Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa Lotos: w Gdańsku dobiegł końca wielki remont rafinerii

2013-05-21

Zakończył się wielomiesięczny postój remontowy w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos. Zabiegom poddano ponad 5 tys. urządzeń i ponad 2,5 tys. aparatów i rurociągów. Od teraz rafineria ma być wydajniejsza i efektywniejsza. Koszt tych imponujących prac wyniósł ok. 90 mln zł.

Postój w rafinerii odbył się po czterech latach jej funkcjonowania. W pracach naprawczych uczestniczyło trzy tysiące osób. Celem remontu było zapewnienie rafinerii sprawnego funkcjonowania przez kolejne cztery – pięć lat. Działaniom towarzyszyły liczne inwestycje poprawiające ogólną efektywność energetyczną instalacji.

- Koszt energii jest największym składnikiem kosztów przerobu ropy, więc wiele naszych działań idzie w stronę jego obniżenia – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos i dyrektor ds. produkcji i rozwoju. – Nasza rafineria należy do najefektywniejszych w Europie. W studiach porównawczych znajdujemy się wśród 25% najlepszych pod tym względem rafinerii na kontynencie i wśród dwóch najlepszych w Europie Środkowej i Południowej. To zobowiązuje i dlatego serwisujemy ten supernowoczesny mechanizm, by działał sprawnie i efektywnie.

Wzrost parametrów instalacji rafineryjnych wynika przede wszystkim z wyczyszczenia i naprawy aparatów, rurociągów i urządzeń. Zyskały one większą przepustowość dzięki niższym oporom. Dysponują też lepszą wymianą ciepła i niższą awaryjnością. Wszystkie elementy instalacji skontrolowano i wyczyszczono, a uszkodzone wymieniono lub naprawiono.

Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, efektywność pracy rafinerii zależy jednak również od katalizatorów, które przyspieszają reakcje chemiczne. Wymieniono je w reaktorach czterech instalacji. W instalacji reformingu benzyn 410 wymieniono katalizator, który pracował już 13 lat. Katalizator nowej generacji zapewni więcej reformatu benzynowego i wyższą liczbę oktanową, przy mniejszej ilości produktów ubocznych. Również katalizator w reaktorze R1 hydrokrakingu 150 wymieniono na nowocześniejszy. Przyniesie on większą produkcję niż przed remontem. Nowe katalizatory znalazły się również w reaktorach 200-R1 i 250-R102.

Na tym jednak zmiany w rafinerii się nie kończą. Sterownie zakładu paliwowego i zakładu olejowego przeniesiono do sterowni hydrokrakingu, spełniającej wyższe standardy bezpieczeństwa. W ten sposób cała rafineria będzie obsługiwana z jednej sterowni.

Bardzo ważną zmianą, zauważalną szczególnie nocą, będzie mniej widoczny płomień jednej z pochodni, na której spalane są gazy zrzutowe. Podczas postoju finalizowano budowę instalacji odzysku gazów zrzutowych, która wkrótce będzie je przesyłać do sieci gazu opałowego, zasilającej piece technologiczne. Poprawi to efektywność energetyczną pracy rafinerii i zmniejszy wpływ zakładu na środowisko. Podobne korzyści przyniesie wymiana pieców na instalacji rafinacji benzyn - 200 (wkrótce także na instalacji olejowej - 1200) na bardziej sprawne i ekologiczne. Nowe piece instalacji są nie tylko nowocześniejsze od zlikwidowanych, ale mają wyższą wydajność. Pozwoli to zwiększyć moc przerobową tej instalacji ze 150 do 170 ton na godzinę. Sprawność nowych pieców przekroczy 90% (stare osiągały 80%), więc zużycie energii będzie dużo niższe.

- Dzięki temu poprawi się rozdział benzyny lekkiej i ciężkiej i więcej benzyny ciężkiej trafi na instalacje reformingu. Natomiast mniej ciężkich węglowodorów kierować będziemy do instalacji izomeryzacji, co powinno zmniejszyć zużycie wodoru – komentuje Jarosław Kawula, technolog w koncernie Lotos. – Z kolei modernizacja instalacji rozdziału LPG zapewni przerób większej ilości LPG i lepszy rozdział propanu i butanu, który zimą dodawany jest do benzyny. Czysty butan obniży prężność par benzyny, co wpłynie pozytywnie na pracę silników.

- Szczegółowy i kompleksowy remont może przyczynić się do wydłużenia okresu ciągłej pracy rafinerii z czterech do pięciu lat. Prowadzimy różnego rodzaju prace techniczno-badawcze i organizacyjne, których celem jest m.in. wydłużenie okresu nieprzerwanej pracy aparatów, rurociągów i innych urządzeń. Pod względem technicznym jesteśmy już przygotowani do pięcioletniej pracy rafinerii - zapewnia wiceprezes Marek Sokołowski.

Efektywniejsza praca rafinerii oznacza też mniejszą ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. W 2012 r. dzięki przestawieniu się rafinerii na niskoemisyjne paliwo, jakim jest gaz ziemny i wymianie palników w dwóch kotłach EC na gazowe, wielokrotnie zmniejszyła się emisja dwutlenku siarki przez komin elektrociepłowni. W 2011 r. wynosiła ona 1921 ton rocznie, a w 2014 r. powinna spaść do 10 ton. W 2014 r. stukrotnie spadnie też ilość emitowanych pyłów, a dwukrotnie tlenków azotu. Natomiast emisja dwutlenku węgla jeszcze w tym roku zmniejszy się o ponad 200 tys. ton w porównaniu z okresem, w którym kotły opalano olejem opałowym.


Lotosprzemysł petrochemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie