2017-05-29
Grupa Selena. Jeden z liderów polskiego rynku chemii budowlanej, w pierwszym kwartale 2017 r. zanotowała przychody wyższe aż o 41,4% względem analogicznego okresu roku minionego. Jednocześnie jednak skończyła kwartał ze stratą, choć jak przyznaje, jest to strata spodziewana.
W okresie styczeń – marzec br. przychody Grupy Selena wyniosły 220 mln zł, z kolei zysk netto osiągnął -8,5 mln zł. Ta strata, jak przyznaje Grupa w komunikacie – była zgodna z przewidywaniami spółki i wpłynęła na nią głównie sezonowość handlu chemią budowlaną. Równolegle Grupa Selena osiągnęła najwyższe od pięciu lat wartości EBIT oraz EBITDA. W nadchodzących miesiącach planuje skoncentrować się na dalszej optymalizacji operacyjnej oraz integracji firmy Uniflex w strukturach Grupy. Przypomnijmy, że Selena nabyła w marcu br. 64% akcji w kapitale zakładowym tej włoskiej spółki.
Wysoki poziom przychodów Seleny to efekt wzrostu sprzedaży na zdecydowanej większości rynków. Najwyższy wzrost odnotowano w Chinach (+130%), bardzo dobre wyniki zarejestrowano też w Rosji (+65%) oraz Kazachstanie (+48%). Również w Europie i obu Amerykach widać było pozytywny trend w sprzedaży – Brazylia (+26%), Turcja (+24%), Polska (+18%), Hiszpania oraz USA (+8%) i Europa Centralna (+7%). Rentowność sprzedaży brutto utrzymuje się na wysokim poziomie i wynosi 30,6%.
- Wzrost sprzedaży w globalnym ujęciu to efekt zmian wdrażanych systematycznie przez nowy zarząd spółki. Selena rozpoczęła proces modyfikacji sposobu zarządzania firmą, a w planach są kolejne zmiany. Ich celem jest zwiększenie wydajności produkcji, intensyfikacja działań w ramach marketingu, sprzedaży, rozwoju, a także poprawa skuteczności działań struktur administracyjnych. Kluczowe elementy strategii Grupy to optymalizacja działań operacyjnych, tworzenie przewag na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza dzięki innowacyjnym i niedostępnym u konkurencji produktom, a także konsekwentny rozwój sieci dystrybucji. Początek roku był dla Seleny intensywny – do zarządu dołączyły nowe osoby, wzmocniono również kierownictwo spółki. Ponadto ugruntowała ona swoją pozycję w Europie dzięki akwizycji nowej firmy, czyli włoskiego Uniflexu. Selena zyskała dzięki przejęciu dostęp do nowych, innowacyjnych i specjalistycznych produktów, stając się jednym z trzech największych producentów akryli w Europie. Dzięki efektom synergii związanymi z włączeniem firmy Uniflex w struktury Grupy, Selena zwiększy zakres działalności, zoptymalizuje koszty wytwarzania i dokona transferu know-how. Uzupełnienie oferty produktowej pozwoli Grupie na osiągnięcie pozycji lidera chemii budowlanej w Europie Zachodniej – z 20% udziałem w rynku w niektórych segmentach – powiedział Jean-Noël Fourel, prezes zarządu Selena FM SA, jednostki nadrzędnej w Grupie Selena.
Uniflex istnieje od 1996 r. Główną specjalizacją spółki są uszczelniacze akrylowe, które stanowią aż 80% jej produkcji. Dzięki temu firma znajduje się na drugim miejscu w Europie pod względem wolumenu sprzedaży tego typu produktów. Ponadto w ofercie Uniflex znajdują się również wysokiej jakości kleje, silikony oraz inne produkty chemii budowlanej. Firma z Włoch ma bardzo mocną pozycję także w swoim kraju – obsługuje 80% tamtejszego rynku, natomiast eksport realizowany jest głównie do Europy Zachodniej i stanowi ok. 30% sprzedaży przedsiębiorstwa.
Pierwszy kwartał 2017 r. był dla Seleny również okresem pracy nad strategią przeciwdziałania negatywnym skutkom zawirowań na rynku surowcowym. Od końca 2016 r. notowana jest bowiem bardzo duża – wyższa od prognoz rynkowych – podwyżka cen surowców. Pojawiły się także ograniczenia w dostępności poszczególnych materiałów i to nawet we wcześniej zakontraktowanych ilościach. Trend ten będzie się utrzymywać także w nadchodzących miesiącach. Plany Grupy zakładają minimalizowanie skutków wzrostu cen surowców, m. in. przez korektę cen produktów.
Równolegle od początku roku Selena konsekwentnie wprowadzała na kolejne rynki innowacje produktowe – w lutym w Bułgarii, w kwietniu w Rosji, a w maju aż sześć pionierskich rozwiązań Seleny miało swoją premierę w Brazylii.
Selena jest globalnym producentem i dystrybutorem produktów chemii budowlanej oraz jednym z trzech największych producentów piany poliuretanowej na świecie. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne. W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 17 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...