Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Jak firmy transportowe mogą realnie bronić się przed cyberatakami?

2025-06-13

Rosnąca liczba cyberataków w branży TSL wymusza konkretne działania. W obliczu słabej wykrywalności i niskiej odporności firm, wdrażanie nawet podstawowych mechanizmów ochrony może przynieść ogromną różnicę.

Do podstawowych działań, które można wdrożyć niemal od razu, należą:

  • aktualizowanie oprogramowania,

  • wprowadzenie logowania dwuskładnikowego,

  • tworzenie offline’owych kopii zapasowych danych,

  • szyfrowanie i zabezpieczenie urządzeń mobilnych (np. VPN),

  • monitoring zdarzeń w systemach – wewnętrznie lub przez firmy zewnętrzne.

- Ale to nie wystarczy, jeśli pracownicy nie znają zasad. Szkolenia z cyberbezpieczeństwa stają się dziś fundamentem skutecznej ochrony. W Transcash dużą wagę przykładamy do weryfikacji klientów, mamy osobny zespół ds. ryzyka, który zapobiega oszustwom. Nasz zespół ds. cyberbezpieczeństwa na bieżąco monitoruje zagrożenia” – mówi Jarosław Roślicki, dyrektor firmy Transcash.eu.

Nowa dyrektywa unijna NIS-2, którą implementuje Polska, nakłada konkretne obowiązki na firmy transportowe i spedycyjne. Będą one musiały wdrożyć systemy ochrony, raportować incydenty, liczyć się z karami za niewypełnienie wymogów.

Przepisy wkrótce wejdą w życie, a firmy, które nie rozpoczną działań, będą narażone nie tylko na ataki, ale też na kary.

Kiedy atak już nastąpi powinno sie podjąć następujące działania:

  1. Natychmiastowa reakcja IT – identyfikacja rodzaju i skali zagrożenia.

  2. Zgłoszenie do CERT Polska oraz na policję.

  3. Ochrona pozostałych danych i zatrzymanie dalszego rozprzestrzeniania się zagrożenia.

  4. Informowanie klientów i zapewnienie przejrzystości.

  5. Działania naprawcze i zapobiegawcze – komunikacja, aktualizacja zabezpieczeń i odbudowa zaufania.

- Cyberbezpieczeństwo przestaje być opcją. W czasach powszechnej cyfryzacji i AI każda luka w systemie to potencjalna katastrofa. Tylko świadome zarządzanie ryzykiem i konsekwentna ochrona danych mogą uchronić firmę przed skutkami cyberataku. Stosowanie silnych haseł, szyfrowanie danych, czujność w mailach – to działania, które można wdrożyć od ręki. Kluczowy jest też wybór kontrahentów, którzy traktują bezpieczeństwo równie poważnie – podkreśla Jarosław Roślicki z Transcash.eu.


transportcyberbezpieczeństwoTranscash.eu

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie