2018-06-22
Od wielu lat Europa odgrywa kluczową rolę w rozwoju produktów kosmetycznych. Duży udział ma w tym świat naukowy, sprawiając, że praktycznie każdy segment rynku kosmetycznego jest wysoce innowacyjny.
Programy badawczo-rozwojowe obejmują wszystkie możliwe aspekty piękna i dobrego samopoczucia, począwszy od badań zachowań konsumenckich, biologii skóry, włosów, zębów i jamy ustnej, po innowacyjne technologie i lepsze metody zrównoważonego rozwoju. Takie wspólne działanie pomaga w opracowaniu najlepszych składników, dodatków, które są jednocześnie bezpieczne dla ludzi i środowiska naturalnego. Celem jest stworzenie lub ponowne opracowanie produktów odpowiadających na nieustannie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Całkowite wydatki na badania i rozwój w Europie szacuje się na 2,35 mld euro (2017). Można też dość śmiało stwierdzić, że innowacje w branży kosmetycznej są długoterminowe. Często potrzeba ponad pięć lat, aby wprowadzić nowy produkt na rynek. Dodatkowo, każdego roku średnio jedna czwarta wszystkich produktów kosmetycznych trafiających na rynek jest ulepszana, a nawet zupełnie zmieniana. Działalność patentowa jest użytecznym wskaźnikiem dla innowacji: duża część patentów przyznawanych w Unii Europejskiej dotyczy produktów z branży kosmetycznej (rekord stanowi 10% wszystkich patentów przyznanych w UE w roku 2009 r.).
Chociaż wprowadzanie innowacji w branży kosmetycznej jest procesem ciągłym, to tzw. rewolucyjne przełomy są dużą rzadkością. Duże firmy kosmetyczne mają portfel obejmujący średnio około 10 000 różnych produktów kosmetycznych. Każdego roku przeformułowują od 25% do 30% swoich produktów. Wśród tych zmian około 10% zależna jest od surowców i dodatków, które są nowe na rynku lub wcześniej nie były kierowane do przemysłu kosmetycznego. Globalni producenci co roku wprowadzają około 80 nowych składników do swoich produktów, podczas gdy małe i średnie firmy wprowadzają średnio 22 (w swoim portfelu mają od 40 do 160 produktów).
Kwestia innowacji w przemyśle kosmetycznym jest naprawdę imponująca, ale dopiero XXI wiek przedstawi zupełnie nowy obraz branży wobec innowacji i odkryć naukowych. Niektórzy naukowcy tworzą nowe produkty na bazie tradycyjnych surowców (np. żeń-szenia). Z drugiej strony naukowcy wykorzystują materiały na poziomie molekularnym (nanotechnologie), aby opracowywać zupełnie nową generację składników, obecnych nie tylko w produktach kosmetycznych, np. w produktach chroniących przed słońcem, ale również w medykamentach, elektronice i telekomunikacji.
Poniżej lista przedstawiająca kilka niezwykłych zmian w głównych kategoriach produktów:
Ostatecznie jednak, to pragnienie konsumentów i potrzeba nowych, lepszych i zdecydowanie bezpieczniejszych produktów napędza chęć ciągłego wprowadzania innowacji. Jednak przy każdej nowej zmianie zdolność do udoskonalania staje się coraz trudniejsza. Dawno minęły czasy, kiedy największe oczekiwania były związane z produktami eliminującymi ze skóry nieprzyjemny zapach.
Choć świat jest coraz bardziej zespolony, to paradoksalnie jest również coraz bardziej lokalny i indywidualny. Konsumenci szukają produktów, które są kierowane do nich. Dla branży kosmetycznej oznacza to zaspokojenie zapotrzebowania na produkty dostosowane do różnych czynników indywidualnych, takich jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, obszary geograficzne i klimat, styl życia, zdrowie i dobre samopoczucie.
Jednocześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi kwestii związanych z ochroną środowiska, kwestii społecznych oraz etycznych konsekwencji konsumpcji i produkcji. Oczekują, że firmy podzielają ich obawy, a w konsekwencji branża zobowiąże się do odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów naturalnych w rozwoju i produkcji w ramach wszystkich łańcuchów wartości. To daje nowy poziom innowacyjności we wszystkich obszarach branży kosmetycznej.
Źródło: Cosmetics Europe The Personal Care Association
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...