2016-11-23
Łupki w Ameryce, zdeklasowana Europa w przemyśle chemicznym, współpraca nauki z biznesem oraz rozwój projektu związanego z możliwą budową polskiego samochodu elektrycznego były tematami jednej z dyskusji panelowych odbywających się podczas piątej edycji „Chemical Industry Summit & Awards Gala”.
Wydarzenie, które 21 listopada br. odbyło się w Warszawie i zostało zorganizowane przez Executive Club zgromadziło najważniejszych przedstawicieli branży chemicznej. W pierwszej debacie panelowej „Jak zbudować trwałą przewagę konkurencyjną polskiego przemysłu chemicznego?” rozmawiano m.in. na temat zmian zachodzących na rynku gazu i ropy naftowej w kontekście wzrostu wydobycia łupków w Stanach Zjednoczonych, które to państwo przeistoczyło się już w eksportera surowców energetycznych. Podjęto też wątek, czy słabnąca pozycję Europy da się zrekompensować dobrą logistyką? Jarosław Michniuk, prezes spółki Boryszew wskazywał w tym drugim kontekście na przykład znaczenia, jakie w Niemczech odgrywa transport rzeczny, natomiast Paweł Łapiński, wiceprezes Grupy Azoty S.A. przewidywał wzrost cen na rynku LNG ze względu na wysokie koszty logistyczne.
Podjęto także tematykę współpracy biznesu z nauką. Prof. Zbigniew Florjańczyk (Politechnika Warszawska) zwrócił uwagę na niewielkie zaufanie biznesu do badaczy i na paląca potrzebę tworzenia prężnych działów R&D. Z kolei Tomasz Piec, wiceprezes Synthosu przekonywał, że lepsze płace na Zachodzie przyciągają polskich specjalistów, co zubaża rodzime spółki chemiczne.
Robert Stankiewicz, prezes Dow na Polskę i kraje bałtyckie mówił zaś o nowym trendzie, czyli ścisłej współpracy z klientami. To oni wskazują spółkom chemicznym, jakie nowe produkty są potrzebne.
Jeśli chodzi o przyszłość sektora chemicznego w Polsce, to wszyscy wymienieni paneliści byli optymistami. Artur Kucia, dyrektor w PKO BP potwierdził, że mimo niewielkich inwestycji, bank ten jest otwarty na finansowanie sektora chemicznego. W jego ocenie grupy chemiczne w Polsce są na tyle duże, by ubiegać się o takie finansowanie.
- Konsolidacja trwa, a efekty pojawiają się na wielu polach. Najważniejsze są pomysły i szybkość realizacji, a nie ich skala, a tych niestety brakuje – powiedział Paweł Łapiński, wiceprezes Grupy Azoty.
Ostatnią kwestią podjętą przez moderatora dyskusji Jacka Sochę, wiceprezesa i partnera w PwC Polska, były plany produkcji samochodu elektrycznego, mającego stać się kołem napędowym gospodarki w kontekście planu wicepremiera Morawieckiego. Uczestnicy do tematu podeszli z rezerwą, ale wiceprezes Synthos potwierdził, że spółka, która już rozpoczęła produkcję opon na bazie kauczuków SSBR niezbędnych do produkcji m.in. samochód elektrycznych, wesprze ten projekt. Paweł Łapiński, wiceprezes Grupy Azoty zadeklarował zaś zainteresowanie spółki projektem, gdyby okazał się potencjalną inwestycją przyszłości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...