2023-05-15 / Autor: Dominik Wójcicki
Zrównoważona konkurencyjność to jeden z kluczowych aspektów, które wyszczególniła Komisja Europejska w swoim dokumencie, będącym mapą drogową dla unijnego przemysłu chemicznego na najbliższe dziesięciolecia, tak by osiągnął on cele stawiane przez Europejski Zielony Ład. Zrównoważona konkurencyjność ma się przyczynić do przyspieszenia transformacji ekologicznej i cyfrowej przemysłu chemicznego UE, przy jednoczesnym zapewnieniu odporności tego przemysłu na czekające go wyzwania.
Międzynarodowa konkurencyjność unijnej branży chemicznej
W ocenie KE, przemysł chemiczny w UE stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami, do których należy zwiększona konkurencja międzynarodowa w połączeniu z własnym spadkiem konkurencyjności zaistniałym w ostatnich dekadach. Te wyzwania to także niebotyczne ceny energii i surowców. Przeniesienie niektórych rodzajów działalności poza UE wpłynęłoby na chemiczne łańcuchy wartości, wywołując falowe skutki w całej unijnej gospodarce. Ponadto na unijny rynek wewnętrzny nadal są importowane produkty, które nie spełniają norm środowiskowych i bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, które to normy są wymagane w przypadku towarów wytwarzanych w UE. Zapewnienie równych warunków działania na całym świecie jest natomiast kluczem do stworzenia przewagi rynkowej dla bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów. W celu wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego konieczne jest zatem ograniczenie istniejących zależności i słabych punktów łańcucha dostaw przy jednoczesnym unikaniu powstawania nowych zagrożeń; jak również dalsze zwiększanie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju chemikaliów i materiałów; dążenie do innowacyjności i wzrostu małych oraz średnich przedsiębiorstw oraz wspieranie nowych synergii.
Poprawa międzynarodowej konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego wymaga lepszego zrozumienia ostatnich wydarzeń geopolitycznych i wynikających z nich skutków gospodarczych dla przemysłu. W tym celu Komisja Europejska zaproponowała przeprowadzenie analizy średnio- i długoterminowych skutków kryzysu energetycznego spowodowanego wojną Rosji przeciwko Ukrainie. Analiza taka odnosić by się miała zarówno do trwałej konkurencyjności przemysłu chemicznego w UE, jak i jego zdolności do rozwoju i kreowania innowacji. Wyniki mogłyby ustanowić nowe inicjatywy dla globalnego przemysłu w celu dalszego promowania na całym świecie unijnych norm ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
KE zaleca ponadto ustanowienie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) i wskaźników zrównoważonego rozwoju, aby mierzyć i porównywać międzynarodową konkurencyjność celów dla przemysłu chemicznego oraz postępy poczynione w kierunku neutralności klimatycznej. Zaleca również osiągnięcie bezpiecznego i zrównoważonego projektowania chemikaliów (SSbD), procesów i produktów pochodnych, a następnie publikowanie regularnych raportów z tych postępów.
Zdaniem KE, istnieje także potrzeba promocji rynku produktów zrównoważonych. Oznacza to rozwój, komercjalizację, wdrażanie i promowanie substancji oraz materiałów projektowanych bezpiecznie i zrównoważenie (SSbD, ang. Safe and Sustainable-by-Design). Sugeruje się także, by cel ten osiągnąć poprzez wsparcie finansowe – udzielane zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom – w ramach programu „Horyzont Europa”, politykę spójności, program LIFE oraz inne unijne instrumenty finansowania inwestycji prywatnych oraz partnerstw publiczno-prywatnych. KE wskazuje także na potrzebę opracowania środków zachęcających klientów do zakupu zrównoważonych produktów, pomimo ich wyższych kosztów.
