Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Grupa Recykl: polskie drogi już dziś mogłyby być lepsze

2025-03-06

Grupa Recykl opracowała specjalny dodatek na bazie wytrzymałych włókien syntetycznych, który zapewnia trwałość i wysoką jakość nawierzchni asfaltowych. Produkt o nazwie handlowej SMAPOL został przebadany w Instytucie Badań Dróg i Mostów w Warszawie i otrzymał Krajową Ocenę Techniczną. Do receptur wytwarzanych przez siebie mieszanek asfaltowych wpisał go także koncern drogowy Strabag.

Dodatek spółki Recykl został już zastosowany na kilkudziesięciu odcinkach dróg w Polsce. Jest też wykorzystywany w Indiach. 

– Możemy dziś produkować w Chełmie nie mniej niż 1500 ton dodatku stabilizującego SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych SMA rocznie. W rozwoju produktu współpracujemy m.in. z Politechniką Świętokrzyską. Największą przeszkodą stojącą przed upowszechnieniem tych rozwiązań bywa nierzadko lęk przed wprowadzaniem innowacyjnych polskich technologii i materiałów. Technologii, co warto podkreślić, pozwalających na zagospodarowanie zużytych opon i odzyskanie z nich wartościowych włókien polimerowych, które w przeciwnym razie trafiłyby do spalenia w cementowni. Niby wszyscy to wiedzą, ale i tak, siłą przyzwyczajenia, stawiają na mieszanki mineralno-asfaltowe z dodatkiem celulozy, mimo że jest to materiał o niewielkiej wytrzymałości oraz podatny na wilgoć – zauważa Przemysław Zaprzalski, dyrektor Działu Badań i Rozwoju w Grupie Recykl.

Do korzyści wynikających ze stosowania dodatków z włókien syntetycznych zalicza on zwiększenie wytrzymałości nawierzchni asfaltowych, zmniejszenie podatności na koleinowanie, wzrost odporności na przemarzanie, ogólnie zwiększoną odporność na zmiany pogody i cykliczne obciążenie, a w konsekwencji redukcję kosztów eksploatacji nawierzchni drogowych.

– W znacznej mierze likwidujemy przyczyny systematycznych remontów nawierzchni drogowych, a pośrednio moglibyśmy w znaczący sposób zmniejszyć problem, jakim są dziesiątki tysięcy opon, które każdego roku lądują w lasach, na dzikich wysypiskach lub udają kwietniki. Czasem wystarczyłoby, aby do warunków technicznych związanych z budową lub remontem istniejących dróg wpisać warunek wykorzystania dodatku stabilizującego pochodzącego z recyklingu opon. – zauważa Anna Krajewska, odpowiedzialna za marketing w spółce Recykl. 

Na rynku dodatków stabilizujących do mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA najczęściej stosowane są dodatki celulozowe. Pełnią one funkcję technologiczną – zapobiegają spływaniu asfaltu z powierzchni kruszywa w mieszankach mineralno-asfaltowych SMA podczas ich transportu, układania w nawierzchni i zagęszczania. Jednocześnie chłoną wodę, szybciej podlegają starzeniu i trudno je przechowywać w warunkach narażenia na zawilgocenie.

- Mówiąc bardziej obrazowo: celuloza, to krótkie włókna, które nie są w stanie zagwarantować rozproszonego zbrojenia w mieszance mineralno-asfaltowej w przeciwieństwie do włókien odzyskiwanych w procesie recyklingu opon, które są dłuższe, wytrzymalsze i charakteryzują się znaczną odpornością na typowe warunki eksploatacji dróg, czyli oleje, smary, sól, wodę, nasłonecznienie, wysokie i niskie temperatury – wyjaśnia Przemysław Zaprzalski.

W przeciwieństwie do dodatku stabilizującego na bazie włókna celulozowego dodatek na bazie włókna syntetycznego SMAPOL®, zapewnia wzrost wytrzymałości strukturalnej (ok.  20%) i odporności na koleinowanie (ok. 30%) przy jednoczesnym wzroście wskaźnika wodoodporności i odporności na pękanie niskotemperaturowe. Ponadto stabilizująco-zbrojący dodatek włóknisty SMAPOL pozwala zwiększyć trwałość nawierzchni drogowych o ok. 25–40%.


GrupaRecykl,budownictwokauczuk

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie