2024-10-07
Zgodnie z ostatnimi danymi GUS-u za pierwsze półrocze 2024 r., sytuacja polskich producentów nawozów poprawia się. Po wyjątkowo dotkliwym spadku sprzedaży w ostatnich latach, polskie nawozy znów trafiają do rolników w kraju i za granicą. Na tym etapie kluczową rolę odgrywa bezpieczny i zgodny z wymaganiami transport. Choć większość nawozów jest neutralna i stosunkowo bezpieczna w transporcie, to jednak niektóre, zwłaszcza te zawierające azotan amonu, są klasyfikowane jako towary niebezpieczne i podlegają surowym regulacjom dotyczącym ich przewozu.
Do nawozów niebezpiecznych w transporcie zalicza się nawozy mineralne na bazie azotanu amonu, z zawartością azotu powyżej 28%, jak np. saletra amonowa, klasyfikowana jako „Materiały utleniające” klasy 5.1. Numer UN dla tych materiałów to 2067. Transport takich nawozów musi być zgodny z Europejską Umową dotyczącą Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, która określa szczegółowe wymogi dotyczące przewozu tych towarów.
Jak przewozić nawozy? Wyjaśnia przedstawicielka firmy Dachser Chem Logistics Polska.
- Nasza firma dysponuje wiedzą i doświadczeniem w przewozie nawozów sklasyfikowanych jako towary niebezpieczne. Rozwiązanie to oferuje kompleksową obsługę, obejmującą zarówno doradztwo, jak i realizację transportu zgodnie z wymogami ADR. Transport nawozów, szczególnie tych sklasyfikowanych jako niebezpieczne, wymaga staranności i przestrzegania określonych przepisów. Dachser dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, oferuje profesjonalne usługi transportowe, zapewniając bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującymi regulacjami. Przewożąc nawozy, warto skorzystać z usług specjalistów, aby zapewnić bezpieczny i efektywny transport, minimalizując ryzyko związane z przewozem tych materiałów – podkreśla Ewelina Staszewska Kobiela, kierownik Rozwoju Biznesu Dachser Chem Logistics Polska
Na co konkretnie trzeba jednak zwracać uwagę?
Rozpoznanie klasyfikacji nawozu: Przede wszystkim należy sprawdzić czy dany nawóz został sklasyfikowany jako ADR. W tym celu należy poszukać na opakowaniu żółtej nalepki o wymiarach 10x10 cm oraz napisu UN 2067 lub innego poprzedzonego literami UN. Dokładną klasyfikację towaru można również sprawdzić w punkcie 14 w karcie charakterystyki.
Wybór odpowiedniego środka transportu: Pojazd powinien być wyposażony w sprzęt przeciwpożarowy, awaryjny i środki ochrony indywidualnej oraz oznakowany tablicami odblaskowymi barwy pomarańczowej z przodu i z tyłu. Konkretne wytyczne obowiązują również kierowcę obsługującego transport tego rodzaju ładunku. Zgodnie z przepisami musi mieć ukończone 21 lat i posiadać zaświadczenie ADR potwierdzające ukończenie kursu dla kierowców przewożących towary niebezpieczne.
Zastosowanie odpowiednich opakowań: Opakowania muszą być certyfikowane i oznakowane zgodnie z przepisami ADR.
Dokumentacja przewozowa: Kierowca musi mieć przy sobie dokument przewozowy sporządzony zgodnie z umową ADR.
- Bezpieczny transport nawozów wymaga szczególnej ostrożności i przestrzegania określonych procedur. Przed załadunkiem należy sprawdzić, czy przestrzeń ładunkowa jest sucha i czysta, a włazy szczelne. Ładunek powinien być przykryty plandekami, aby chronić go przed opadami. Ważne jest także, aby unikać upadków materiału podczas załadunku i rozładunku. W przypadku uszkodzenia ładunku, należy skorzystać z karty charakterystyki i postąpić zgodnie z jej wytycznymi np. jak najszybciej zebrać rozsypane nawozy i w razie zagrożenia środowiska, postępować zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju - dodaje Ewelina Staszewska - Kobiela z Dachser Chem Logistics Polska.
W niektórych przypadkach przewożąc niewielkie ilości nawozów można skorzystać z wyłączenia 1.1.3.1. Ale ma to miejsce tylko w sytuacji specjalnych transportów, gdzie na pojeździe nie ma już innych towarów niebezpiecznych. Przykładem może być przewóz przez rolnika z gospodarstwa na pole lub z punktu sprzedaży na pole w celu wysiania nawozów w opakowaniach nie większych niż 450 litrów i ilości do 1000 kg. Taki transport można określić jako pomocniczy w ramach działalności rolniczej, co nie wymaga certyfikowanych opakowań ani specjalistycznego środka transportu z przeszkolonym kierowcą.
Warto jednak pamiętać, że tego wyłączenia nie można stosować, gdy transport ma charakter „zaopatrzenia lub wewnętrznej i zewnętrznej dystrybucji”, np. na trasie pomiędzy punktem sprzedaży a gospodarstwem rolnym. Jednak wtedy pojawia się nam kolejne wyłączenie 1.1.3.6. Choć to wyłączenie zwalnia przewoźnika z części wymagań, to nadal przesyłki muszą być oznakowane, należy użyć opakowań certyfikowanych, pojazd musi być wyposażony w dodatkową gaśnicę 2 kg i sporządzony dokument przewozowy.
Przewóz nawozów powyżej 1000 punktów wymaga pełnego zastosowania przepisów ADR. Kupując nawozy, należy wymagać od sprzedawcy, aby dostarczył je wyspecjalizowanym transportem – własnym lub wynajętym. Przewoźnik musi spełniać wszystkie wymogi dotyczące oznakowania, wyposażenia pojazdu, przeszkolenia kierowcy oraz wyznaczenia doradcy DGSA.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...