Zaproponowane przez Komisję działania w zakresie poprawy międzynarodowej konkurencyjności branży chemicznej są następujące:
Stymulowanie międzynarodowej konkurencyjności:
Promowanie rynku zrównoważonych produktów:
Zmniejszenie zależności opartych na braku zrównoważonego rozwoju i słabych punktów łańcucha dostaw
Komisja Europejska argumentuje, iż w przypadku niektórych chemikaliów, w tym chemikaliów niezbędnych dla strategicznych łańcuchów wartości, należy polegać na ograniczonej liczbie dostawców zlokalizowanych poza UE, ponieważ tutejsi producenci nie mogą już ich produkować z zyskiem lub klienci przemysłu chemicznego nie produkują już w Europie. To z kolei wpływa na autonomię strategiczną UE, co było widoczne podczas pandemii. Aby uniknąć dalszego kurczenia się rynku i ograniczyć zależność unijnych łańcuchów wartości od producentów spoza UE, przemysł chemiczny inwestuje w innowacje w łańcuchach wartości surowców. Jest to jednak wciąż obszar, który mimo ogromnego potencjału pozostaje niewykorzystany. Niezbędne wydają się zatem dalsze informacje na temat łańcuchów dostaw. W tym celu KE proponuje przeprowadzenie prognozy strategicznej dla przemysłu chemicznego ze szczególnym uwzględnieniem otwartej autonomii strategicznej UE. Ćwiczenie to powinno również łączyć się z obecnymi działaniami UE w zakresie zabezpieczania dostępu do surowców krytycznych. Zaleca się również ocenę potrzeby tworzenia i utrzymywania strategicznych zapasów surowców krytycznych w UE.
Przemysł chemiczny jest jednym z najbardziej zglobalizowanych sektorów przemysłu w UE i dlatego jest w dużym stopniu uzależniony od otwartego handlu. Kryzys związany z COVID-19 i wojna pokazały, że UE jest nadal zależna od importu w zakresie dostaw energii, metali, kilku specjalistycznych chemikaliów i wielu surowców, z których wszystkie są niezbędne dla strategicznych łańcuchów wartości. UE chce wspierać skuteczne, przejrzyste i opłacalne podejścia do zarządzania chemikaliami z krajami partnerskimi w ramach równych warunków działania na całym świecie.
Twórcy mapy drogowej twierdzą, że UE może promować bliższą współpracę i koordynację międzynarodową na szczeblu światowym (np. za pośrednictwem forów wielostronnych i dwustronnych), w szczególności poprzez rozszerzanie inicjatyw dotyczących opracowywania i wdrażania światowych standardów w celu zapewnienia, że obecna luka regulacyjna i rozbieżności nie będą pogłębiały się między UE a resztą świata.
KE potwierdziła w mapie drogowej, że umowy o wolnym handlu pozostają kamieniem węgielnym polityki handlowej UE. Jednocześnie KE będzie się koncentrować na zniesieniu ceł i barier pozataryfowych; ułatwianiu handlu transgranicznego; dążeniu do jak najprostszych procedur celnych; określeniu reguły pochodzenia; digitalizacji całej wymaganej dokumentacji oraz uczynienia systemów logistycznych możliwie jak najbardziej elastycznymi. Proponuje się ponadto ratyfikację umów o wolnym handlu, a najlepiej byłoby, gdyby zawierały one załączniki dotyczące współpracy w zakresie chemikaliów.
Dalsza integracja unijnego jednolitego rynku energii oraz otwarty jednolity rynek odpadów tworzyw sztucznych i surowców wtórnych również powinny wzmocnić odporność i autonomię UE i jej przemysłu chemicznego. Zmniejszy się wtedy również zależność UE od chemikaliów pochodzących z krajów spoza Wspólnoty. Aby zmniejszyć tę swoją zależność od krajów trzecich oraz podatność przemysłu chemicznego na wstrząsy zewnętrzne, KE proponuje następujące działania:
Zmniejszenie opartych na braku zrównoważonego rozwoju zależności i słabych punktów łańcucha dostaw:
Jak najlepsze wykorzystanie istniejących partnerstw międzynarodowych, w tym umowy o wolnym handlu:
Zwiększenie wydajności zasobów:
Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój
Aby zapewnić obieg chemikaliów, kluczowe znaczenie ma stosowanie bezpiecznych i zrównoważonych zasad projektowania, a także uwzględnianie specyfiki chemikaliów i materiałów chemicznych na każdym etapie cyklu życia.
