2021-04-26
Grupa Selena w 2020 roku zanotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 1,38 mld zł, co oznacza wzrost o 4,4% w ujęciu rok do roku. Pomimo tymczasowego ograniczenia działalności kontrahentów, związanego z pandemią, zysk netto Grupy na koniec roku wyniósł 76,3 mln zł - to znaczący wzrost, bo w 2019 r. zysk sięgnął 39,68 mln zł.
W 2020 roku Grupa Selena zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe i kontynuowała wzrost na kluczowych rynkach zagranicznych. Znaczącego wpływu na wynik nie miały ograniczenia spowodowane czasowymi, lokalnymi lockdownami czy przejściowe utrudnienia w działalności kontrahentów, zwłaszcza w okresie od kwietnia do maja ubiegłego roku. Dzięki stabilizacji cen surowców na korzystnym poziomie, a także systematycznemu rozwijaniu oferty produktów innowacyjnych oraz wysokomarżowych, spółka wyraźnie poprawiła też rentowność brutto sprzedaży, która na koniec roku wyniosła 33,8% i była wyższa o 3,8 p.p. r/r.
– Miniony rok był dla nas wszystkich niezwykłym i pod wieloma względami bardzo wymagającym czasem. Z jednej strony musieliśmy zmierzyć się z dużą dozą niepewności w kontekście kierunku rozwoju pandemii, a z drugiej staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o jej wpływ na gospodarkę i ogólną sytuację makroekonomiczną na świecie. O ile dziś wiemy już na temat wirusa zdecydowanie więcej niż wiosną zeszłego roku, o tyle skutki ekonomiczne pandemii wciąż są trudne do przewidzenia. Przykładem są choćby ceny surowców czy kursy walut, które w trakcie ubiegłego roku zmieniały się i bezpośrednio rzutowały na naszą marżę. Byliśmy w stanie przeciwdziałać tym wahaniom m.in. dzięki naszej ofercie produktowej oraz rozbudowanemu modelowi kanałów dystrybucji i dziś jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani na ewentualne fluktuacje. Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy to zasługa szeregu małych zwycięstw, które podczas ubiegłego roku udało się osiągnąć. Jednym z nich była decyzja o utworzeniu na początku marca 2020 r. specjalnego zespołu, do którego zadań należało opracowanie procedur bezpieczeństwa w firmie i zaprojektowanie ich tak, aby zminimalizować wpływ koronawirusa na prowadzoną przez Grupę działalność. To bardzo ważny element, który pozwolił nam utrzymać w kolejnych miesiącach ciągłość prac we wszystkich 19 lokalizacjach produkcyjnych, a tym samym zapewnić terminowe dostawy do naszych klientów przez cały rok, niezależnie od pandemii – zauważa Jacek Michalak, prezes zarządu Grupy Selena.
– Obok działań podjętych w zakresie przejścia w tryb pracy zdalnej, a jednocześnie zabezpieczenia ciągłości produkcji, systematycznie pracowaliśmy też nad bezpieczeństwem w naszych fabrykach. Zredukowaliśmy wskaźnik wypadkowości aż o 11 p.p. rok do roku. Dzięki inwestycjom w robotyzację i automatyzację linii produkcyjnych zwiększyliśmy także nasze moce produkcyjne. Inwestycje te były na bardzo wysokim poziomie, pomimo trudności związanych z pandemią. W pełni kontrolowaliśmy koszty, ale i jakość, wzmacniając tym samym nasze podejście do zarządzania tymi obszarami. Dużym wsparciem okazał się dla nas także Dział Planowania, który w czasie pandemii aktywnie i na bieżąco poszukiwał usprawnień, a jednocześnie efektywnie integrował planowanie produkcji z przepływem surowców w całym łańcuchu dostaw – wylicza Marek Tomanek, członek zarządu ds. Operacyjnych Grupy Selena.
Bardzo dobrym wynikom na poziomie finansowym w 2020 roku towarzyszył także wzrost przychodów na kluczowych rynkach zagranicznych, na których Grupa działa, m.in. na Ukrainie, w Chinach, Kazachstanie, Rumunii, Hiszpanii, USA i Europie Centralnej, ale też w Brazylii, Turcji i Rosji. Warto podkreślić, że sytuacja w każdym z tych krajów w skali całego zeszłego roku była inna, a pandemia i towarzyszące jej ograniczenia uderzały w nie z odmiennym nasileniem i w różnych odstępach czasu. Mimo to, po czterech kwartałach ubiegłego roku Grupa utrzymała dodatnią dynamikę przychodów, z czego aż 63,9% pochodziło z krajów Unii Europejskiej, w tym także z Polski.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...