Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jakie będą oczekiwania operatorów systemów kaucyjnych wobec sklepów?

2024-09-12

Z początkiem 2025 r. zacznie działać w Polsce system kaucyjny na opakowania. Będzie on jednym z kroków, który pozwoli nam osiągnąć ważne cele środowiskowe. Umożliwi on użytkownikom końcowym (obywatelom) otrzymać zwrot kaucji – pieniędzy za nabyty napój w opakowaniu (w plastiku lub w puszce).

Podmiotem odpowiedzialnym za całokształt funkcjonowania systemu będzie operator. Jego rolą jest zorganizowanie sieci zbiórki opakowań po napojach w sklepach obowiązkowo uczestniczących w systemie oraz włączanie sklepów dobrowolnie przystępujących do systemu. Musi zarejestrować zarówno placówki handlowe, jak i producentów oraz produkty wchodzące w skład systemu. To właśnie operator będzie przygotowywał i podpisywał umowy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i usługodawcami, dotyczące odbioru czy przetwarzania opakowań.

Aktualnie mamy trzech operatorów systemu kaucyjnego: Krajowy System Kaucyjny Zwrotka S.A., „PolKa” Operator Systemu Kaucyjnego not for profit S.A. oraz OK Operator Kaucyjny S.A.

- Każdy sklep powyżej 200 m2 zobowiązany będzie do podpisania umowy z operatorem, który się do niego zgłosi. Sklepy poniżej tego metrażu mogą samodzielnie się zgłosić do operatora lub wybrać jednego z operatorów, którzy zaproponują im współpracę. Pamiętajmy jednak, że operatorzy będą mieli obowiązek zapewnienia przynajmniej jednego punktu zbiórki w każdej gminie, co będzie ich skłaniało do włączania mniejszych sklepów. Ich głównym celem jest przede wszystkim zebranie i zagospodarowanie wartościowego materiału nadającego się do recyklingu. Dla operatorów istotne jest, aby sklepy odpowiednio przygotowały swoje zaplecze techniczne, w tym wydzieliły miejsce na zbiórkę i przechowywanie zebranego surowca, zainstalowały systemy integracji informatycznej do przekazywania danych oraz zapewniły bieżącą obsługę recyklomatów, w tym ich regularne opróżnianie. Dlatego też jako TOMRA sugerujemy sklepom wybór urządzeń o zaawansowanych możliwościach sortowania, które będę oddzielać i zbierać różne typy oraz rodzaje opakowań. Taka inwestycja jest najbardziej opłacalna z długoterminowej perspektywy. Wszystkie szczegóły współpracy, zwłaszcza dotyczące rozliczeń, powinny być jasno określone w umowie między operatorem a sklepem, uwzględniając, co powinien zapewnić sklep, np. dostęp do prądu, internetu, bieżącą obsługę recyklomatu, a co leży po stronie operatora, czyli zasady i częstotliwość odbiorów, przebieg i terminy rozliczeń - mówi o roli operatorów Konrad Robak, dyrektor zarządzający w TOMRA Collection Polska.


system kaucyjnyTOMRA Collection Polskaprzemysł opakowaniowy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie