Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Innowacje w modelowaniu sylwetki

2015-06-03

Powszechnie wiadomo, że regularne uprawianie sportu poprawia samopoczucie psychiczne i fizyczne, a ponadto ułatwia modelowanie sylwetki, zapobiegając tym samym niepożądanym zmianom wynikającym z upływu lat (zwiotczenie mięśni, redystrybucja i akumulacja tkanki tłuszczowej). Niestety współczesny styl życia z reguły wiąże się z mniejszą ilością wolnego czasu i niższą aktywnością fizyczną (wydłużony czas pracy, liczne obowiązki etc.). W rezultacie znaczący odsetek społeczeństwa prowadzi tryb życia, który należy uznać za siedzący.

Fakt ten wcale nie oznacza, że osoby te nie przywiązują odpowiedniej wagi do swojej sylwetki – wprost przeciwnie. Ukształtowane ciało przekłada się na samoocenę, co z kolei bezpośrednio wpływa na samopoczucie. Wygląd ma zatem zasadnicze znaczenie.

Szczupła i wyrzeźbiona sylwetka, tradycyjnie będąca symbolem młodego, atrakcyjnego wyglądu, wraz z upływem lat może ulegać zmianom. Niektóre z nich są dobrze poznane: naskórek staje się cieńszy, ubywa składników macierzy pozakomórkowej (kolagen, włókna elastyczne i kwas hialuronowy) w skórnej tkance łącznej, następuje spowolnienie metabolizmu, a podskórna tkanka tłuszczowa ulega redystrybucji, odkładając się przede wszystkim na brzuchu, nogach i pośladkach. Ponadto dochodzi do stopniowego obniżenia jakości mięśni, w wyniku czego stają się one mniej zwarte i tracą wytrzymałość. Podstawowym zadaniem mięśni jest utrzymywanie ciała w odpowiedniej pozycji, zatem jeśli mięśnie zachowują właściwe napięcie (czyli odporność na rozciąganie w stanie spoczynku), zapewniają ciału prawidłową postawę. Oznacza to, że ciało traci atrakcyjność i zaczyna wiotczeć wraz z osłabieniem napięcia mięśniowego i wydłużeniem się mięśni, np. w wyniku nieustannego działania siły grawitacji. Wprawdzie nie jesteśmy w stanie zapobiec starzeniu się, ale możemy zastosować różne sposoby mające na celu przeciwdziałanie niepożądanym zmianom sylwetki. Jednym z nich jest miejscowa terapia kosmetyczna, inspirowana licznymi korzyściami płynącymi z treningu wytrzymałościowego.

 

Związek pomiędzy ćwiczeniami, mięśniami a sylwetką
Mięśnie zbudowane są z wiązek włókien mięśniowych typu I lub II. Włókna typu I (tzw. włókna wolnokurczliwe) wykorzystywane są w treningu wytrzymałościowym, rozumianym jako ćwiczenie o stosunkowo niskiej intensywności wykonywane przez dłuższy czas (np. bieganie, jazda na rowerze lub pływanie na średnich lub długich dystansach). Trening tego rodzaju może zwiększyć ilość i usprawnić funkcjonowanie włókien wolnokurczliwych, zawierających dużą ilość mitochondriów i korzystających z metabolizmu tlenowego jako podstawowego źródła energii. Metabolizm tlenowy polega na pełnym utlenieniu glukozy i kwasów tłuszczowych (KT) w mitochondriach, w wyniku czego powstają cząstki ATP, zapewniające stabilną i długotrwałą podaż energii. Włókna typu I – w przeciwieństwie do włókien typu II – kurczą się powoli i długotrwale i są stosunkowo odporne na zmęczenie. Z tego względu większość mięśni posturalnych (zwanych także mięśniami antygrawitacyjnymi), utrzymujących struktury ciała w określonej pozycji, zbudowana jest właśnie z włókien wolnokurczliwych.

Podczas treningu wytrzymałościowego rośnie zapotrzebowanie organizmu na energię. W związku z tym organizm przesyła do mięśni lipidy zgromadzone w tkance tłuszczowej. W mięśniach, w procesie metabolizmu mitochondrialnego kwasy tłuszczowe mogą zostać utlenione, w wyniku czego powstaje energia. Oznacza to, że ćwiczenia tego rodzaju przyspieszają ubytek nagromadzonych wcześniej lipidów oraz spowalniają ich wchłanianie przez tkankę tłuszczową, a ponadto obniżają tempo syntezy triglicerydów. Dodatkowo, trening wytrzymałościowy może spowodować, że komórki tłuszczowe zaczną wydzielać cząstki sygnałowe (np. adipokiny), które wpływają na funkcjonowanie mięśni. Jednym z typów adipokin jest adiponektyna, która nie tylko wpływa na włókna mięśniowe, przyspieszając pobór glukozy i utlenianie KT, ale także zwiększa liczebność mitochondriów i wspomaga metabolizm tlenowy, prowadząc do zwiększenia liczebności włókien typu I, które z definicji charakteryzują się wyższym napięciem niż mniej odporne włókna typu II.

Jak odtworzyć wpływ ćwiczeń aerobowych na skórę
Skoro ćwiczenia wytrzymałościowe podnoszą napięcie mięśniowe i wstrzymują gromadzenie się tłuszczu pod skórą, podjęto próbę opracowania nowego składnika, który działając w ten sam sposób, będzie pomagał modelować sylwetkę.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2015 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznymodelowanie sylwetki

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie