Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Implementacja dyrektywy SUP - najważniejsze aspekty

2023-06-27  / Autor: Stena Recycling

Eksperci Stena Recycling omawiają praktyczne skutki implementacji do polskiego systemu prawnego Dyrektywy Single – Use Plastics.

Z prawie dwuletnim opóźnieniem została w Polsce zaimplementowana unijna dyrektywa SUP (Single Use Plastics), ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023, poz. 877). Ustawa weszła w życie 24 maja 2023 r. Ogranicza wprowadzanie na rynek jednorazowych opakowań oraz przedmiotów z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych. Poprzez opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych rozumie się produkt całkowicie lub częściowo wykonany z tworzyw sztucznych.

- Warto zwrócić uwagę na to, że jeżeli produkt wykonany jest z papieru, ale jest pokryty warstwą z tworzywa sztucznego w celu ochrony przed wodą lub tłuszczem, jest on zaliczany jako produkt z plastiku. Natomiast, jeżeli produkt wykonany jest z tworzywa, ale jest on przeznaczony do wielokrotnego użycia, nie podlega on pod ustawę – tłumaczą eksperci Stena Recycling.

Jakie obowiązki wprowadza ustawa?

Nowe obowiązki są dość skomplikowane, gdyż zakazują używania niektórych przedmiotów z tworzyw sztucznych, a inne są dopuszczone do obrotu pod rygorystycznymi przepisami.

Nakaz pobierania opłat od użytkowników (załącznik nr 6 ustawy)

Jednostki handlu detalicznego, hurtowego lub gastronomicznego, które będą oferować produkty z tworzyw sztucznych, czyli kubki na napoje lub pudełka na posiłki nie wykonane z EPS tylko innego tworzywa, tj. polipropylenu, PET, od 1 stycznia 2024 r. będą musiały pobierać opłatę za takie produkty. Dodatkowo, będą musiały zaproponować także alternatywę dla „jednorazówek” w postaci materiału biodegradowalnego lub wielorazowego użycia. Opłata będzie wnoszona do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, właściwego do miejsca wprowadzenia produktu. Przedsiębiorcy pobierający opłatę będą musieli składać sprawozdania oraz prowadzić ewidencję (papierową lub elektroniczną) liczby nabytych i wydanych (odpłatnie lub nieodpłatnie) produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Zakaz wprowadzania do obrotu (załącznik nr 7 ustawy)

Na liście zakazanych produktów z tworzyw sztucznych znajdują się m.in. sztućce, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów, patyczki higieniczne oraz wykonane z EPS: pojemniki na żywność, pojemniki na napoje (w tym ich zakrętki i wieczka), kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka.

Nakaz stosowania oznaczeń (załącznik nr 8 ustawy)

Nowelizacja nakłada również obowiązek informowania konsumenta o szkodliwości plastiku na środowisko poprzez oznakowanie niektórych produktów. Należą do nich podpaski higieniczne, tampony, chusteczki nawilżane, wyroby tytoniowe z filtrami, kubki na napoje. Oznaczenie to reguluje rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej 2020/2151 z dnia 17 grudnie 2020 r. Określa ono napis (w języku urzędowym kraju, w którym będzie wprowadzany), wymiary oraz miejsce umieszczenia symbolu graficznego.

Nakaz wnoszenia opłat przez producenta (załącznik nr 9 ustawy)

Kolejny nowy rodzaj opłaty stanowi opłata roczna na pokrycie kosztów zbierania, sprzątania oraz transportu odpadów z niektórych produktów, którą ponosi przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty podzielone na trzy sekcje. Każda sekcja posiada inną stawkę opłaty ponoszoną przez producenta. Obecnie istnieje projekt rozporządzenia stawek opłat, który może ulec zmianie.

Użycie recyklatu w butelkach z tworzyw sztucznych

Ustawa określa także ilość recyklatu, który musi się znajdować w jednorazowych butelkach z tworzyw sztucznych. Od 2025 r. udział powinien wynosić 25%, a od 2030 r. 30%. Dodatkowo, nakłada na producentów osiąganie rocznych poziomów selektywnych zbiórek jednorazowych butelek plastikowych od 2025 r.- 77%, a od 2029 r. - 90%. Ponadto, nakrętki oraz wieczka do pojemników o pojemności do 3 litrów będą musiały być trwale przymocowane.



Stena Recyklingtworzywa sztucznepraworecykling

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie