Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jaki kolor będzie dominował w branży opakowań w 2023 r.?

2023-01-25

Już od 24 lat, co roku, Instytut Pantone wskazuje kolor, który wyznacza kierunek trendów w świecie designu, mody i w branży opakowań. Tym razem wybór Instytutu padł na odcień: 18-750 - Viva Magenta. To kolor energetycznej czerwieni połączonej z różem, który symbolizuje witalność, energię, siłę i optymizm?

Kolory odgrywają olbrzymią rolę w psychologii biznesu. Warstwa wizualna towaru zazwyczaj próbuje przykuwać uwagę konsumenta tak, aby finalnie doprowadzić do zainteresowania zakupem. Opakowanie, jak i jego kolor jest na ogół wyznacznikiem jakości produktu oraz jednym z najważniejszych instrumentów marketingowych.

Z różnych badań wynika, że ciepłe kolory przyciągają uwagę konsumenta znacznie szybciej i częściej, niż kolory zimne. To właśnie barwy opakowań w dużej mierze skłaniają klienta do zakupu danego produktu. Na co dzień - kupując dany produkt - raczej nie wnikamy szczegółowo w symbolikę kolorów, ale niebagatelną rolę odgrywa w tym przypadku nasza podświadomość. Kolory i zakorzenione w nas przekonania o danej barwie bezwiednie stymulują naszą podświadomość. W ten sposób kolor czarny utożsamiamy z luksusem, żółty/złoty kojarzy się ze światłem i energią, dlatego najczęściej jest wykorzystywany przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Biały na ogół łączymy z czystością, a czerwony jest wybierany, gdy firma chce przykuć uwagę klienta i zachęcić do impulsywnego zakupu. Różowy wyraża troskliwość, dlatego często jest wykorzystywany na produktach dla małych dzieci. Niebieski lub granatowy stosowany jest w promocji opakowań przeznaczonych na środki czystości, leki, detergenty, ponieważ kojarzy się z medycyną, sterylnością i spokojem. Decydując o kolorze opakowania już na etapie projektowania należy – przez wzgląd na podświadomość – rozważyć wszystkie informacje jakie on niesie – mówi Dariusz Chrzanowski, marketing manager w Akomex Group.

W jego ocenie, wybrana przez Instytut Pantone barwa, choć jest odważna i pulsująca żywiołowością, ma także odcień stonowany, kierujący się w stronę bordo. Pantone zestawia go z łagodnymi, neutralnymi kolorami np. beżem, bardzo jasnym fioletem czy szarym błękitem.

- Takie zestawienia kolorów będą modne w tym roku, zwłaszcza w opakowanych nowych produktów lub takich, które chcą odświeżyć swój brand. Barwę Viva Magenta poleciłbym w szczególności producentom kosmetyków, jako kolor dominujący na ich opakowaniach, ponieważ wpłynie on na postrzeganie produktu, jako czegoś dodającego witalności, energii, siły i optymizmu – dodaje Dariusz Chrzanowski.

Instytut Pantone funkcjonuje od 1986 roku i specjalizuje się w zakresie kolorów. Prowadzi ich systematykę, udziela firmom wsparcia w zakresie komunikacji marketingowej, a także wykorzystania barw do budowania identyfikacji wizualnej. Opracowany przez Pantone system kolorów jest znany na całym świecie.


koloryprzemysł opakowaniowyGrupa Akomex

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie