2022-11-30
Po dziewięciu miesiącach 2022 roku Grupa CIECH wypracowała 233 mln zł zysku netto na działalności kontynuowanej, czyli o 36% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Wynik znormalizowany EBITDA wzrósł r/r o 19% - do 661 mln zł. Wyniki były lepsze niż przed rokiem głównie dzięki dobrej kondycji segmentów Soda i Krzemiany.
- Dotrzymaliśmy słowa i zrealizowaliśmy z powodzeniem nasze zamierzenia, czego najlepszym potwierdzeniem są najmocniejsze w historii Grupy pierwsze trzy kwartały roku i kurs na niemal 1 mld zł znormalizowanego wyniku EBITDA za cały rok. Zbudowane przez ostatnie lata fundamenty pozwoliły na zwiększenie efektywności segmentu sodowego i rozwój pozostałych biznesów. Jednocześnie pozycja płynnościowa Grupy jest bardzo dobra, a zadłużenie utrzymane na bezpiecznym poziomie. Mimo wymagającego otoczenia, jesteśmy gotowi do realizacji dalszych celów zapisanych w strategii na lata 2022-2024 – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH SA.
SODA, SÓL
W trzecim kwartale popyt na sodę w Europie (głównym rynku działania CIECH) utrzymywał się na poziomie wyższym niż podaż, co przekładało się na presję na wzrost cen. Przychody ze sprzedaży sody kalcynowanej wzrosły o 98% r/r, a sody oczyszczonej o 67% r/r, odzwierciedlając zwyżkę cen surowców. Koszty produkcji rosną mocniej niż przychody, dlatego Grupa kładzie nacisk na zwiększenie efektywności procesów, wprowadzając rozwiązania takie jak Advanced Process Control w swoich fabrykach, a także realizując procesy z obszaru transformacji energetycznej (m.in. poprzez projekty dotyczące odzysku ciepła).
Silny wzrost wartości sprzedaży o 165% r/r zanotowano także w biznesie solnym. Sól z warzelni w Stassfurcie otrzymała prestiżowy certyfikat International Food Standard, co poszerzyło bazę klientów spółki. Z kolei w obszarze tabletek solnych wprowadzana jest nowa marka, jednolita dla fabryk w Janikowie i Stassfurcie – Aqua Pro.
AGRO, PIANKI
Segment AGRO po trzech pierwszych kwartałach br. wypracował wyższe wyniki niż w całym 2021 roku (118 mln zł wobec 115 mln zł), zwiększając po 9 miesiącach 2022 roku swój udział na polskim rynku środków ochrony roślin o 1 punkt procentowy (do 7%). Działalność zagraniczna koncentrowała się na sukcesywnym poszerzaniu zasięgu sprzedaży Halveticu – innowacyjnego środka cechującego się mniejszą ilością substancji aktywnej przy zachowaniu wysokiej skuteczności, wpisującego się w ideę rolnictwa zrównoważonego. Halvetic jest już zarejestrowany w 12 krajach, a w 10 prowadzona jest aktywna sprzedaż tego środka.
Po osiągnięciu rekordowych wyników w 2021 roku, w segmencie Pianki zanotowano normalizację wyniku, co jest odzwierciedleniem słabszego popytu w przemyśle meblarskim. Marża EBITDA (z) w trzecim kwartale została utrzymana na poziomie zeszłorocznym, czyli 14%.
KRZEMIANY, OPAKOWANIA
Połączenie efektów inwestycji rozwojowych przeprowadzonych w 2021 i 2022 roku oraz wysokiego popytu pozwoliło na zwiększenie przychodów i wyniku EBITDA (z) w segmencie Krzemiany w tempie trzycyfrowym. Przychody segmentu wzrosły o 242%, a wynik EBITDA (z) o 346% (do odpowiednio 188 i 30 mln zł). Nowy, energooszczędny piec oddany do użytku w 2021 roku (inwestycja za 80 mln zł) i modernizacja starszych jednostek, zwiększyły konkurencyjność krzemianów z fabryk w Iłowej i w Żarach, umacniając pozycję CIECH jako największego dostawcy tego surowca w Europie.
Wzrost wolumenów sprzedaży w trzecim kwartale br. (w ujęciu rocznym) był także udziałem segmentu Opakowania, w którym sprzedaż wzrosła o 125% r/r, a wynik EBITDA (z) wzrósł o 60%. Wynik ten został wypracowany dzięki optymalizacjom polegającym m.in. na ulepszeniu składu surowcowego i ograniczeniu ilości odpadów, a także oddaniu do użytku nowego automatu 4-sekcyjnego, który zwiększa możliwości przerobu wytopionego szkła. Zastosowano także nowe rozwiązania w obszarze produkcji i gospodarki magazynowej, m.in. dzięki wdrożeniu systemu Kaizen.
PERSPEKTYWY
Dotychczasowy przebieg czwartego kwartału potwierdza pozytywne tendencje w działalności biznesowej Grupy CIECH, w szczególności w zakresie wysokiego popytu na produkty sodowe i krzemiany. To także rezultaty przeprowadzonych optymalizacji procesów produkcyjnych i skutecznego stosowania mechanizmów zabezpieczających przed zmianami cen surowców. Ponadto, zgodnie ze strategią Grupy na lata 2022-2024, CIECH trwale wzmacnia przewagi konkurencyjne, prowadząc zakrojony na szeroką skalę program rozwoju kompetencji pracowników na różnych szczeblach, a także pozyskuje talenty z rynku, budując zaangażowany zespół profesjonalistów.
Wszystkie powyższe działania sprzyjają zwiększaniu efektywności prowadzonych procesów i sprawiają, że spółka podniosła prognozę wyniku EBITDA (z) w 2022 roku o ponad 25%, w stosunku do poprzedniej prognozy z kwietnia, a także potwierdziła zamiar wypłaty zaliczki na dywidendę z zysku za 2022 rok pod koniec grudnia. Intencją Zarządu CIECH SA, wyrażoną również w strategii Grupy na lata 2022-2024, jest wypłata dywidendy z zysku za 2022 rok w 2023 roku.
- Perspektywy rynkowe sody są nadal korzystne, obserwujemy wysokie dynamiki wzrostu rynku sody w Europie Centralnej, czyli w naszym podstawowym obszarze działania, przy jednoczesnym braku rozbudowy nowych mocy na kontynencie. Globalnie sprzedaż sody wspierana jest przez wzrost liczby ludności, rozwój fotowoltaiki i elektromobilności. Przede wszystkim jednak usprawniamy efektywność naszych zakładów sodowych i realizujemy kolejne inicjatywy z obszaru transformacji energetycznej, optymalizacji i digitalizacji procesów produkcji. Jednocześnie dbamy o rozwój pozostałych biznesów, upatrując możliwości ponadprzeciętnych wzrostów w biznesie Krzemiany i dalszej ekspansji geograficznej segmentu Agro – mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH SA.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...