Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Jaka jest kosmetyczna Polska? Raport PZPK o stanie branży

2024-08-12

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego opublikował raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce. Dokument o nazwie „Kosmetyczna Polska” omawia m.in. pozycję rodzimej branży na tle europejskiej konkurencji.

Z opracowania PZPK dowiadujemy się, że branża kosmetyczna w Polsce odpowiada za 5,5% wartości dodanej brutto europejskiego rynku kosmetycznego – to wkład polskich producentów, dystrybutorów i sprzedawców, jaki wnoszą od siebie do wartości dodanej rynku kosmetycznego w Unii Europejskiej. W  kolejnych latach udziały produkcji w  łańcuchu wartości powinny się zwiększać, biorąc pod uwagę wartość dodaną brutto oraz wartość tego segmentu. W tych kategoriach Polska powinna dążyć do odzwierciedlenia struktur liderów rynku, do których grona aspiruje.

- Branża kosmetyczna składa się z trzech głównych ogniw – produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży, które razem tworzą zintegrowany łańcuch wartości. Te poszczególne etapy działalności są zróżnicowane pod względem struktury w udziale w wartości dodanej oraz wartości rynku, a główne różnice wynikają z uwzględnienia stanu wyrobów gotowych i produkcji w  toku. Produkcja bezpośrednia sektora odpowiada w Polsce za 32% wartości dodanej oraz 45% wartości rynku. Dla całego rynku unijnego jest to odpowiednio 45% i 54% - czytamy w raporcie „Kosmetyczna Polska”.

Zdaniem twórców opracowania, to etap produkcji jest fundamentalny, gdyż to wtedy wytwarzane są produkty kosmetyczne przekazywane do dalszych kanałów. Produkcja daje impuls i ma przełożenie na kanały dystrybucji hurtowej oraz sprzedaży detalicznej (skutki pośrednie). W łańcuchu wartości te dwa kolejne ogniwa stanowią w  Polsce odpowiednio 30% i 38%, a w wartości rynku 26% i 29%.

Produkcja kosmetyków w UE27 w większym stopniu generuje wartość dodaną, co wynika m.in. Z większej skali produkcji, różnic technologicznych i zarządzania zasobami, które przyczyniają się do generowania większej wartości dodanej. Jednak biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój przemysłu kosmetycznego w  Polsce (rozwijający się know-how, podwyższenie jakości produktów, ekspansję zagraniczną i  poszerzanie rynków zbytu), powinien on w  kolejnych latach zwiększać swój udział w łańcuchu wartości, podążając strukturalnie za liderami europejskiego rynku kosmetyków, czyli takimi krajami, jak Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania.

Raport PZPK informuje także o tym, iż polski rynek kosmetyczny jest ważnym elementem rynku europejskiego i gdy popatrzymy na niego z perspektywy ostatnich dwóch dekad, wyraźnie widać, że cały czas umacnia swoją pozycję, osiągając coraz lepsze wyniki. Przemysł kosmetyczny bezpośrednio w  2021 roku wygenerował 661 mln euro wartości dodanej (4% w UE27), a pośrednio w kanale dystrybucyjnym 609 mln euro (6%) oraz w kanale sprzedaży 773 mln euro (7%). W całym łańcuchu wartość dodana wyniosła 2,04 mld euro (5% udziału w unijnym rynku).


Polski Związek Przemysłu Kosmetycznegoprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie