Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jak transformację energetyczną w Europie Środkowo-Wschodniej widzi Orlen?

2024-03-21

Orlen wskazał najważniejsze czynniki dla przeprowadzenia skutecznej transformacji energetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Scenariusz stworzony przez analityków płockiego koncernu obejmuje osiem składowych. Obejmują one analizę dwóch scenariuszy: Obecne Plany i Wyższe Ambicje. Zostały one przedstawione poniżej:

Stopniowe odejście od węglowodorów w regionie będzie skorelowane z rozwojem odnawialnych źródeł energii

System energetyczny przyszłości, który wyłania się z krajowych planów, jest w znacznie większym stopniu niż obecnie oparty na wykorzystaniu energii elektrycznej. Jego istotną cechą jest wysoki stopień wykorzystania źródeł odnawialnych (w tym energetyki wiatrowej, słonecznej, wodnej i nowoczesnych rodzajów bioenergii). Udział tych źródeł ma wzrosnąć z 15% w 2021 r. do aż 45% w scenariuszu Obecne Plany (OP) lub 62% w scenariuszu Wyższe Ambicje (WA) w 2050 r.

Na znaczeniu zyskuje także energetyka jądrowa – jej udział w całkowitej podaży energii ma się zwiększyć z 7% do 11% w scenariuszu OP i do 20% w scenariuszu WA. Ilość energii pozyskiwanej z ropy naftowej ma ulec obniżeniu o ponad połowę w wypadku scenariusza OP i aż siedmiokrotnie w wypadku WA.

Obniżenie finalnego zużycia energii

Przewiduje się, że finalne zużycie energii spadnie o 23% w scenariuszu OP i 35% w scenariuszu WA. Redukcja ma zostać osiągnięta poprzez odejście od wykorzystania paliw kopalnych i zastąpienie ich bardziej efektywnymi źródłami oraz jednocześnie postępującą elektryfikację, szczególnie widoczną w energetyce i transporcie a także poprzez poprawę efektywności energetycznej w budownictwie i przemyśle.

Znaczące zwiększenie produkcji energii elektrycznej

Postępująca elektryfikacja i inwestycje w odnawialne źródła energii wpływają na wzrost produkcji energii elektrycznej – o 56% w scenariuszu OP i 120% w wypadku scenariusza WA w latach 2021–2050. Elektryfikacja umożliwia znaczącą redukcję emisji we wszystkich gałęziach gospodarki, co pozytywnie wpływa na drogę do realizacji celów klimatycznych.

Trzy modele miksu energetycznego przyszłości

Czystymi technologiami dominującymi w przyszłości są odnawialne źródła energii i energetyka jądrowa. W tym kontekście, w zakresie kształtowania miksu elektroenergetycznego do 2050 r. zarysowują się wśród analizowanych krajów trzy grupy: kraje niewykorzystujące energii jądrowej (Niemcy, Austria, kraje bałtyckie, Chorwacja), kraje z dominującą rolą źródeł odnawialnych, uzupełnianych przez energetykę jądrową (Polska, Rumunia, Słowenia), oraz kraje z dominującą rolą energetyki jądrowej uzupełnianą w systemie przez źródła odnawialne (Czechy, Słowacja, Bułgaria, Węgry).

W segmencie samochodów osobowych dominować będą napędy elektryczne, a w transporcie ciężkim kluczową rolę odgrywać będą wodór, baterie i biopaliwa

W sektorze transportu transformacja będzie przebiegać dwutorowo. W segmencie pojazdów osobowych dekarbonizacja opiera się na wykorzystaniu samochodów elektrycznych, które zastępują samochody z silnikami spalinowymi, natomiast dla pojazdów ciężkich przewidywany jest cały szereg rozwiązań. Możliwymi rozwiązaniami są: elektryfikacja, zastosowanie ogniw paliwowych, jak również dalsze wykorzystywanie paliw płynnych, ale zeroemisyjnych – bio i syntetycznych.

Ograniczenie wykorzystania paliw kopalnych w transporcie

Spodziewane jest znaczne zmniejszenie udziału energii pochodzącej z paliw kopalnych w całkowitym zużyciu energii w sektorze transportu – z ponad 90% do 52% w scenariuszu OP i 12% w scenariuszu WA.

Wzrost wykorzystania biopaliw, ale tylko do 2040 r.

Aby cele dekarbonizacji mogły zostać zrealizowane bez przyspieszenia tempa rozwoju elektromobilności, musi nastąpić znaczne zwiększenie wykorzystania biopaliw w transporcie, zwłaszcza w krajach CEE11 (dwu-, trzy- lub nawet czterokrotne w okresie 2021–2040). Oczekuje się, że zapotrzebowanie na biopaliwa osiągnie szczytowy poziom w 2040 r., a następnie zacznie spadać ze względu na postępującą elektryfikację. W tym samym okresie wzrost zapotrzebowania w Niemczech i Austrii wyniesie od 1,2 raza do 2 razy, co wynika z większego wykorzystania pojazdów elektrycznych w tych krajach.

Niemal całkowite odejście od importu węglowodorów z Rosji

Przed rozpoczęciem pełnowymiarowej wojny z Ukrainą Rosja odpowiadała za ponad jedną trzecią dostaw ropy naftowej i ponad dwie trzecie dostaw gazu do krajów regionu. Uzależnienie od dostaw z tego kierunku zostało znacznie ograniczone w ciągu dwóch lat od rosyjskiej inwazji na Ukrainę na rzecz importu węglowodorów z innych kierunków, głównie drogą morską.


Orlenenergetyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie