2023-08-29
Grupa Orlen wyjaśnia przyczyny obecnej, trudnej sytuacji na rynku asfaltów w Polsce. Nastąpiły przykładowo duże wzrosty cen, a także braki w zaopatrzeniu.
Orlen przypomina, że w zakresie kształtowania cen asfaltów największy wpływ mają czynniki makroekonomiczne, takie jak notowania cen ropy, kursy walut czy ceny gazu. Dodatkowo wpływają na nie czynniki technologiczne, np. rodzaj i pochodzenie ropy, z której asfalt jest wytwarzany oraz sama technologia wytwarzania asfaltu, a także czynniki rynkowe, to jest relacja popytu do podaży. Czynniki te mogą mieć zmienną dynamikę, dlatego od 2022 r. ceny asfaltu ulegały dużym wahaniom. Spółka podkreśla, że w latach 2022-2023 miały miejsce dwa bardzo istotne wydarzenia, które wpłynęły na wzrost cen ropy i innych surowców w Europie. Przede wszystkim były to ekonomiczne konsekwencje wybuchu wojny na Ukrainie oraz związane z tym wejście w życie embarga na sprowadzanie rosyjskiej ropy naftowej do Unii Europejskiej drogą morską.
Działania Grupy Orlen były w tym czasie nakierowane na minimalizację wpływu czynników zewnętrznych na cenę asfaltu. Obecnie, mimo wielu niekorzystnych czynników, cena asfaltów jest stabilna i kształtuje się na podobnym poziomie, jak przed wybuchem wojny. Orlen Asfalt dodatkowo oferuje klientom kontrakty na ceny stałe, zawierane nawet na trzy lata, które eliminują ryzyka zmiany cen w tym okresie. Jest to mechanizm opracowany tylko dla rynku polskiego, funkcjonujący z powodzeniem od roku 2014.
W odniesieniu do popytu na asfalt w Polsce i mocy produkcyjnych krajowych rafinerii, rynek asfaltów jest zbilansowany i wynosi około 1,2 mln ton. Polska jest rynkiem otwartym, więc prowadzona przez polskich dostawców asfaltów sprzedaż zagraniczna jest bilansowana przez import. Ponadto sprzedaż asfaltów charakteryzuje się sezonowością i skokowym wzrostem popytu w trakcie roku, co miało miejsce na przełomie kwietnia i maja 2023 r. Sytuacja geopolityczna i związany z tym ograniczony przerób ropy w niemieckich wschodnich rafineriach spowodowały w 2023 r., że podaż asfaltów w naszej części Europy jest mniejsza niż w ubiegłych latach, co bezpośrednio wpływa również na podaż asfaltów na rynku polskim. Z tego też powodu Grupa Orlen wyraźnie zwiększyła podaż asfaltów z rafinerii z Płocka i Trzebini.
Klientom na rynku polskim Grupa Orlen zaoferowała nadwyżki produkcji asfaltów z rafinerii w Gdańsku, a także, wykorzystując synergię w Grupie Orlen, zwiększyła dostępność asfaltów z rafinerii w Czechach i na Litwie. Orlen poinformował także, że aktualnie sytuacja rynkowa jest stabilna i nie widać zagrożenia deficytem asfaltów na rynku polskim. Wszystkie zamówienia obsługiwane są na bieżąco, a Grupa Orlen jest w pełni gotowa na zapewnienie ilości asfaltów na oczekiwanym przez rynek poziomie. Ewentualne zagrożenie w zapewnieniu płynności dostaw może wynikać głównie z ograniczeń logistycznych.
Orlen przekazał do wiadomości, że średnia wielkość rynku asfaltów w ostatnich 10 latach to około 1,2 mln ton, z czego średnio 20% pokrywał asfalt pochodzący z importu. Aktualna podaż asfaltów z rafinerii w Płocku i Gdańsku wynosi właśnie około 1,2 mln ton i może zostać zwiększona, jeśli popyt na rynku będzie większy.
Asfalty pochodzące z rafinerii w Gdańsku w określonej ilości trafiają do spółki Uni-Bitumen, która zgodnie z założeniami środków zaradczych zaproponowanych przez Komisję Europejską podczas procesu połączenia Grupy Orlen i Grupy Lotos, została wydzielona jako osobny podmiot i sprzedana. Spółka realizuje obecnie własne cele biznesowe, prowadząc aktywność biznesową zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
Orlen podkreśla, że działania handlowe w zakresie asfaltów koncentrują się głównie na rynku polskim, gdzie aktualnie sprzedawane jest blisko 80% produktów, pochodzących z rafinerii w Płocku i Trzebini. Dodatkowo też Grupa Orlen ma mieć świadomość, jak ważna jest realizacja inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i jakie wyzwania ze sobą niesie. W związku z tym kierunkiem działań, zarówno obecnie, jak i w kolejnych latach, będzie zapewnienie dostępności asfaltów zgodnie z zapotrzebowaniem na rynku krajowym.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...