Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Grupa CIECH: wzrost przychodów o 3,6% w 2017 r.

2018-03-27

Grupa CIECH ogłosiła wyniki finansowe za 2017 r. Zanotowała nieznaczny wzrost przychodów i znaczące obniżenie zysku netto względem 2016 r.

Podsumowując swoje dokonania w minionym roku, władze CIECH-u stwierdziły, że był to okres niekorzystnych warunków rynkowych, przede wszystkim wysokich cen surowców oraz presji konkurencyjnej. Przychody Grupy wyniosły 3,579 mld zł (wzrost o 3,6% względem roku wcześniejszego), zaś zysk netto sięgnął kwoty 394 mln zł (spadek o 33,7%w ujęciu rok do roku). Jednocześnie Grupa przeznaczyła na inwestycje 411 mln zł, wobec 490 mln zł w 2016 r.

- Wyniki są efektem konsekwentnej realizacji strategii, zgodnie z którą w ubiegłym roku CIECH pracował nad poszerzeniem portfolio oferowanych produktów, zwłaszcza specjalistycznych i wysokomarżowych, takich jak soda oczyszczona o jakości farmaceutycznej. Działania te wsparte były poprzez znaczące inwestycje CIECH-u w badania i rozwój, które w porównaniu do roku 2015 wzrosły ponad dziesięciokrotnie. Grupa kontynuowała także ekspansję zagraniczną, czego efektem są m.in. wzrosty sprzedaży sody kalcynowanej na perspektywicznych rynkach w Azji i nowe rynki sprzedaży produktów biznesu AGRO – podkreśliła firma w specjalnym komunikacie.

- CIECH kolejny raz udowodnił jednak, że potrafi generować solidne zyski także w trudnych warunkach rynkowych. Dobre wyniki to przede wszystkim efekt realizowanych przez nas w ostatnich latach projektów, których celem jest optymalizacja i profesjonalizacja w obszarze zarządzania Grupą, ale także wynik dobrych decyzji inwestycyjnych i dyscypliny kosztowej. Ponadto zmieniamy się jako organizacja. Wprowadzamy nowoczesne systemy i innowacyjne rozwiązania, które zwiększają naszą efektywność i elastyczność biznesową. Pozwala nam to m.in. znacząco udoskonalać jakość obsługi. Tylko takie, wielopłaszczyznowe podejście pozwoli nam skutecznie konkurować na globalnym rynku - mówi Maciej Tybura, prezes zarządu spółki CIECH.

Ubiegły rok był dla głównego biznesu CIECH-u, czyli produkcji i sprzedaży sody, okresem pełnym wyzwań, wynikających głównie z wysokich cen surowców, jak i rosnącej presji ze strony konkurencji. W ocenie władzy Grupy, dzięki dużej elastyczności biznesowej, udanej ekspansji na rynki zamorskie (głównie azjatyckie), segment sodowy wypracował dobre wyniki finansowe. Te „dobre wyniki finansowe” to jednak i tak mniejsze przychody niż w 2016 r. W minionym roku segment sodowy zanotował sprzedaż w kwocie 2,429 mld zł, wobec 2,446 mld zł w 2016 r. Łącznie jednak segment sodowy odpowiadał za 68% przychodów całej Grupy CIECH. W biznesie solnym, wchodzącym w skład segmentu sodowego, CIECH kontynuował proces odchodzenia od sprzedaży soli mokrej na rzecz soli suchej (tabletki solne, opakowania 25 kg).

- Zarówno w przypadku biznesu sodowego, jak i solnego, realizowane są strategiczne inwestycje rozwojowe. W Niemczech trwa rozbudowa zakładów, dzięki której od 2019 r. zwiększone zostaną moce produkcyjne Grupy w zakresie sody oczyszczonej do zastosowań farmaceutycznych. Dzięki inwestycjom w nowe linie produkcyjne w janikowskiej warzelni soli jeszcze w 2018 r. do oferty Grupy wejdą nowe produkty solne: granulat do zmywarek oraz lizawki dla zwierząt hodowlanych. Ponadto w Niemczech trwa faza przygotowawcza do potencjalnej budowy całkowicie nowego zakładu produkcji soli warzonej w Stassfurcie w Niemczech o wartości ok. 100 mln euro – podkreśla Grupa CIECH.

Za sprawą realizowanych projektów rozwojowych rok 2017 był bardzo udanym okresem dla segmentu organicznego Grupy CIECH, który odpowiadał za 24% jej przychodów. Łącznie przychody segmentu organicznego wyniosły 871,6 mln zł, wobec 766,1 mln zł w 2016 r. W efekcie rozwoju portfolio produktowego CIECH Sarzyna oraz w wyniku intensywnych działań sprzedażowych i marketingowych biznes AGRO, jedna ze składowych segmentu organicznego, zanotował w sezonie 2017  wzrost o 20%, i to przy kurczącym się rynku środków ochrony roślin. Co ważne, w biznesie AGRO, CIECH zanotował wzrosty sprzedaży we wszystkich grupach produktowych w ujęciu rocznym.

W obszarze żywic kontynuowane były natomiast działania polegające na przemodelowaniu aktualnej oferty, dzięki którym CIECH Sarzyna będzie oferować specjalistyczne produkty indywidualnie dopasowane do potrzeb odbiorców. Ważnym elementem działalności biznesowej największego w Polsce producenta żywic była także ekspansja zagraniczna oraz intensywne działania R&D, mające na celu opracowywanie nowych produktów. W bydgoskich zakładach Grupy, produkujących pianki PUR, pod koniec roku oddano do użytku nowe inwestycje: centrum spedycji i nowy magazyn bloków długich, co natychmiastowo przyczyniło się do zwiększenia produkcji i sprzedaży Spółki CIECH Pianki. Zarówno w segmencie pianek, jak i żywic wyzwaniem pozostaje dostępność i cena surowców niezbędnych do produkcji.


wyniki finansoweGrupa CIECH

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie