2024-09-12
Z początkiem 2025 r. zacznie działać w Polsce system kaucyjny na opakowania. Będzie on jednym z kroków, który pozwoli nam osiągnąć ważne cele środowiskowe. Umożliwi on użytkownikom końcowym (obywatelom) otrzymać zwrot kaucji – pieniędzy za nabyty napój w opakowaniu (w plastiku lub w puszce).
Podmiotem odpowiedzialnym za całokształt funkcjonowania systemu będzie operator. Jego rolą jest zorganizowanie sieci zbiórki opakowań po napojach w sklepach obowiązkowo uczestniczących w systemie oraz włączanie sklepów dobrowolnie przystępujących do systemu. Musi zarejestrować zarówno placówki handlowe, jak i producentów oraz produkty wchodzące w skład systemu. To właśnie operator będzie przygotowywał i podpisywał umowy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i usługodawcami, dotyczące odbioru czy przetwarzania opakowań.
Aktualnie mamy trzech operatorów systemu kaucyjnego: Krajowy System Kaucyjny Zwrotka S.A., „PolKa” Operator Systemu Kaucyjnego not for profit S.A. oraz OK Operator Kaucyjny S.A.
- Każdy sklep powyżej 200 m2 zobowiązany będzie do podpisania umowy z operatorem, który się do niego zgłosi. Sklepy poniżej tego metrażu mogą samodzielnie się zgłosić do operatora lub wybrać jednego z operatorów, którzy zaproponują im współpracę. Pamiętajmy jednak, że operatorzy będą mieli obowiązek zapewnienia przynajmniej jednego punktu zbiórki w każdej gminie, co będzie ich skłaniało do włączania mniejszych sklepów. Ich głównym celem jest przede wszystkim zebranie i zagospodarowanie wartościowego materiału nadającego się do recyklingu. Dla operatorów istotne jest, aby sklepy odpowiednio przygotowały swoje zaplecze techniczne, w tym wydzieliły miejsce na zbiórkę i przechowywanie zebranego surowca, zainstalowały systemy integracji informatycznej do przekazywania danych oraz zapewniły bieżącą obsługę recyklomatów, w tym ich regularne opróżnianie. Dlatego też jako TOMRA sugerujemy sklepom wybór urządzeń o zaawansowanych możliwościach sortowania, które będę oddzielać i zbierać różne typy oraz rodzaje opakowań. Taka inwestycja jest najbardziej opłacalna z długoterminowej perspektywy. Wszystkie szczegóły współpracy, zwłaszcza dotyczące rozliczeń, powinny być jasno określone w umowie między operatorem a sklepem, uwzględniając, co powinien zapewnić sklep, np. dostęp do prądu, internetu, bieżącą obsługę recyklomatu, a co leży po stronie operatora, czyli zasady i częstotliwość odbiorów, przebieg i terminy rozliczeń - mówi o roli operatorów Konrad Robak, dyrektor zarządzający w TOMRA Collection Polska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...