2022-08-09
PERN podsumował swoją aktywność inwestycyjną na przestrzeni ostatnich sześciu lat. Poinformował, iż aż o jedną trzecią zwiększył swój potencjał paliwowy, co podnosi bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Za sprawą PERN w ciągu ostatnich sześciu lat pojemności na paliwa w naszym kraju zwiększyły się o jedną trzecią, czyli o blisko 0,6 mln m3. PERN wybudował w tym czasie 20 nowych zbiorników. Do eksploatacji trafia właśnie siedem z nich, w tym jeden w bazie paliw w Dębogórzu, której rola istotnie wzrasta w związku z sytuacją geopolityczną i koniecznością dostarczania paliw do Polski z innych kierunków niż z Rosji. W ciągu ostatnich lat inwestycje w rozwój baz paliw wyniosły ok. 0,7 mld zł. Jednocześnie pod koniec czerwca br. ruszyła budowa kolejnych ośmiu magazynów. Dzięki realizacji tej części projektu PERN dostarczy 256 tys. m3 nowych pojemności do magazynowania produktów naftowych.
– Nasz kontynent znalazł się w przełomowym momencie. Wojna na Ukrainie radykalnie zmieniła rynek energetyczny i postawiła przed nami zupełnie nowe wyzwania. Dlatego tak ważny jest program inwestycyjny realizowany przez PERN, który pozwala nam na skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski. Nowe zbiorniki na paliwa umacniają zaś nasze bezpieczeństwo w obszarze gotowych produktów naftowych – podkreśla Mateusz Berger, Pełnomocnik Rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
PERN dysponuje 19 bazami paliwowymi w całym kraju, których potencjał po rozbudowie wynosi ok. 2,4 mln m³ produktów naftowych, oraz czterema bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m³. Firma ciągle rozwija swoją infrastrukturę magazynową, zwiększając możliwości przechowywania zapasów interwencyjnych, a tym samym wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski.
– Infrastrukturalnie jesteśmy przygotowani na dzień wprowadzenia embarga na rosyjski surowiec i produkty naftowe. Nasze inwestycje w zbiorniki na ropę naftową nad Bałtykiem, możliwości Naftoportu, jak również rozwój w obszarze paliw sprawiają, że jesteśmy po bezpiecznej stronie tej energetycznej układanki. Embargo będzie dla nas wyzwaniem, bo będziemy musieli na nowo ułożyć operacje logistyczne z kluczową rolą Naftoportu, jednak poradzimy sobie i z tym zadaniem – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN.
Program Megainwestycje PERN obejmuje kompleksową rozbudowę infrastruktury – budowę nowych rurociągów, a także nowe pojemności w bazach surowcowych i produktowych. Pierwszy etap rozbudowy baz paliw przewidywał powstanie w 2019 r. czterech zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m3 w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej. Etap drugi, zakończony w 2021 r., to dziewięć nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m3 w bazach w Dębogórzu, Koluszkach, Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. W ramach tych dwóch faz na terenie całego kraju powstało aż 13 nowych zbiorników o łącznej pojemności 350 tys. m3.
Zakończony właśnie etap rozbudowy baz paliw zakładał w pierwszej fazie budowę siedmiu nowych zbiorników magazynowych, każdy o pojemności 32 tys. m3, w trzech różnych lokalizacjach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej oraz w Dębogórzu. Ich pojemność odpowiada pojemności ponad 4 mln przeciętnych baków samochodowych. Obecnie PERN buduje jeszcze osiem magazynów, zgodnie z planem trafią one do eksploatacji już pod koniec przyszłego roku.
Terminal produktów naftowych w Dębogórzu to kluczowe ogniwo zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Baza umożliwia import paliwa na znaczną skalę drogą morską z dowolnego regionu świata. Tylko w ubiegłym roku przeładowała ponad 2 mln ton paliw.
– Nowe zbiorniki to jedynie część szerszego projektu przeznaczonego dla Dębogórza. Za sprawą rozbudowy pojemności wzrosły o 50%, a dzięki nim oraz inwestycji w kolej również o połowę zwiększyła się przepustowość, co dało możliwość dodatkowego importu paliwa o wartości ponad 1 mln m3. Jest to istotne już nie tylko dla samej Polski, lecz szerzej – dla całego regionu – podkreślił Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.
Oprócz nowych zbiorników w Dębogórzu, a łącznie docelowo będzie ich aż pięć, każdy o pojemności 32 tys. m3, PERN modernizuje tu front kolejowy, co pozwoli na zwiększenie możliwości dystrybucji paliwa w głąb kraju. Docelowo z bazy będzie mogło wyjechać co najmniej sześć składów kolejowych dziennie, każdy po 30 cystern, czyli ok. 2 tys. m3 paliw.
Dopełnieniem działań będą wykonane przez Port Gdynia pogłębienie toru podejściowego oraz modernizacja Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych, co umożliwi w przyszłości przyjmowanie większych tankowców – docelowo przypływających z ładunkiem liczącym 100 tys. ton paliwa.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...