazał, że 6% skontrolowanych kosmetyków w EOG zawierało substancje zakazane.
Ceficprzemysł chemicznybezpieczeństwoprzemysł kosmetyczny
Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos
Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.