Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Grupa CIECH: bardzo dobre trzy pierwsze kwartały 2022 roku

2022-11-30

Po dziewięciu miesiącach 2022 roku Grupa CIECH wypracowała 233 mln zł zysku netto na działalności kontynuowanej, czyli o 36% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Wynik znormalizowany EBITDA wzrósł r/r o 19% - do 661 mln zł. Wyniki były lepsze niż przed rokiem głównie dzięki dobrej kondycji segmentów Soda i Krzemiany.

- Dotrzymaliśmy słowa i zrealizowaliśmy z powodzeniem nasze zamierzenia, czego najlepszym potwierdzeniem są najmocniejsze w historii Grupy pierwsze trzy kwartały roku i kurs na niemal 1 mld zł znormalizowanego wyniku EBITDA za cały rok. Zbudowane przez ostatnie lata fundamenty pozwoliły na zwiększenie efektywności segmentu sodowego i rozwój pozostałych biznesów. Jednocześnie pozycja płynnościowa Grupy jest bardzo dobra, a zadłużenie utrzymane na bezpiecznym poziomie. Mimo wymagającego otoczenia, jesteśmy gotowi do realizacji dalszych celów zapisanych w strategii na lata 2022-2024 – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH SA.

SODA, SÓL

W trzecim kwartale popyt na sodę w Europie (głównym rynku działania CIECH) utrzymywał się na poziomie wyższym niż podaż, co przekładało się na presję na wzrost cen. Przychody ze sprzedaży sody kalcynowanej wzrosły o 98% r/r, a sody oczyszczonej o 67% r/r, odzwierciedlając zwyżkę cen surowców. Koszty produkcji rosną mocniej niż przychody, dlatego Grupa kładzie nacisk na zwiększenie efektywności procesów, wprowadzając rozwiązania takie jak Advanced Process Control w swoich fabrykach, a także realizując procesy z obszaru transformacji energetycznej (m.in. poprzez projekty dotyczące odzysku ciepła).

Silny wzrost wartości sprzedaży o 165% r/r zanotowano także w biznesie solnym. Sól z warzelni w Stassfurcie otrzymała prestiżowy certyfikat International Food Standard, co poszerzyło bazę klientów spółki. Z kolei w obszarze tabletek solnych wprowadzana jest nowa marka, jednolita dla fabryk w Janikowie i Stassfurcie – Aqua Pro.

AGRO, PIANKI

Segment AGRO po trzech pierwszych kwartałach br. wypracował wyższe wyniki niż w całym 2021 roku (118 mln zł wobec 115 mln zł), zwiększając po 9 miesiącach 2022 roku swój udział na polskim rynku środków ochrony roślin o 1 punkt procentowy (do 7%). Działalność zagraniczna koncentrowała się na sukcesywnym poszerzaniu zasięgu sprzedaży Halveticu – innowacyjnego środka cechującego się mniejszą ilością substancji aktywnej przy zachowaniu wysokiej skuteczności, wpisującego się w ideę rolnictwa zrównoważonego. Halvetic jest już zarejestrowany w 12 krajach, a w 10 prowadzona jest aktywna sprzedaż tego środka.

Po osiągnięciu rekordowych wyników w 2021 roku, w segmencie Pianki zanotowano normalizację wyniku, co jest odzwierciedleniem słabszego popytu w przemyśle meblarskim. Marża EBITDA (z) w trzecim kwartale została utrzymana na poziomie zeszłorocznym, czyli 14%.

KRZEMIANY, OPAKOWANIA

Połączenie efektów inwestycji rozwojowych przeprowadzonych w 2021 i 2022 roku oraz wysokiego popytu pozwoliło na zwiększenie przychodów i wyniku EBITDA (z) w segmencie Krzemiany w tempie trzycyfrowym. Przychody segmentu wzrosły o 242%, a wynik EBITDA (z) o 346% (do odpowiednio 188 i 30 mln zł). Nowy, energooszczędny piec oddany do użytku w 2021 roku (inwestycja za 80 mln zł) i modernizacja starszych jednostek, zwiększyły konkurencyjność krzemianów z fabryk w Iłowej i w Żarach, umacniając pozycję CIECH jako największego dostawcy tego surowca w Europie.

Wzrost wolumenów sprzedaży w trzecim kwartale br. (w ujęciu rocznym) był także udziałem segmentu Opakowania, w którym sprzedaż wzrosła o 125% r/r, a wynik EBITDA (z) wzrósł o 60%. Wynik ten został wypracowany dzięki optymalizacjom polegającym m.in. na ulepszeniu składu surowcowego i ograniczeniu ilości odpadów, a także oddaniu do użytku nowego automatu 4-sekcyjnego, który zwiększa możliwości przerobu wytopionego szkła. Zastosowano także nowe rozwiązania w obszarze produkcji i gospodarki magazynowej, m.in. dzięki wdrożeniu systemu Kaizen.

PERSPEKTYWY

Dotychczasowy przebieg czwartego kwartału potwierdza pozytywne tendencje w działalności biznesowej Grupy CIECH, w szczególności w zakresie wysokiego popytu na produkty sodowe i krzemiany. To także rezultaty przeprowadzonych optymalizacji procesów produkcyjnych i skutecznego stosowania mechanizmów zabezpieczających przed zmianami cen surowców. Ponadto, zgodnie ze strategią Grupy na lata 2022-2024, CIECH trwale wzmacnia przewagi konkurencyjne, prowadząc zakrojony na szeroką skalę program rozwoju kompetencji pracowników na różnych szczeblach, a także pozyskuje talenty z rynku, budując zaangażowany zespół profesjonalistów.

Wszystkie powyższe działania sprzyjają zwiększaniu efektywności prowadzonych procesów i sprawiają, że spółka podniosła prognozę wyniku EBITDA (z) w 2022 roku o ponad 25%, w stosunku do poprzedniej prognozy z kwietnia, a także potwierdziła zamiar wypłaty zaliczki na dywidendę z zysku za 2022 rok pod koniec grudnia. Intencją Zarządu CIECH SA, wyrażoną również w strategii Grupy na lata 2022-2024, jest wypłata dywidendy z zysku za 2022 rok w 2023 roku.

- Perspektywy rynkowe sody są nadal korzystne, obserwujemy wysokie dynamiki wzrostu rynku sody w Europie Centralnej, czyli w naszym podstawowym obszarze działania, przy jednoczesnym braku rozbudowy nowych mocy na kontynencie. Globalnie sprzedaż sody wspierana jest przez wzrost liczby ludności, rozwój fotowoltaiki i elektromobilności. Przede wszystkim jednak usprawniamy efektywność naszych zakładów sodowych i realizujemy kolejne inicjatywy z obszaru transformacji energetycznej, optymalizacji i digitalizacji procesów produkcji. Jednocześnie dbamy o rozwój pozostałych biznesów, upatrując możliwości ponadprzeciętnych wzrostów w biznesie Krzemiany i dalszej ekspansji geograficznej segmentu Agro – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH SA.


Grupa CIECHprzemysł chemicznykrzemianysodaprzemysł nawozowyopakowania

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie