2024-04-22
Wiele przedsiębiorstw w Polsce jest objętych obowiązkiem zarządzania i raportowania posiadanych i utylizowanych opakowań i odpadów produkcyjnych do BDO – czyli bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. To narzędzie administracji państwowej służy do automatyzacji kontroli nad drogą opakowań i odpadów z firm do miejsc ich utylizacji. Dzięki bazie danych służby państwowe wiedzą, gdzie i kto składuje odpady oraz kto odpowiada za ich bezpieczeństwo.
BDO uszczelnia system gospodarowania odpadami, zwiększa skuteczność walki z szarą strefą i dzikimi wysypiskami oraz poprawia poziom recyklingu. Baza, po uruchomieniu w 2018 roku elektronicznej rejestracji oraz modułów ewidencji i sprawozdawczości, pozwoliła na rejestrację podmiotów wprowadzających produkty na rynek oraz na prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości dotyczącej gospodarki odpadami.
Na tym nie kończą się korzyści dla gospodarki i planety z tytułu wdrożenia systemu BDO. Obejmują one przede wszystkim: automatyzację wypisania raportu BDO, łatwiejsze generowanie innych dokumentów, zredukowanie ryzyka błędnego przekazania danych, przypominanie o przekazywaniu danych w terminie, oszczędność czasu związaną z przekazywaniem danych.
Kto jest objęty obowiązkiem wpisu do BDO? Są to producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań oraz firmy, które wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów oraz wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny. Zasady rejestracji określa art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.
- Każda firma, objęta obowiązkiem rejestracji w BDO, musi prowadzić ewidencję odpadów. Ewidencja odpadów to dokumentacja, która ma na celu zapisanie ilości i rodzaju powstających odpadów oraz sposobu ich zagospodarowania– mówi Małgorzata Kmieć, dyrektor operacyjna w Seris Konsalnet Cleaning, firmy świadczącej usługi zarządzania procesem obsługi raportowania do BDO.
Jak dodaje, ewidencję odpadów prowadzi się w formie papierowej lub elektronicznej. W przypadku prowadzenia ewidencji w formie papierowej dokumenty powinny być przechowywane przez pięć lat, zaś przy prowadzeniu ewidencji w formie elektronicznej dokumenty powinny być przechowywane przez 10 lat.
Nie wszyscy przedsiębiorcy muszą zarejestrować się w bazie danych odpadowych. Ustawa przewiduje kilka wyjątków. Przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w przypadku niektórych rodzajów odpadów, jeżeli nie przekroczą one określonej ilości rocznie, np.:
- niektóre odpadkowe tonery drukarskie - do 100 kilogramów
- materiały budowlane zawierające gips - do 5 ton
- niektóre baterie alkaliczne - 5 kg
- trociny, wiórki, ścinki, drewno, płyta wiórowa - do 10 ton
- szkło - do 5 ton
- tworzywa sztuczne - do 5 ton
- drewno - do 5 ton
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...