2018-03-27
Grupa CIECH ogłosiła wyniki finansowe za 2017 r. Zanotowała nieznaczny wzrost przychodów i znaczące obniżenie zysku netto względem 2016 r.
Podsumowując swoje dokonania w minionym roku, władze CIECH-u stwierdziły, że był to okres niekorzystnych warunków rynkowych, przede wszystkim wysokich cen surowców oraz presji konkurencyjnej. Przychody Grupy wyniosły 3,579 mld zł (wzrost o 3,6% względem roku wcześniejszego), zaś zysk netto sięgnął kwoty 394 mln zł (spadek o 33,7%w ujęciu rok do roku). Jednocześnie Grupa przeznaczyła na inwestycje 411 mln zł, wobec 490 mln zł w 2016 r.
- Wyniki są efektem konsekwentnej realizacji strategii, zgodnie z którą w ubiegłym roku CIECH pracował nad poszerzeniem portfolio oferowanych produktów, zwłaszcza specjalistycznych i wysokomarżowych, takich jak soda oczyszczona o jakości farmaceutycznej. Działania te wsparte były poprzez znaczące inwestycje CIECH-u w badania i rozwój, które w porównaniu do roku 2015 wzrosły ponad dziesięciokrotnie. Grupa kontynuowała także ekspansję zagraniczną, czego efektem są m.in. wzrosty sprzedaży sody kalcynowanej na perspektywicznych rynkach w Azji i nowe rynki sprzedaży produktów biznesu AGRO – podkreśliła firma w specjalnym komunikacie.
- CIECH kolejny raz udowodnił jednak, że potrafi generować solidne zyski także w trudnych warunkach rynkowych. Dobre wyniki to przede wszystkim efekt realizowanych przez nas w ostatnich latach projektów, których celem jest optymalizacja i profesjonalizacja w obszarze zarządzania Grupą, ale także wynik dobrych decyzji inwestycyjnych i dyscypliny kosztowej. Ponadto zmieniamy się jako organizacja. Wprowadzamy nowoczesne systemy i innowacyjne rozwiązania, które zwiększają naszą efektywność i elastyczność biznesową. Pozwala nam to m.in. znacząco udoskonalać jakość obsługi. Tylko takie, wielopłaszczyznowe podejście pozwoli nam skutecznie konkurować na globalnym rynku - mówi Maciej Tybura, prezes zarządu spółki CIECH.
Ubiegły rok był dla głównego biznesu CIECH-u, czyli produkcji i sprzedaży sody, okresem pełnym wyzwań, wynikających głównie z wysokich cen surowców, jak i rosnącej presji ze strony konkurencji. W ocenie władzy Grupy, dzięki dużej elastyczności biznesowej, udanej ekspansji na rynki zamorskie (głównie azjatyckie), segment sodowy wypracował dobre wyniki finansowe. Te „dobre wyniki finansowe” to jednak i tak mniejsze przychody niż w 2016 r. W minionym roku segment sodowy zanotował sprzedaż w kwocie 2,429 mld zł, wobec 2,446 mld zł w 2016 r. Łącznie jednak segment sodowy odpowiadał za 68% przychodów całej Grupy CIECH. W biznesie solnym, wchodzącym w skład segmentu sodowego, CIECH kontynuował proces odchodzenia od sprzedaży soli mokrej na rzecz soli suchej (tabletki solne, opakowania 25 kg).
- Zarówno w przypadku biznesu sodowego, jak i solnego, realizowane są strategiczne inwestycje rozwojowe. W Niemczech trwa rozbudowa zakładów, dzięki której od 2019 r. zwiększone zostaną moce produkcyjne Grupy w zakresie sody oczyszczonej do zastosowań farmaceutycznych. Dzięki inwestycjom w nowe linie produkcyjne w janikowskiej warzelni soli jeszcze w 2018 r. do oferty Grupy wejdą nowe produkty solne: granulat do zmywarek oraz lizawki dla zwierząt hodowlanych. Ponadto w Niemczech trwa faza przygotowawcza do potencjalnej budowy całkowicie nowego zakładu produkcji soli warzonej w Stassfurcie w Niemczech o wartości ok. 100 mln euro – podkreśla Grupa CIECH.
Za sprawą realizowanych projektów rozwojowych rok 2017 był bardzo udanym okresem dla segmentu organicznego Grupy CIECH, który odpowiadał za 24% jej przychodów. Łącznie przychody segmentu organicznego wyniosły 871,6 mln zł, wobec 766,1 mln zł w 2016 r. W efekcie rozwoju portfolio produktowego CIECH Sarzyna oraz w wyniku intensywnych działań sprzedażowych i marketingowych biznes AGRO, jedna ze składowych segmentu organicznego, zanotował w sezonie 2017 wzrost o 20%, i to przy kurczącym się rynku środków ochrony roślin. Co ważne, w biznesie AGRO, CIECH zanotował wzrosty sprzedaży we wszystkich grupach produktowych w ujęciu rocznym.
W obszarze żywic kontynuowane były natomiast działania polegające na przemodelowaniu aktualnej oferty, dzięki którym CIECH Sarzyna będzie oferować specjalistyczne produkty indywidualnie dopasowane do potrzeb odbiorców. Ważnym elementem działalności biznesowej największego w Polsce producenta żywic była także ekspansja zagraniczna oraz intensywne działania R&D, mające na celu opracowywanie nowych produktów. W bydgoskich zakładach Grupy, produkujących pianki PUR, pod koniec roku oddano do użytku nowe inwestycje: centrum spedycji i nowy magazyn bloków długich, co natychmiastowo przyczyniło się do zwiększenia produkcji i sprzedaży Spółki CIECH Pianki. Zarówno w segmencie pianek, jak i żywic wyzwaniem pozostaje dostępność i cena surowców niezbędnych do produkcji.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...