2025-03-06
Grupa Recykl opracowała specjalny dodatek na bazie wytrzymałych włókien syntetycznych, który zapewnia trwałość i wysoką jakość nawierzchni asfaltowych. Produkt o nazwie handlowej SMAPOL został przebadany w Instytucie Badań Dróg i Mostów w Warszawie i otrzymał Krajową Ocenę Techniczną. Do receptur wytwarzanych przez siebie mieszanek asfaltowych wpisał go także koncern drogowy Strabag.
Dodatek spółki Recykl został już zastosowany na kilkudziesięciu odcinkach dróg w Polsce. Jest też wykorzystywany w Indiach.
– Możemy dziś produkować w Chełmie nie mniej niż 1500 ton dodatku stabilizującego SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych SMA rocznie. W rozwoju produktu współpracujemy m.in. z Politechniką Świętokrzyską. Największą przeszkodą stojącą przed upowszechnieniem tych rozwiązań bywa nierzadko lęk przed wprowadzaniem innowacyjnych polskich technologii i materiałów. Technologii, co warto podkreślić, pozwalających na zagospodarowanie zużytych opon i odzyskanie z nich wartościowych włókien polimerowych, które w przeciwnym razie trafiłyby do spalenia w cementowni. Niby wszyscy to wiedzą, ale i tak, siłą przyzwyczajenia, stawiają na mieszanki mineralno-asfaltowe z dodatkiem celulozy, mimo że jest to materiał o niewielkiej wytrzymałości oraz podatny na wilgoć – zauważa Przemysław Zaprzalski, dyrektor Działu Badań i Rozwoju w Grupie Recykl.
Do korzyści wynikających ze stosowania dodatków z włókien syntetycznych zalicza on zwiększenie wytrzymałości nawierzchni asfaltowych, zmniejszenie podatności na koleinowanie, wzrost odporności na przemarzanie, ogólnie zwiększoną odporność na zmiany pogody i cykliczne obciążenie, a w konsekwencji redukcję kosztów eksploatacji nawierzchni drogowych.
– W znacznej mierze likwidujemy przyczyny systematycznych remontów nawierzchni drogowych, a pośrednio moglibyśmy w znaczący sposób zmniejszyć problem, jakim są dziesiątki tysięcy opon, które każdego roku lądują w lasach, na dzikich wysypiskach lub udają kwietniki. Czasem wystarczyłoby, aby do warunków technicznych związanych z budową lub remontem istniejących dróg wpisać warunek wykorzystania dodatku stabilizującego pochodzącego z recyklingu opon. – zauważa Anna Krajewska, odpowiedzialna za marketing w spółce Recykl.
Na rynku dodatków stabilizujących do mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA najczęściej stosowane są dodatki celulozowe. Pełnią one funkcję technologiczną – zapobiegają spływaniu asfaltu z powierzchni kruszywa w mieszankach mineralno-asfaltowych SMA podczas ich transportu, układania w nawierzchni i zagęszczania. Jednocześnie chłoną wodę, szybciej podlegają starzeniu i trudno je przechowywać w warunkach narażenia na zawilgocenie.
- Mówiąc bardziej obrazowo: celuloza, to krótkie włókna, które nie są w stanie zagwarantować rozproszonego zbrojenia w mieszance mineralno-asfaltowej w przeciwieństwie do włókien odzyskiwanych w procesie recyklingu opon, które są dłuższe, wytrzymalsze i charakteryzują się znaczną odpornością na typowe warunki eksploatacji dróg, czyli oleje, smary, sól, wodę, nasłonecznienie, wysokie i niskie temperatury – wyjaśnia Przemysław Zaprzalski.
W przeciwieństwie do dodatku stabilizującego na bazie włókna celulozowego dodatek na bazie włókna syntetycznego SMAPOL®, zapewnia wzrost wytrzymałości strukturalnej (ok. 20%) i odporności na koleinowanie (ok. 30%) przy jednoczesnym wzroście wskaźnika wodoodporności i odporności na pękanie niskotemperaturowe. Ponadto stabilizująco-zbrojący dodatek włóknisty SMAPOL pozwala zwiększyć trwałość nawierzchni drogowych o ok. 25–40%.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...
K 2025 przyciągnęły cały świat tworzyw sztucznych
K 2025, światowe wiodące targi dla przemysłu tworzyw sztucznych i gumy, odbyły się w dniach 8-15 października...
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...