Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jakie będą opakowania przyszłości dla branży detergentowej?

2021-04-14

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zorganizowało konferencję „Opakowania Przyszłości - ekoprojektowanie w świetle Europejskiego Zielonego Ładu”.

 

Unia Europejska w ostatnim czasie bardzo zintensyfikowała działania na rzecz ochrony środowiska. Wyzwania związane ze środowiskiem i klimatem mają być wykorzystane jako okazja do wspierania wzrostu gospodarczego, a polityka Unii Europejskiej we wszystkich obszarach ma być podporządkowana kwestiom Zielonego Ładu (Green Deal). Opakowanie staje się – także w branżach kosmetycznej i detergentowej - jednym z wiodących elementów strategii zrównoważonego rozwoju. Celem jest ograniczenie ilości odpadów opakowaniowych i zminimalizowanie zużycia surowców poprzez utworzenie zamkniętej pętli procesów, w myśl zasad „Circular Economy”.

Uczestnicy konferencji poinformowali, że spośród blisko 300 inicjatyw legislacyjnych podjętych lub zaplanowanych w okresie 2020-2024 w ramach projektu Green Deal, ponad 80 wpłynie na kształt otoczenia prawnego sektorów kosmetycznego i detergentowego. Celem Zielonego Ładu jest bowiem uczynienie zrównoważonego rozwoju głównym nurtem, w celu uniezależnienia wzrostu UE od wykorzystania zasobów naturalnych.

Podczas Konferencji zaprezentowane zostały najistotniejsze zmiany, których branże kosmetyczna i detergentowa mogą spodziewać się w bliskiej przyszłości, a także ich konsekwencje dla przemysłu oraz polskiego systemu gospodarki opakowaniami. Wiążą się one z jednej strony z nowymi kosztami, które będą ponosić producenci (ROP), a z drugiej strony z nową filozofią prowadzenia biznesu. Obszar środowiska będzie wymagał rosnącego zaangażowania z konsekwencjami dla  wielu obszarów działalności przedsiębiorców.

Producenci muszą dążyć do zamknięcia obiegu opakowań w gospodarce tak, aby jako odpady nie trafiały do środowiska, a mogły zostać ponownie wykorzystane jako surowiec. Cel, jakim jest ograniczenie ilości odpadów opakowaniowych i zminimalizowanie zużycia surowców, wiąże się z koniecznością ekoprojektowania opakowań. Tzw. patrzenie środowiskowe wymaga z jednej strony minimalizacji masy opakowań przy jednoczesnej ich recyklingowalności i wykorzystania recyklatów. To oznacza, że wzrost kosztów po stronie przedsiębiorców jest nieuchronny.

Wyzwania, jakie niesie gospodarka o obiegu zamkniętym, muszą prowadzić do przyspieszenia prac nad ekoprojektowaniem oraz nad wdrażaniem innowacyjnych technologii recyklingu, w tym recyklingu chemicznego. To po stronie przemysłu. Aby jednak inwestycje w innowacje środowiskowe odniosły sukces, konieczne jest promowanie i wprowadzanie nowych zasobooszczędnych modeli konsumpcji. Ważne też, aby konsumenci otrzymywali jednoznaczne komunikaty na temat znaczenia i zasad zbiórki, aby mogli w niej uczestniczyć w sposób świadomy i odpowiedzialny.

Terminem pojawiającym się często w kolejnych prelekcjach był ślad środowiskowy (environmental footprint) określający wpływ produktu lub przedsiębiorstwa na środowisko. Metodologia śladu środowiskowego została wypracowana, aby zapewnić jednolity standard, pozwalający zmierzyć efektywność środowiskową organizacji i procesu produkcji. Ślad środowiskowy pomaga porównywać podobne produkty w oparciu o ich efektywność środowiskową w łańcuchu wartości. Bada on więc wpływ na środowisko w trakcie całego cyklu życia produktu - od uprawy bądź wydobycia surowca, poprzez jego przetwarzanie, transport i eksploatację, aż po unieszkodliwienie lub recykling. 

Działania, które warto już podejmować, to przede wszystkim eliminacja problematycznych lub niepotrzebnych opakowań/produktów z tworzyw sztucznych dzięki przeprojektowaniu, innowacjom i nowym modelom dostawy, wprowadzanie zamienników z materiałów, które nie są tworzywami sztucznymi jednorazowego użytku, wprowadzanie nowych typów opakowań/wyrobów w tym podejmowanie współpracy z uczelniami, instytutami, naukowcami aby wdrożyć nowe rozwiązania.

Przy projektowaniu opakowań warto zwracać uwagę, by były w 100% wielokrotnego użytku albo nadawały się do recyklingu lub kompostowania. Przyszłością są te rozwiązania, które skutecznie doprowadzają do segregacji odpadów a także wykorzystania surowców wtórnych w produkcji nowych opakowań/wyrobów. Realizacja tych celów jest prostsza, gdy w odpowiedzi na wyzwania wokół plastiku firmy tworzą partnerstwa w łańcuchu wartości. I wreszcie – dla ułatwienia życia konsumentowi – wprowadzanie na produktach oznaczeń dotyczących postępowania z produktem/opakowaniem po zużyciu.

- Pamiętajmy: im łatwiejsze do zbiórki i recyklingu opakowania i zgodne z zasadami ecodesignu, tym niższe opłaty za zebranie i przygotowanie do recyklingu odpadów opakowaniowych będą ponosić firmy. Europejski Zielony Ład, to z jednej strony zaostrzające się wymagania prawne, ale także rosnąca świadomość konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na to, czy towary są produkowane w sposób przyjazny dla środowiska. Na opakowanie warto zatem patrzeć także jako na źródło przewag konkurencyjnych – powiedziała Anna Oborska, dyrektor generalny, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD).


przemysł detergentowyprzemysł opakowaniowyPolskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i DetergentowegoEuropejski Zielony Ładekoprojektowanie

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy w Twojej firmie realizowane są projekty z zakresu Europejskiego Zielonego Ładu?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie