2024-08-12
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego opublikował raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce. Dokument o nazwie „Kosmetyczna Polska” omawia m.in. pozycję rodzimej branży na tle europejskiej konkurencji.
Z opracowania PZPK dowiadujemy się, że branża kosmetyczna w Polsce odpowiada za 5,5% wartości dodanej brutto europejskiego rynku kosmetycznego – to wkład polskich producentów, dystrybutorów i sprzedawców, jaki wnoszą od siebie do wartości dodanej rynku kosmetycznego w Unii Europejskiej. W kolejnych latach udziały produkcji w łańcuchu wartości powinny się zwiększać, biorąc pod uwagę wartość dodaną brutto oraz wartość tego segmentu. W tych kategoriach Polska powinna dążyć do odzwierciedlenia struktur liderów rynku, do których grona aspiruje.
- Branża kosmetyczna składa się z trzech głównych ogniw – produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży, które razem tworzą zintegrowany łańcuch wartości. Te poszczególne etapy działalności są zróżnicowane pod względem struktury w udziale w wartości dodanej oraz wartości rynku, a główne różnice wynikają z uwzględnienia stanu wyrobów gotowych i produkcji w toku. Produkcja bezpośrednia sektora odpowiada w Polsce za 32% wartości dodanej oraz 45% wartości rynku. Dla całego rynku unijnego jest to odpowiednio 45% i 54% - czytamy w raporcie „Kosmetyczna Polska”.
Zdaniem twórców opracowania, to etap produkcji jest fundamentalny, gdyż to wtedy wytwarzane są produkty kosmetyczne przekazywane do dalszych kanałów. Produkcja daje impuls i ma przełożenie na kanały dystrybucji hurtowej oraz sprzedaży detalicznej (skutki pośrednie). W łańcuchu wartości te dwa kolejne ogniwa stanowią w Polsce odpowiednio 30% i 38%, a w wartości rynku 26% i 29%.
Produkcja kosmetyków w UE27 w większym stopniu generuje wartość dodaną, co wynika m.in. Z większej skali produkcji, różnic technologicznych i zarządzania zasobami, które przyczyniają się do generowania większej wartości dodanej. Jednak biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój przemysłu kosmetycznego w Polsce (rozwijający się know-how, podwyższenie jakości produktów, ekspansję zagraniczną i poszerzanie rynków zbytu), powinien on w kolejnych latach zwiększać swój udział w łańcuchu wartości, podążając strukturalnie za liderami europejskiego rynku kosmetyków, czyli takimi krajami, jak Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania.
Raport PZPK informuje także o tym, iż polski rynek kosmetyczny jest ważnym elementem rynku europejskiego i gdy popatrzymy na niego z perspektywy ostatnich dwóch dekad, wyraźnie widać, że cały czas umacnia swoją pozycję, osiągając coraz lepsze wyniki. Przemysł kosmetyczny bezpośrednio w 2021 roku wygenerował 661 mln euro wartości dodanej (4% w UE27), a pośrednio w kanale dystrybucyjnym 609 mln euro (6%) oraz w kanale sprzedaży 773 mln euro (7%). W całym łańcuchu wartość dodana wyniosła 2,04 mld euro (5% udziału w unijnym rynku).
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...