Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jak zapewnić konkurencyjność europejskiej chemii i pilnować zrównoważonego rozwoju?

2023-05-15  / Autor: Dominik Wójcicki

Zrównoważona konkurencyjność to jeden z kluczowych aspektów, które wyszczególniła Komisja Europejska w swoim dokumencie, będącym mapą drogową dla unijnego przemysłu chemicznego na najbliższe dziesięciolecia, tak by osiągnął on cele stawiane przez Europejski Zielony Ład. Zrównoważona konkurencyjność ma się przyczynić do przyspieszenia transformacji ekologicznej i cyfrowej przemysłu chemicznego UE, przy jednoczesnym zapewnieniu odporności tego przemysłu na czekające go wyzwania.

Międzynarodowa konkurencyjność unijnej branży chemicznej

W ocenie KE, przemysł chemiczny w UE stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami, do których należy zwiększona konkurencja międzynarodowa w połączeniu z własnym spadkiem konkurencyjności zaistniałym w ostatnich dekadach. Te wyzwania to także niebotyczne ceny energii i surowców. Przeniesienie niektórych rodzajów działalności poza UE wpłynęłoby na chemiczne łańcuchy wartości, wywołując falowe skutki w całej unijnej gospodarce. Ponadto na unijny rynek wewnętrzny nadal są importowane produkty, które nie spełniają norm środowiskowych i bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym, które to normy są wymagane w przypadku towarów wytwarzanych w UE. Zapewnienie równych warunków działania na całym świecie jest natomiast kluczem do stworzenia przewagi rynkowej dla bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów. W celu wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego konieczne jest zatem ograniczenie istniejących zależności i słabych punktów łańcucha dostaw przy jednoczesnym unikaniu powstawania nowych zagrożeń; jak również dalsze zwiększanie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju chemikaliów i materiałów; dążenie do innowacyjności i wzrostu małych oraz średnich przedsiębiorstw oraz wspieranie nowych synergii.

Poprawa międzynarodowej konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego wymaga lepszego zrozumienia ostatnich wydarzeń geopolitycznych i wynikających z nich skutków gospodarczych dla przemysłu. W tym celu Komisja Europejska zaproponowała przeprowadzenie analizy średnio- i długoterminowych skutków kryzysu energetycznego spowodowanego wojną Rosji przeciwko Ukrainie. Analiza taka odnosić by się miała zarówno do trwałej konkurencyjności przemysłu chemicznego w UE, jak i jego zdolności do rozwoju i kreowania innowacji. Wyniki mogłyby ustanowić nowe inicjatywy dla globalnego przemysłu w celu dalszego promowania na całym świecie unijnych norm ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

KE zaleca ponadto ustanowienie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) i wskaźników zrównoważonego rozwoju, aby mierzyć i porównywać międzynarodową konkurencyjność celów dla przemysłu chemicznego oraz postępy poczynione w kierunku neutralności klimatycznej. Zaleca również osiągnięcie bezpiecznego i zrównoważonego projektowania chemikaliów (SSbD), procesów i produktów pochodnych, a następnie publikowanie regularnych raportów z tych postępów.

Zdaniem KE, istnieje także potrzeba promocji rynku produktów zrównoważonych. Oznacza to rozwój, komercjalizację, wdrażanie i promowanie substancji oraz materiałów projektowanych bezpiecznie i zrównoważenie (SSbD, ang. Safe and Sustainable-by-Design). Sugeruje się także, by cel ten osiągnąć poprzez wsparcie finansowe – udzielane zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom – w ramach programu „Horyzont Europa”, politykę spójności, program LIFE oraz inne unijne instrumenty finansowania inwestycji prywatnych oraz partnerstw publiczno-prywatnych. KE wskazuje także na potrzebę opracowania środków zachęcających klientów do zakupu zrównoważonych produktów, pomimo ich wyższych kosztów.

Zaproponowane przez Komisję działania w zakresie poprawy międzynarodowej konkurencyjności branży chemicznej są następujące:

Stymulowanie międzynarodowej konkurencyjności:

  • analiza średnio- i długoterminowego wpływu kryzysu energetycznego na zrównoważoną konkurencyjność i zdolność unijnej chemii do rozwoju,
  • ustanowienie kluczowych wskaźników wydajności i zrównoważonego rozwoju,
  • globalne inicjatywy branżowe (nowe i istniejące) mające na celu dalsze promowanie na całym świecie norm UE w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Promowanie rynku zrównoważonych produktów:

  • opracowywanie, komercjalizacja, wdrażanie i promowanie substancji i materiałów projektowanych bezpiecznie i zrównoważenie (SSbD),
  • przyjęcie w razie konieczności odpowiednich przepisów, aby niebezpieczne chemikalia zakazane w Unii Europejskiej nie były produkowane w innych częściach świata i eksportowane do UE,
  • opracowanie środków zachęcających do zakupu zrównoważonych produktów o wyższych kosztach.

Zmniejszenie zależności opartych na braku zrównoważonego rozwoju i słabych punktów łańcucha dostaw

Komisja Europejska argumentuje, iż w przypadku niektórych chemikaliów, w tym chemikaliów niezbędnych dla strategicznych łańcuchów wartości, należy polegać na ograniczonej liczbie dostawców zlokalizowanych poza UE, ponieważ tutejsi producenci nie mogą już ich produkować z zyskiem lub klienci przemysłu chemicznego nie produkują już w Europie. To z kolei wpływa na autonomię strategiczną UE, co było widoczne podczas pandemii. Aby uniknąć dalszego kurczenia się rynku i ograniczyć zależność unijnych łańcuchów wartości od producentów spoza UE, przemysł chemiczny inwestuje w innowacje w łańcuchach wartości surowców. Jest to jednak wciąż obszar, który mimo ogromnego potencjału pozostaje niewykorzystany. Niezbędne wydają się zatem dalsze informacje na temat łańcuchów dostaw. W tym celu KE proponuje przeprowadzenie prognozy strategicznej dla przemysłu chemicznego ze szczególnym uwzględnieniem otwartej autonomii strategicznej UE. Ćwiczenie to powinno również łączyć się z obecnymi działaniami UE w zakresie zabezpieczania dostępu do surowców krytycznych. Zaleca się również ocenę potrzeby tworzenia i utrzymywania strategicznych zapasów surowców krytycznych w UE.

Przemysł chemiczny jest jednym z najbardziej zglobalizowanych sektorów przemysłu w UE i dlatego jest w dużym stopniu uzależniony od otwartego handlu. Kryzys związany z COVID-19 i wojna pokazały, że UE jest nadal zależna od importu w zakresie dostaw energii, metali, kilku specjalistycznych chemikaliów i wielu surowców, z których wszystkie są niezbędne dla strategicznych łańcuchów wartości. UE chce wspierać skuteczne, przejrzyste i opłacalne podejścia do zarządzania chemikaliami z krajami partnerskimi w ramach równych warunków działania na całym świecie.

Twórcy mapy drogowej twierdzą, że UE może promować bliższą współpracę i koordynację międzynarodową na szczeblu światowym (np. za pośrednictwem forów wielostronnych i dwustronnych), w szczególności poprzez rozszerzanie inicjatyw dotyczących opracowywania i wdrażania światowych standardów w celu zapewnienia, że obecna luka regulacyjna i rozbieżności nie będą pogłębiały się między UE a resztą świata.

KE potwierdziła w mapie drogowej, że umowy o wolnym handlu pozostają kamieniem węgielnym polityki handlowej UE. Jednocześnie KE będzie się koncentrować na zniesieniu ceł i barier pozataryfowych; ułatwianiu handlu transgranicznego; dążeniu do jak najprostszych procedur celnych; określeniu reguły pochodzenia; digitalizacji całej wymaganej dokumentacji oraz uczynienia systemów logistycznych możliwie jak najbardziej elastycznymi. Proponuje się ponadto ratyfikację umów o wolnym handlu, a najlepiej byłoby, gdyby zawierały one załączniki dotyczące współpracy w zakresie chemikaliów.