W tym celu Komisja opracowuje szczegółowe i wykonalne ramy oraz kryteria nowych chemikaliów i materiałów chemicznych, optymalizacji lub przeprojektowania procesów produkcji oraz stosowania substancji obecnie dostępnych na rynku w celu poprawy ich bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Wszystko to ma zagwarantować, że procesy przemysłowe pozwolą na bezpieczne i zrównoważone projektowanie. To zaś ma sprzyjać wzrostowi gospodarczemu i wspierać innowacje w zakresie substancji, mieszanin i materiałów, jak również przyspieszyć przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym oraz do społeczeństwa o zerowym poziomie zanieczyszczeń i neutralności klimatycznej do 2050 r.
Elementem tego procesu będą cyfrowe paszporty produktów. Mają one w przyszłości umożliwiać wprowadzanie zrównoważonych produktów w obiegu zamkniętym. Cyfrowe paszporty produktów umożliwiłyby przekazywanie informacji o chemikaliach i ich charakterystyce zrównoważonego rozwoju w ramach łańcucha wartości, przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad konkurencji i zasad dotyczących poufności danych. Komisja Europejska dowodzi w mapie drogowej, że narzędzia cyfrowe mogłyby zapewnić wartość dodaną dla gospodarki o obiegu zamkniętym, gwarantując jednocześnie sprawne wdrożenie tych rozwiązań, które są już dostępne na rynku.
Aby wesprzeć wprowadzanie na rynek chemikaliów projektowanych bezpiecznie i zrównoważenie, KE zaleciła podjęcie następujących działań:
Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój:
Usprawnienie współpracy w łańcuchach wartości:
Wspieranie zastępowania bezpieczniejszymi chemikaliami tych już istniejących, a także projektowanie i przeprojektowywanie produktów:
Innowacyjność oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
Chociaż unijny przemysł chemiczny to wielość dużych koncernów, to jednak większość przedsiębiorstw chemicznych to małe i średnie podmioty. Niemniej zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i MŚP stoją przed wspólnymi wyzwaniami. To jednak MŚP napotykają szczególne trudności w konfrontacji zarówno z podwójną transformacją, jak i wojną na Ukrainie. Oferując produkty na sprzedaż, MŚP często polegają na pojedynczych produktach chemicznych i ograniczonych portfelach zakupowych. Często są też głęboko zakorzenione w regionie, w którym działają i nie mogą łatwo przenosić produkcji, szybko przeprojektowywać produktów lub wprowadzać zupełnie nowych modeli biznesowych. Dostęp do funduszy UE na badania naukowe i innowacje jest również bardziej skomplikowany w przypadku MŚP, ponieważ często brakuje im czasu, doświadczenia i wykwalifikowanego personelu niezbędnego do skutecznego ubiegania się o to finansowanie.
Ponieważ MŚP zazwyczaj zatrudniają niewielu pracowników, to rzadko dysponują też specjalistycznym personelem do zarządzania zmianami regulacyjnymi. Ponadto MŚP stoją przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z cyfryzacją, w tym brakiem wiedzy na temat tego, które technologie przyjąć i kto powinien je dostarczać, gdzie uzyskać porady i wsparcie w zakresie cyfryzacji oraz jak uzyskać dostęp do środków finansowych na cyfryzację. Niekiedy brakuje im również umiejętności (cyfrowych i menadżerskich) potrzebnych do przeprowadzenia procesu cyfryzacji firmy i dokonania niezbędnych zmian organizacyjnych.

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...