2022-01-25 / Autor: Michalina Świerczyńska-Kraska, starszy specjalista ds. Oceny Bezpieczeństwa Kosmetyków i Produktów Chemicznych, THETA Consulting Sp. z o.o.
W obecnych czasach bez wątpienia nie jest łatwe zachęcenie konsumenta do zakupu produktu kosmetycznego. Analizując ostatnie 20 lat widzimy, jak nieustannie zmieniają się trendy rynkowe – od pięknego pakowania produktów dla poczucia odrobiny luksusu dla każdego, poprzez zastosowanie wyjątkowych składników, jak kwas hialuronowy, nanomateriały (nano srebro, nano złoto), surowce konopne aż po modę na naturalność. Wzrost świadomości społecznej w zakresie szeroko rozumianej ,,ekologii” spowodował, iż cechy produktu związane z ich wpływem na środowisko stały się niezwykle istotne, a wytwórcy produktów spełniających te oczekiwania zyskali olbrzymią grupę odbiorców.
Obecnie coraz więcej konsumentów nastawionych jest proekologicznie, wykazując troskę o środowisko naturalne w życiu codziennym. Nabywcy produktów kosmetycznych częściej zwracają uwagą na skład produktu, pochodzenie surowców, ich biodegradowalność, zawartość składników syntetycznych. Na etykietach produktów oraz w komunikacji produktowej poprzez np. reklamy telewizyjne coraz częściej, oprócz informacji o ich właściwościach i skuteczności, można spotkać deklaracje dotyczące ekologiczności, organiczności. Celem stosowania tych oświadczeń jest wyróżnienie produktów na tle innych dostępnych w obrocie, zapewnienie ich wytwórcom przewagi rynkowej. Nie dziwi zatem fakt, iż producenci chętnie komunikują na etykietach walor zmniejszonego oddziaływania na środowisko udostępnianych przez siebie kosmetyków. Wyróżnianie takich produktów stało się jednym z kluczowych instrumentów obecnego marketingu.
Należy jednak zadać sobie pytanie, czy przeciętny konsument dobrze rozumie opisy marketingowe. W tym celu w dniach od 1 września 2021 r. do 27 września 2021 r. przeprowadzono ankietę w grupie 102 osób, dotyczącą świadomości konsumenta na temat naturalnościi ekologiczności produktów kosmetycznych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz online zawierający 11 pytań z ustalonymi z góry wariantami odpowiedzi do wyboru. W ankiecie wzięło udział 91% kobiet i 9% mężczyzn niezwiązanych zawodowo z branżą kosmetyczną. Największy odsetek ankietowanych, tj. 53%, stanowiły osoby pomiędzy 27 a 40 rokiem życia. Punktem wyjścia do rozważań o naturalności jest zrozumienie samej definicji składnika naturalnego oraz składnika pochodzenia naturalnego. Bez wątpienia nie są to tożsame pojęcia. W 2016 roku została opublikowana norma ISO 16128-1:2016 Preview Guidelines on technical definitions and criteria for natural and organic cosmetic ingredients and products – Part 1: Definitions for ingredients. Norma ta zawiera wytyczne w zakresie definicji naturalnych i organicznych składników kosmetycznych oraz schemat oceny tego typu surowców.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2024
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Wpis zaawansowany w Katalogu Firm
861.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...
XII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej dla ponad 190 osób
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbyła się 12 edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii...
Bogactwo nowości na in-cosmetics Global w Barcelonie
W Barcelonie odbyły się kosmetyczne targi in-cosmetics Global. To jedna z najważniejszych europejskich wystaw...