Dalsza integracja unijnego jednolitego rynku energii oraz otwarty jednolity rynek odpadów tworzyw sztucznych i surowców wtórnych również powinny wzmocnić odporność i autonomię UE i jej przemysłu chemicznego. Zmniejszy się wtedy również zależność UE od chemikaliów pochodzących z krajów spoza Wspólnoty. Aby zmniejszyć tę swoją zależność od krajów trzecich oraz podatność przemysłu chemicznego na wstrząsy zewnętrzne, KE proponuje następujące działania:

Zmniejszenie opartych na braku zrównoważonego rozwoju zależności i słabych punktów łańcucha dostaw:

  • zebranie informacji o łańcuchu dostaw,
  • przygotowanie prognozy koncentrującej się na otwartej autonomii strategicznej UE (powiązanie z surowcami krytycznymi),
  • potrzeba tworzenia i utrzymywania strategicznych zapasów surowców krytycznych w UE. Zwiększenie zakresu współpracy w ramach podsektorów:
  • zabezpieczenie długoterminowych kontraktów na dostawy kluczowych surowców mineralnych/metali przy jednoczesnej ocenie i uwzględnieniu wszelkich implikacji środowiskowych i społeczno-ekonomicznych dla surowców krytycznych oraz długoterminowych planów w ich zaopatrzenie.

Jak najlepsze wykorzystanie istniejących partnerstw międzynarodowych, w tym umowy o wolnym handlu:

  • nawiązanie lub wzmocnienie międzynarodowej współpracy gospodarczej (np. z wykorzystaniem mechanizmów OECD i WTO), zwłaszcza z najważniejszymi partnerami handlowymi UE. Zapobieganie potencjalnym barierom w dostępie do rynku, np. w związku z wykorzystaniem odpadów jako surowca.

Zwiększenie wydajności zasobów:

  • stosowanie zasady „efektywność energetyczna przede wszystkim”, jako kluczowej, a także zapobieganie stratom materiałów poprzez zwiększanie obiegu zamkniętego, zgodnie z zasadą „3R” (redukcja, ponowne użycie, recykling) bez utrudniania wdrażania nowych procesów niskoemisyjnych (elektryfikacja, wychwytywanie i utylizacja dwutlenku węgla (CCU), wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCS)),
  • wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym. Uwzględnienie całych łańcuchów wartości podczas projektowania cyrkularnych procesów przemysłowych i zapewnienie, aby wszystkie surowce były objęte tymi procesami (w tym odpady tworzyw sztucznych, bioprodukty/biomasa i emisje CO/CO2 ), tak aby zamknąć obieg i zapewnić efektywne gospodarowanie zasobami oraz wprowadzić politykę wspierającą koncepcję „end-of-waste”.

 Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój

Aby zapewnić obieg chemikaliów, kluczowe znaczenie ma stosowanie bezpiecznych i zrównoważonych zasad projektowania, a także uwzględnianie specyfiki chemikaliów i materiałów chemicznych na każdym etapie cyklu życia.

W tym celu Komisja opracowuje szczegółowe i wykonalne ramy oraz kryteria nowych chemikaliów i materiałów chemicznych, optymalizacji lub przeprojektowania procesów produkcji oraz stosowania substancji obecnie dostępnych na rynku w celu poprawy ich bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Wszystko to ma zagwarantować, że procesy przemysłowe pozwolą na bezpieczne i zrównoważone projektowanie. To zaś ma sprzyjać wzrostowi gospodarczemu i wspierać innowacje w zakresie substancji, mieszanin i materiałów, jak również przyspieszyć przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym oraz do społeczeństwa o zerowym poziomie zanieczyszczeń i neutralności klimatycznej do 2050 r.

Elementem tego procesu będą cyfrowe paszporty produktów. Mają one w przyszłości umożliwiać wprowadzanie zrównoważonych produktów w obiegu zamkniętym. Cyfrowe paszporty produktów umożliwiłyby przekazywanie informacji o chemikaliach i ich charakterystyce zrównoważonego rozwoju w ramach łańcucha wartości, przy jednoczesnym przestrzeganiu zasad konkurencji i zasad dotyczących poufności danych. Komisja Europejska dowodzi w mapie drogowej, że narzędzia cyfrowe mogłyby zapewnić wartość dodaną dla gospodarki o obiegu zamkniętym, gwarantując jednocześnie sprawne wdrożenie tych rozwiązań, które są już dostępne na rynku.

Aby wesprzeć wprowadzanie na rynek chemikaliów projektowanych bezpiecznie i zrównoważenie, KE zaleciła podjęcie następujących działań:

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój:

  • opracowanie szczegółowych i wykonalnych kryteriów zapewniających, że procesy przemysłowe dają możliwość projektowania bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów,
  • utrzymanie ogólnounijnej sieci wsparcia w zakresie projektowania bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów w celu promowania współpracy i wymiany informacji między sektorami i łańcuchem wartości oraz zapewnienie wiedzy technicznej na temat rozwiązań alternatywnych,
  • zaangażowanie się przemysłu i państw członkowskich w fazę testowania ram dla projektowania bezpiecznych i zrównoważonych chemikaliów.

Usprawnienie współpracy w łańcuchach wartości:

  • zaangażowanie się w projekt Hubs4Circularity oraz inicjatywę Circular Cities and Regions (Horyzont Europa). Zbadanie potencjalnej roli centrów innowacji cyfrowych w przemyśle chemicznym,
  • korzystanie z przestrzeni danych, aby poprawić alokację zasobów, odporność łańcucha dostaw i łatwość zarządzania procesami obiegu zamkniętego,
  • promowanie współpracy międzyregionalnej wzdłuż zrównoważonych łańcuchów wartości w przemyśle chemicznym poprzez inteligentną specjalizację w celu przyspieszenia rozwoju wspólnych projektów inwestycyjnych,
  • stworzenie tzw. logistyki zwrotnej, aby materiały nie zostały zamienione w odpady.

Wspieranie zastępowania bezpieczniejszymi chemikaliami tych już istniejących, a także projektowanie i przeprojektowywanie produktów:

  • wdrożenie i egzekwowanie rozporządzenia w sprawie ekoprojektowania dla zrównoważonych produktów (ESPR) w ramach nowego planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym,
  • proponowanie rozszerzenia ogólnego podejścia do zarządzania ryzykiem w celu zapewnienia, że produkty konsumenckie nie będą zawierały chemikaliów powodujących raka, mutacji genów, nie będą wpływały na układ rozrodczy lub układ hormonalny i nie będą zdolne do bioakumulacji i nie będą toksyczne,
  • wspieranie wdrażania nowych modeli biznesowych, np. ułatwianie koncepcji leasingu substancji chemicznych w ramach przetargów publicznych, angażowanie i/ lub wspieranie projektów dotyczących cyfrowych paszportów produktów, których celem jest przekazywanie informacji o chemikaliach i innych zrównoważonych aktywach w łańcuchu wartości,
  • opracowanie infrastruktury cyfrowej dla przestrzeni danych w celu udostępniania wysokiej jakości danych na temat śladu środowiskowego produktów, w tym śladu gazów cieplarnianych produktów oraz profili zagrożeń chemicznych.

Innowacyjność oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw

Chociaż unijny przemysł chemiczny to wielość dużych koncernów, to jednak większość przedsiębiorstw chemicznych to małe i średnie podmioty. Niemniej zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i MŚP stoją przed wspólnymi wyzwaniami. To jednak MŚP napotykają szczególne trudności w konfrontacji zarówno z podwójną transformacją, jak i wojną na Ukrainie. Oferując produkty na sprzedaż, MŚP często polegają na pojedynczych produktach chemicznych i ograniczonych portfelach zakupowych. Często są też głęboko zakorzenione w regionie, w którym działają i nie mogą łatwo przenosić produkcji, szybko przeprojektowywać produktów lub wprowadzać zupełnie nowych modeli biznesowych. Dostęp do funduszy UE na badania naukowe i innowacje jest również bardziej skomplikowany w przypadku MŚP, ponieważ często brakuje im czasu, doświadczenia i wykwalifikowanego personelu niezbędnego do skutecznego ubiegania się o to finansowanie.

Ponieważ MŚP zazwyczaj zatrudniają niewielu pracowników, to rzadko dysponują też specjalistycznym personelem do zarządzania zmianami regulacyjnymi. Ponadto MŚP stoją przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z cyfryzacją, w tym brakiem wiedzy na temat tego, które technologie przyjąć i kto powinien je dostarczać, gdzie uzyskać porady i wsparcie w zakresie cyfryzacji oraz jak uzyskać dostęp do środków finansowych na cyfryzację. Niekiedy brakuje im również umiejętności (cyfrowych i menadżerskich) potrzebnych do przeprowadzenia procesu cyfryzacji firmy i dokonania niezbędnych zmian organizacyjnych.


“Chemia i Biznes” nr 2/2023
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 2/2023

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.


przemysł chemicznyprawozrównoważony rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie