2021-09-24
Po pierwszym półroczu 2021 r. przychody Grupy CIECH wyniosły 1,695 mld zł, co oznacza ich wzrost o 14,5%. Z kolei zysk netto sięgnął kwoty 192,29 mln zł i jest to bardzo znaczący wzrost, bo rok temu po sześciu miesiącach zysk netto opiewał na 34,01 mln zł.
Działania optymalizacyjne realizowane od ponad dwóch lat przez zespół CIECH przynoszą skutek na każdym poziomie aktywności biznesowej Grupy. Świadczą o tym przede wszystkim wyniki finansowe za drugi kwartał, zgodnie z którymi wszystkie nasze kluczowe biznesy skutecznie wykorzystały sprzyjającą koniunkturę gospodarczą. Widoczne jest to także w naszych udziałach rynkowych czy rosnącym znaczeniu produktów specjalistycznych w miksie produktowym. Wysoką efektywność działań Grupy potwierdzają przepływy pieniężne, których wysokość umożliwia realizację ogromnego programu inwestycyjnego CIECH. Z kolei kondycja finansowa i operacyjna Grupy sprzyja podtrzymaniu prognozy uzyskania wyniku EBITDA (z) w 2021 roku na poziomie 700-735 mln złotych – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH S.A.
W głównym biznesie CIECH – produkcji sody i soli – sprzedaż wzrosła. W tym samym czasie uwidoczniły się jednak negatywne skutki wzrostu cen surowców, wpływające na wysokość marży. Wzrosła sprzedaż bardziej specjalistycznej sody oczyszczonej, a w biznesie solnym kontynuowany był rozruch nowej warzelni w niemieckim Stasffurcie, o docelowych zdolnościach produkcyjnych na poziomie 450 tys. ton surowca rocznie. Obecnie trwają prace mające na celu uzyskanie certyfikacji poszczególnych rodzajów soli: spożywczej oraz farmaceutycznej.
W biznesie Agro zauważalny jest dynamiczny wzrost przychodów oraz zysku EBITDA (z), który w ujęciu rocznym wyniósł +357%. Towarzyszył temu rosnący udział środków ochrony roślin z CIECH na krajowym rynku oraz rozwój spółki Proplan, której integracja z działalnością CIECH Sarzyna pozwoliła na osiągnięcie widocznych synergii w postaci m.in. wyższych przychodów i zysku EBITDA hiszpańskiej spółki.
Trzycyfrową dynamikę wzrostu przychodów i zysków zanotował także biznes produkcji pianek poliuretanowych, co wynika z mocnej pozycji rynkowej i reputacji bydgoskiego producenta, obsługującego głównie segment meblarski, ale także częściowo spowodowane jest efektem niskiej bazy po znaczącym obniżeniu produkcji i popytu na pianki w czasie lockdownu w drugim kwartale ubiegłego roku.
Ożywienie gospodarcze widoczne jest także w biznesie produkcji krzemianów. Pozycję Grupy CIECH jako największego dostawcy krzemianów sodu w Europie umocni ukończenie budowy nowego pieca o wartości 80 mln złotych, która ma zakończyć się przed końcem 2021 roku.
Skutkami pandemii relatywnie najpóźniej został dotknięty biznes opakowań szklanych, szczególnie w obszarze produkcji lampionów do zniczy, co związane było m.in. z zamknięciem cmentarzy jesienią 2020 roku. Spowodowało to zmniejszenie sprzedaży i wzrost zapasów u klientów. Mimo wcześniejszych komplikacji, rynek jednak obecnie systematycznie się odbudowuje.
- Dostrzegamy coraz większy wpływ rosnących cen surowców i uprawnień CO2 na nasz biznes. Z kolei w szerszym kontekście otoczenia ekonomicznego - rosnącą presję inflacyjną. Czynniki te znajdą odzwierciedlenie w kontraktacji naszych produktów na kolejne okresy. Spodziewamy się istotnego wzrostu cen sody, który powinien pozwolić nam w znaczącym stopniu pokryć wzrost kosztów surowców. W obszarze ESG kontynuujemy natomiast inicjatywy związane z transformacją energetyczną: zbliżamy się do uruchomienia inwestycji w blok gazowy w Inowrocławiu oraz finalizujemy rozmowy na temat wykorzystania instalacji do termicznej obróbki odpadów jako źródła energii. Ostatnio podpisaliśmy także list intencyjny w sprawie potencjalnego wykorzystania energii jądrowej z Synthos Green Energy – dodaje Dawid Jakubowicz, prezes Grupy CIECH.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...