2014-03-25
Grupa Selena, będąca globalnym producentem i dystrybutorem chemii budowlanej, osiągnęła w 2013 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 1,1 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 53 mln zł w stosunku do 2012 r. Zysk netto przekroczył 20 mln zł i był o 16 mln zł wyższy niż w roku wcześniejszym.
Zanotowany przez firmę wzrost sprzedaży był konsekwencją od dawna prowadzonych działań mających na celu poprawę efektywności sprzedaży i rozszerzanie oferty produktowej na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Na sytuację Seleny wpływ miała m.in. kondycja sektora chemii budowlanej oraz koniunktura na rynkach międzynarodowych. Największe wzrosty firma odnotowała na rynku tureckim (ok. 30%), w obydwu Amerykach (ok. 24%) oraz w Europie Wschodniej i Azji Centralnej (ponad 20%).
W Europie Centralnej w sektorze budowlanym nadal panowała stagnacja. Jednakże, w drugiej połowie minionego roku w Polsce pojawiło się już znaczne ożywienie i poprawa tej sytuacji widoczna jest również na początku bieżącego roku. Negatywny wpływ na wynik sprzedaży wyrażonej w złotówkach miało z kolei przeliczenie wartości sprzedaży realizowanej w walutach lokalnych, szczególnie na rynkach rosyjskim, tureckim, kazachskim i brazylijskim.
Przez cały ubiegły rok Selena kontynuowała poprawę rentowności brutto sprzedaży, która wyniosła 29,2% wobec 27,6% w 2012 r. Był to przede wszystkim efekt restrukturyzacji spółek Grupy oraz obniżenia cen zakupu surowców w rezultacie działań centralnego działu zakupów. Znaczący wpływ na wynik operacyjny miały również zdarzenia jednorazowe, .m.in. utworzenie rezerw na koszty restrukturyzacji i postępowania sądowego oraz odpisy na należności trudnościągalne.
Wynik netto wyniósł 20 mln zł, co oznacza pięciokrotny wzrost w stosunku do 2012 r. Niekorzystny wpływ na wynik miały jednak różnice kursowe, w tym osłabienie w stosunku do euro walut lokalnych: rubla rosyjskiego, liry tureckiej, reala brazylijskiego i kazachskiej tenge.
Ubiegły rok dla Seleny to także przyjęcie strategii na lata 2014 – 2016. Określa ona nową misję Grupy oraz wskazuje działania i programy na najbliższe lata. Nowe cele określone hasłem „Razem budujemy sprawniej i lepiej, Together we deliver better building performance” – oznaczać mają skuteczniejsze rozpoznawanie potrzeb klientów i dostarczanie produktów dopasowanych do światowych trendów oraz oczekiwań użytkowników w konkretnych obszarach prac budowlanych, wykończeniowych i remontowych.
- W 2013 r. kontynuowaliśmy działania optymalizacyjne. Ich wymierne efekty to zrealizowane kluczowe cele roczne, którymi były m.in. wzrost sprzedaży na rentownych rynkach oraz dalsza poprawa rentowności operacyjnej. Kładziemy nacisk na budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o nowe pomysły i rozwiązania technologiczne, nad którymi czuwa dział R&D. W 2013 r. dofinansowaliśmy i rozwinęliśmy nasze centra badawcze w celu generowania większej liczby innowacyjnych produktów, które dadzą Selenie przewagę na rynku. Dodatkowo, w ramach strategii rozpoczęliśmy wdrożenie rozwiązania klasy ERP, co umożliwi zwiększenie efektywności procesów przy wykorzystaniu wsparcia systemowego. Wszystkie te działania mają za zadanie umocnienie pozycji Seleny na rynkach międzynarodowych, optymalizację wszystkich procesów w Grupie oraz zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności spółki na rynkach, a tym samym generowanie coraz lepszych wyników finansowych – powiedział Jarosław Michniuk, prezes zarządu Seleny FM, jednostki nadrzędnej w Grupie Selena.
W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 18 krajach na całym świecie. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...