Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Jaka jest sytuacja na rynku asfaltu?

2023-08-29

Grupa Orlen wyjaśnia przyczyny obecnej, trudnej sytuacji na rynku asfaltów w Polsce. Nastąpiły przykładowo duże wzrosty cen, a także braki w zaopatrzeniu.

Orlen przypomina, że w zakresie kształtowania cen asfaltów największy wpływ mają czynniki makroekonomiczne, takie jak notowania cen ropy, kursy walut czy ceny gazu. Dodatkowo wpływają na nie czynniki technologiczne, np. rodzaj i pochodzenie ropy, z której asfalt jest wytwarzany oraz sama technologia wytwarzania asfaltu, a także czynniki rynkowe, to jest relacja popytu do podaży. Czynniki te mogą mieć zmienną dynamikę, dlatego od 2022 r. ceny asfaltu ulegały dużym wahaniom. Spółka podkreśla, że w latach 2022-2023 miały miejsce dwa bardzo istotne wydarzenia, które wpłynęły na wzrost cen ropy i innych surowców w Europie. Przede wszystkim były to ekonomiczne konsekwencje wybuchu wojny na Ukrainie oraz związane z tym wejście w życie embarga na sprowadzanie rosyjskiej ropy naftowej do Unii Europejskiej drogą morską.

Działania Grupy Orlen były w tym czasie nakierowane na minimalizację wpływu czynników zewnętrznych na cenę asfaltu. Obecnie, mimo wielu niekorzystnych czynników, cena asfaltów jest stabilna i kształtuje się na podobnym poziomie, jak przed wybuchem wojny. Orlen Asfalt dodatkowo oferuje klientom kontrakty na ceny stałe, zawierane nawet na trzy lata, które eliminują ryzyka zmiany cen w tym okresie. Jest to mechanizm opracowany tylko dla rynku polskiego, funkcjonujący z powodzeniem od roku 2014.

W odniesieniu do popytu na asfalt w Polsce i mocy produkcyjnych krajowych rafinerii, rynek asfaltów jest zbilansowany i wynosi około 1,2 mln ton. Polska jest rynkiem otwartym, więc prowadzona przez polskich dostawców asfaltów sprzedaż zagraniczna jest bilansowana przez import. Ponadto sprzedaż asfaltów charakteryzuje się sezonowością i skokowym wzrostem popytu w trakcie roku, co miało miejsce na przełomie kwietnia i maja 2023 r. Sytuacja geopolityczna i związany z tym ograniczony przerób ropy w niemieckich wschodnich rafineriach spowodowały w 2023 r., że podaż asfaltów w naszej części Europy jest mniejsza niż w ubiegłych latach, co bezpośrednio wpływa również na podaż asfaltów na rynku polskim. Z tego też powodu Grupa Orlen wyraźnie zwiększyła podaż asfaltów z rafinerii z Płocka i Trzebini.

Klientom na rynku polskim Grupa Orlen zaoferowała nadwyżki produkcji asfaltów z rafinerii w Gdańsku, a także, wykorzystując synergię w Grupie Orlen, zwiększyła dostępność asfaltów z rafinerii w Czechach i na Litwie. Orlen poinformował także, że aktualnie sytuacja rynkowa jest stabilna i nie widać zagrożenia deficytem asfaltów na rynku polskim. Wszystkie zamówienia obsługiwane są na bieżąco, a Grupa Orlen jest w pełni gotowa na zapewnienie ilości asfaltów na oczekiwanym przez rynek poziomie. Ewentualne zagrożenie w zapewnieniu płynności dostaw może wynikać głównie z ograniczeń logistycznych.

Orlen przekazał do wiadomości, że średnia wielkość rynku asfaltów w ostatnich 10 latach to około 1,2 mln ton, z czego średnio 20% pokrywał asfalt pochodzący z importu. Aktualna podaż asfaltów z rafinerii w Płocku i Gdańsku wynosi właśnie około 1,2 mln ton i może zostać zwiększona, jeśli popyt na rynku będzie większy.

Asfalty pochodzące z rafinerii w Gdańsku w określonej ilości trafiają do spółki Uni-Bitumen, która zgodnie z założeniami środków zaradczych zaproponowanych przez Komisję Europejską podczas procesu połączenia Grupy Orlen i Grupy Lotos, została wydzielona jako osobny podmiot i sprzedana. Spółka realizuje obecnie własne cele biznesowe, prowadząc aktywność biznesową zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

Orlen podkreśla, że działania handlowe w zakresie asfaltów koncentrują się głównie na rynku polskim, gdzie aktualnie sprzedawane jest blisko 80% produktów, pochodzących z rafinerii w Płocku i Trzebini. Dodatkowo też Grupa Orlen ma mieć świadomość, jak ważna jest realizacja inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i jakie wyzwania ze sobą niesie. W związku z tym kierunkiem działań, zarówno obecnie, jak i w kolejnych latach, będzie zapewnienie dostępności asfaltów zgodnie z zapotrzebowaniem na rynku krajowym.



Orlenasfaltybudownictwo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie