2014-02-06
Ważna decyzja dla polskiego rynku chemii gospodarczej. Prezes UOKiK warunkowo zgodziła się, aby koncern Henkel przejął aktywa firmy PZ Cussons.
Prezes UOKiK wydała warunkową zgodę na transakcje na rynku środków piorących. Henkel będzie mógł przejąć część mienia podmiotów grupy kapitałowej PZ Cussons. Przejmująca spółka będzie jednak musiała sprzedać prawa do marki Rex, pod którą oferuje proszki i żele do prania tkanin.
Henkel to producent środków do prania i czystości, produktów do higieny osobistej oraz klejów. Jest właścicielem marki Persil, Rex, Silan, Pur. PZ Cussons Holdings, PZ Cussons Limited oraz PZ Cussons International należą z kolei do grupy kapitałowej PZ Cussons. Produkuje ona i sprzedaje artykuły do pielęgnacji domu, artykuły spożywcze i higieny osobistej. Cussons Polska produkuje artykuły konsumenckie, Cussons International kupuje surowce niezbędne do ich wytwarzania, a Cussons Holdings zarządza inwestycjami w podmiotach zależnych.
Przedmiotem transakcji jest nabycie marek E, Kokosal i IXI, pod którymi sprzedawane są przez PZ Cussons środki do prania tkanin oraz płyny do płukania tkanin i płyny do ręcznego zmywania naczyń.
W trakcie prowadzonego postępowania UOKiK przeprowadził badanie rynku i zwrócił się do 12 podmiotów - konkurentów uczestników transakcji. Zapytał ich o wielkość i wartość ich sprzedaży, moce produkcyjne oraz ich wykorzystanie. Urząd zwrócił się również do największych sieci handlowych i hurtowni o przedstawienie informacji o strukturze sprzedaży według marek oraz analizy cenowej produktów. Badając transakcję UOKiK sprawdzał jej skutki, zarówno na rynku w szerszym ujęciu produktowym, obejmującym sprzedaż wszystkich środków piorących, jak i węższym, obejmującym proszki, płyny i żele do prania tkanin, a także na rynku płynów do płukania tkanin i płynów do ręcznego zmywania naczyń.
Postępowanie wykazało, że po zakupie części mienia podmiotów PZ Cussons doszłoby do znacznego wzrostu siły rynkowej spółki Henkel na szeroko ujętym rynku środków piorących i w zakresie produkcji oraz sprzedaży proszków i żeli do prania. Doprowadziłoby to również do zmniejszenia liczby podmiotów oferujących te produkty, co w efekcie mogłoby podnieść ceny.
W opinii prezes UOKiK negatywne skutki transakcji mogą zostać jednak zniwelowane poprzez wyzbycie się przez Henkel potencjału rynkowego związanego z marką Rex. Obecnie proszki Rex produkowane przez Henkel konkurują z należącymi do PZ Cussons markami IXI oraz E, natomiast żele do prania rywalizują z marką E.
Zgodnie z nałożonym warunkiem Henkel będzie musiał w ciągu 12 miesięcy sprzedać wszelkie prawa własności przemysłowej i intelektualnej związanej ze znakiem towarowym Rex na terytorium Polski. W szczególności dotyczy to znaku towarowego, nazwy handlowej, logo, szaty graficznej, know-how i receptur. Wyjątkiem są prawa do opakowań produktów sprzedawanych pod tą marką, co do których spółka udzieli wyłącznej licencji na co najmniej pięć lat.
Przyszły nabywca nie może należeć do grupy kapitałowej Henkel, ani być współkontrolowany przez podmioty do niej należące. Będzie musiał uzyskać akceptację UOKiK, która nie zostanie udzielona, jeżeli nie da on gwarancji produkcji i sprzedaży proszku i żelu do prania. Do czasu realizacji tego warunku Henkel musi utrzymać sprzedaż produktów Rex w Polsce na poziomie co najmniej 80% w porównaniu z 2013 r. oraz relacji wydatków na reklamę, promocję i akcje informacyjne do wartości sprzedaży produktów na poziomie nie niższym niż w 2013 r.
Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację Prezes Urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie lub uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...