Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Jaki system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta?

2024-09-18

Warsaw Enterprise Institute przedstawił rekomendacje dotyczące wprowadzenia systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) w Polsce oraz dokonał porównania efektywności istniejących systemów na terenie Unii Europejskiej.

Według think tanku WEI, kraje europejskie od początku XXI wieku odnotowują gwałtowny wzrost ilości odpadów opakowaniowych. W odpowiedzi na wyzwania klimatyczne Wspólnota Europejska rozpoczęła prace nad stosowną regulacją, czego rezultatem było przyjęcie Dyrektywy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w 1994 r. (która potem była kilkakrotnie zmieniana). Pierwsza krajowa regulacja dotycząca odpadów opakowaniowych pojawiła się w Niemczech w 1991 r., a jej bezpośrednim efektem było powołanie pierwszej organizacji odzysku opakowań. Obecnie Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta jest wymogiem ogólnoeuropejskim. Wprowadza obowiązki dotyczące odpowiedzialności producenta za cały cykl życia produktu, w tym zarządzanie odpadami.

Warsaw Enterprise Institute zaprezentował rekomendacje na temat wprowadzenia systemu ROP w Polsce. Oto one. 

- Niezbędnymi elementami efektywnego systemu są jego nadzór i kontrola, ale także współpraca regulatora z prywatnymi podmiotami i samorządami w celu zwiększenia efektywności zbiórki. 

- Zapobieganie nieprawidłowościom przez regulatora i organy nadzoru powinno iść w parze z zapewnieniem zdrowej, rynkowej konkurencji wśród przedsiębiorców. Nie oznacza to scentralizowania wszystkich środków finansowych i tych funkcji w jednym, administracyjnym ręku. 
- Rolą regulatora jest tworzenie prostych i stabilnych rozwiązań prawnych, które umożliwią prywatnym firmom sprawne wdrożenie systemu. Tylko wówczas Polska będzie w stanie osiągnąć wysoki poziom zbiórki odpadów, zgodny z wymogami Unii Europejskiej i przede wszystkim zadbać o środowisko naturalne. 

- Najbardziej efektywny system ROP w Unii Europejskiej posiada Belgia, która dzięki efektywnej współpracy pomiędzy producentami a organizacjami odzysku osiąga wysokie wskaźniki zbiórki odpadów na poziomie 79,3%. Jedyną dostrzegalną wadą belgijskiego systemu jest brak przejrzystości w procesie przetargowym dla producentów elektroniki, co może zniechęcać do właściwego przetwarzania WEEE.

-  Kolejnym wartym docenienia systemem jest francuski ROP, który oprócz wysokiego poziomu zbiórki (poziom recyklingu opakowań to 68,3%) wyróżniają też wysoka świadomość ekologiczna społeczeństwa i rozbudowana infrastruktura recyklingowa na terenie całego kraju. 

- Wysoce rozwinięta sieć punktów zbiórki występuje w Hiszpanii, jednak jest nierówno rozsiana na terenie całego kraju. W wyniku tego część mieszkańców terenów wiejskich w Hiszpanii nie ma dostatecznego dostępu do infrastruktury recyklingowej. Przedsiębiorcy w Hiszpanii uskarżają się również na rosnące koszty zbiórki. Obecnie średni koszt dla producentów za tonę opakowań wynosi 244 euro, co może być barierą dla generujących niższe dochody firm. 

- Niemiecki system ROP to najstarszy system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Europie, stąd nie uniknął on licznych wad podczas procesu powstawania. Pomimo dobrych zdolności recyklingowych, Niemcy eksportują znaczną część swoich odpadów opakowaniowych do przetworzenia za granicą (około 34% zebranego plastiku opakowaniowego), co może być mniej korzystne z perspektywy kontroli nad procesami recyklingu. Często wskazywanym powodem malejącej wydajności niemieckiego systemu gospodarki odpadami jest jego nadmierne rozproszenie. 

- Najmniej efektywny jest system wprowadzony na Węgrzech, gdzie problem stanowi centralizacja i wysokie koszty, jakie ponoszą przedsiębiorcy partycypujący w systemie. Wysoka opłata fiskalna zniechęca uczestników systemu do prowadzenia zbiórki, której poziom na Węgrzech wynosi zaledwie 46%.


ROPodpadyprawoWarsaw Enterprise Institute

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 5/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

Nowość!

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie